Schoolpagina.nl opent aanval op Schoolbank.nl

5 februari 2006, 09:35

Schoolpagina.nl opent aanval op Schoolbank.nlHet is onrustig in de wereld van de re?nie. Je zou denken dat het alles pais en vree is wanneer het gaat om het ophalen van jeugdherinneringen en het terugvinden van oude bekenden. Maar niets is minder waar. Het is business. Enige tijd geleden dreigde de succesvolle re?niesite Schoolbank, Hyves met een rechtszaak nadat het een ‘scholenfunctie’ introduceerde.

Nu is het de tweede speler in de markt, Schoolpagina, die Schoolbank uitdaagt. De uitgever van Schoolpagina, Formedia, nam deze week het succesvolle Re?nieweb.nl over en opende en passant de website Schoolbankiers.nl.

Hans Hoornstra, uitgever van Schoolpagina, op de vraag waarom Re?nieweb is overgenomen:

“Re?nieweb was een van de grotere spelers in de markt wanneer het gaat om re?niewebsites. Met het overnemen van Re?nieweb, hebben we meer slagkracht. Naast de dagelijkse stroom van registraties is dit een tweede manier om Schoolpagina snel te laten groeien. Enige tijd geleden heeft Schoolbank geprobeerd om Re?nieweb over te nemen, maar dat is hen toen niet gelukt. We zijn daarom extra blij dat het ons w?l is gelukt. Met Re?nieweb wordt ons klantenbestand substantieel uitgebreid. Daarbij komt dat Re?nieweb.nl het heel goed doet in zoekmachines. Het is de eerste hit wanneer je zoekt op re?nie in Google. Het woord ‘re?nie’ is een zeer belangrijkste zoekterm voor ons. Hoeveel hebben jullie betaald voor de overname van Re?nieweb? Dat blijft iets tussen ons en de vorige eigenaar. Laten we het erop houden dat het Schoolbank niet is gelukt en Schoolpagina wel.”

Staan er nog meer van dit soort acties op stapel?

“In december van het vorige jaar zijn we de 100.000 ‘leden’ gepasseerd en een grote groep van consumenten weet ons nu te vinden. Om onze bekendheid verder te vergroten zijn we ons aan het verdiepen in zoekmachinemarketing. Naast Re?nieweb hebben we de daarom de domeinnaam Oud-klasgenoten.nl overgenomen om een hoge notering te garanderen bij relevante zoekacties. Schoolpagina is door de groei steeds leuker voor de consument. Met meer dan 100.000 unieke gebruikers komt het vrijwel niet meer voor dat je geen oud-schoolgenoot tegenkomt op schoolpagina: we hebben geen lege schoollijsten. We willen de consument duidelijk maken dat Schoolpagina gratis diensten biedt, daar waar Schoolbank een betaalde website is. Daarin willen we nu wat actiever reclame gaan maken. Schoolbank heeft voorlopig nog langere schoollijsten, maar het zijn relatief ‘stille’ lijsten. De interactie tussen gebruikers is beperkt omdat gebruikers moeten betalen om contact met elkaar op te nemen. Bij ons zijn de lijsten nu nog korter, maar wanneer je iemand vindt, dan kun je direct ?n gratis contact opnemen. Om dit verschil duidelijk te maken hebben we de ‘vergelijk zelf site’ met de ludieke naam ‘schoolbankiers’ geopend. Het is een eerste speldenprik. We verwachten dat we Schoolbank’s positie kunnen overnemen omdat het bestand van Schoolbank snel zal vervuilen. Wanneer een gebruiker geen voordeel haalt uit de site omdat hij niet gecharmeerd is van de betaalde dienst, dan zal hij niet de moeite nemen om zijn gegevens bij te houden. Wanneer gegevens niet accuraat zijn is het ook niet meer leuk voor betalende gebruikers. Voor de consument is het daarom een voordeel dat er nu concurrentie is.”

Zijn jullie niet bang voor een mogelijke rechtszaak van Schoolbank?

“Nee. Waarom? Schoolbankiers.nl is er eenvoudigweg voor om aan te geven dat er twee grote re?niesites zijn. Schoolbank en Schoolpagina. Bij Schoolbank moet je betalen voor diensten die bij Schoolpagina gratis zijn. Verder wordt er op de site gemeld dat Schoolbank zich bemoeit met de inhoud van je persoonlijke pagina. Verwijzingen naar websites of je e-mailadres wordt weggehaald. Bij ons blijf je zelf de beheerder van je eigen pagina; geen censuur dus.”

Maar gebruiken jullie nu niet de naam van Schoolbank om in de publiciteit te zoeken?

“We zijn geen kleine speler meer op de markt. Schoolpagina is inmiddels een van de grotere communities in Nederland en vergelijkende reclame is in Nederland toegestaan. Wanneer je Schoolpagina googled dan vond je tot voor kort Schoolbank als gesponsorde link. Wie de bal kaatst kan hem terugverwachten. Daarbij komt dat Schoolbank enorm veel gratis publiciteit heeft gehad in het verleden. De media sympathiseerden met het concept omdat het een volledig gratis dienst was. Schoolbank is groot geworden door een hype. Het idee in Nederland was nieuw en veel consumenten hebben zich achteloos ingeschreven, niet wetende dat Schoolbank een betaalde dienst zou worden. Deze consumenten voelen zich ‘genomen’. En deze groep consumenten willen we nu bereiken. Schoolpagina heeft het afgelopen jaar flink gebouwd aan de site en is in de luwte flink doorgegroeid. We zijn klaar om een volgende stap te zetten in de concurrentiestrijd. Concurrentie is goed voor de consument. Laat hem de diensten vergelijken. Het zal Schoolbank tot innovatie dwingen. Wanneer we maar ??n supermarkt hadden, waren we goed in de aap gelogeerd. Een monopoly is niet goed voor de consument. De markt van re?nie websites zal dus volwassen moeten worden.”

Schoolbankiers.nl. Gaat dat niet wat ver?

“Ach we willen niet te braaf zijn. Een beetje prikkelen mag. We willen schoolbank niet te kakken zetten. Maar veel consumenten zullen het met ons eens zijn: eerst maken ze je lekker en dan wordt de site op slot gezet en moet je betalen voor diensten die eerst gratis waren. Het woordgrapje ‘schoolbankiers’ is overigens niet van onszelf. Het is verzonnen door de website

retecool.nl

retecool.com. Dat vonden we wel geinig.”

Bron: Interview Hans Hoornstra

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie

4 Reacties

    Phileas

    Ik ben natuurlijk niet ongekleurd in deze maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Schoolpagina deze inhaalslag gaat maken. (oa. domeinnaam als kritisch succesfactor??)

    Het business model van Schoolbank is altijd al (deels) gebaseerd op een betaald lidmaatschap en de basic functies zijn altijd al gratis gebleven

    Het lijkt me dat ze bij Schoolbank niet stilzitten en er derhalve mooie ontwikkelingen op stapel staan.

    En terzijde; het is Retecool.com, niet.nl.


    5 februari 2006 om 11:15
    Peter Bonjernoor

    @Phileas – het irritante aan schoolbank.nl is dat het niet mogelijk is om met anderen in contact te komen zonder te betalen, en dat is nu juist de basisfunctie die je graag wilt.


    5 februari 2006 om 12:16
    Hans Guikink

    Ik wil worden uitgeschreven!!! Op de reguliere manier lukt dat niet.


    8 april 2010 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!