Schoolbank.nl vraagt meer geld; gebruikers reageren boos
De site schoolbank.nl, de populaire site waar men oude klasgenoten terug kan vinden, is begonnen om de diensten in klinkende munt om te zetten. Het was al zo dat het een tientje per jaar kostte om in contact te kunnen treden met je oud-klasgenoten. Nu moet er ook betaald worden als je de volledige teksten en foto’s van mede-klasgenoten wilt kunnen zien.
Als een van de argumenten voor de nieuwe regeling noemt Schoolbank het feit dat mensen in hun teksten – tegen de regels in – e-mailadressen en telefoonnummers vermelden.
Op diverse forums, waaronder Fok! Forum en Gathering of Tweakers (in een besloten forumgedeelte), reageert men vooral verbolgen. Er worden zelfs forum-topics gestart waarin men wordt opgeroepen zich massaal uit te schrijven:Wis ook je schoolbank.nl account!.
Hezik schrijft bijvoorbeeld op Gathering of Tweakers:
Zoals het nu is, is het gratis systeem totaal waardeloos. Het enige wat ik kon vinden waren namen van klasgenoten en een stukje tekst van 4 woorden als ‘ik heb een leuke tijd.. [meer]’. De namen van m’n klasgenoten wist ik al.. totaal onbruikbaar dus.
Op Fok! Forum reageert Ilona Scuderia:
Walgelijk ja, wil je iemand even een mailtje sturen, moet je eerst lid worden voor het bespottelijke bedrag van 5 euro per maand of 10 euro per jaar…
Schandalig!
Her en der zijn ook geluiden van begrip te horen. Zo laat ttboy op Fok! Forum weten:
Wat een stelletje gierige mierenneukers zijn jullie ook h?…niemand verplicht je om te betalen. 10 jaar geleden moest je fucking het halve land afspeuren en/of debiele schoolre?nies houden om elkaar weer te zien. Nu kan het lekker makkelijk op internet alwaar je 1 on 1 contact kan houden..
Wel bestaat hier en daar het misverstand dat het een Microsoft-dienst is, waardoor de woede alleen maar verder opgestuwd wordt. In werkelijkheid is het een concept van het Amsterdamse bureau Rosetta.
Ben erg benieuwd of ze volgend jaar nog worden genomineerd voor website van het jaar en wat dit betekent voor het bereik van schoolbank.nl, toch een van de meest bezochte sites van het afgelopen jaar.
Een flauwe en kinderachtige benadering van de on line marketing experts. @ Anders en Marco:
Schoolbank is een zeer succescol, laagdrempelig en effectief platform om de sociale armoede op internet om te buigen in een constructief en plezierig concept. En ja, daar willen ze geld voor hebben. So? Marketingfacts mag van mij een € per maand hebben, maar me dan wel in contact brengen met intimi.
Ik zie echt geen onlogische of immorele actie van Schoolbank.
Ik heb er nauwelijks bezwaren tegen, Evert Jan, en ik denk ook niet dat Marco die heeft.
Het enige waar ik problemen mee heb, is dat ik destijds lang heb zitten typen op mijn Schoolbank-tekst, en dat die nu waarschijnlijk nooit meer door iemand gelezen zal worden. Tijd die ik er niet aan zou hebben verspild als ik dit van tevoren geweten had. Maar goed, dat is waarschijnlijk mijn eigen stommiteit geweest.
Wel vraag ik me af of de huidige aanpak in zakelijk opzicht wel de verstandigste manier is. Ik ben benieuwd hoeveel mensen ooit via Schoolbank contact hebben gelegd met oud-klasgenoten. Erg weinig dus, gezien de het blijkbaar lage aantal betalende abonnees. De echte meerwaarde van het concept is nooit echt van de grond gekomen, en door dat nog hoogdrempeliger te maken betwijfel ik of dat ooit nog van de grond zal komen.
Ik denk eerder dat er snel alternatieven zullen ontstaan waar slimmer wordt ingespeeld wordt gemaakt van de contactbehoefte van de consument. Waarbij de site veel meer is dan een vrij levenloos bladerwerk – zoals Schoolbank – maar waar echt een community tot leven komt. Reken maar dat partijen als Microsoft nu een gat in de markt zien, en reken maar dat veel advertentiebedrijven nu ook de pot met goud aan de horizon zien staan. Een gratis schoolbank, waarbij honderdduizenden mensen een profiel aanmaken. Degenen die daarbij hun interesses aangeven en op basis van die interesses twee keer per maand een e-mail met interessante artikelen en aanbiedingen ontvangen, kunnen er gratis gebruik van maken. Kun je bovendien targeted adverteren op de site. Koppel het aan een dating-service, oud-collega-service, forum etc en je krijgt veel meer leven in je site dan schoolbank op dit moment. Een dagelijks contactmoment, in plaats van hooguit eens per maand nadat je gebruikers een mailtje krijgen.
Ik vraag me al met al inderdaad af of Schoolbank.nl volgend jaar ook nog website van het jaar zal worden in zijn categorie. Ik vrees dat het bergafwaarts zal gaan. Rosetta is naar eigen zeggen een “internet database solutions”-bedrijf, en die technische insteek zal waarschijnlijk niet genoeg zijn.
EJ, je gaat wel erg kort door de bocht; waar is je conclusie nu op gebaseerd? Op bovenstaande feitelijke berichtgeving van Anders of op mijn algemene opmerking?
Ben overigens ook benieuwd waar je conclusie mbt het succes van schoolbank op is gebaseerd. Als dit het aantal bezoekers en leden is dan heb je gelijk maar daarmee is de sociale armoede op internet nog niet verholpen. Hoeveel mensen hebben nu via schoolbank oud-schoolgenoten terug gevonden? Ik ken er in ieder geval twee, ik ben zelf namelijk al vanaf het begin betalend lid en heb daarmee ee oud-studiegenoot weten op te sporen. Erg leuk en ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om daarvoor 10 euro te betalen. Er zijn echer voldoende mensen die wel moeite hebben om een dergelijk bedrag te betalen.
Nu heb ik niet alle details gelezen op de verschillende fora maar wat schoolbank.nl (of in dit geval Rosetta) verkeerd heeft ingeschat is dat een abrupte wijziging in het model wel eens verkeerd zou kunnen uitpakken bij het publiek. Daar hebben de communicatie-experts toch onvoldoende over nagedacht en ik ben benieuwd welke gevolgen dit heeft voor schoolbank.nl.
@Anders: Ik ben het helemaal met je eens dat een community geen technisch instrument van vluchtige marketeers (hoe komen ze toch aan die naam…) moet zijn..
Voorlopig weten internet marketing experts ‘oude’ stijl echter niets in te brengen tegen de upstream (term Marco) marketeers.
Ik geloof in Schoolbank en de community.
Ik heb met Schoolbank: Martin Flokstra, Caroline Buve, Philippe van Hees, René Hemmes en Fred van Kruiningen weer leren kennen….EN persoonlijk contact.
……Marketing is het kikkerbad van de communicatiewereld, twijfel ik …of betekent een kanaal meer dan de lading?….
Het nieuwe jaar is begonnen!
Hopelijk met een scherp debat, en een frisse wereld.
Kun je eens aangeven in hoeverre je Schoolbank associeert met de community? Naar mijn mening ontbeert de site nou juist een groot deel van dat community-aspect. Waar zijn de forums per klas? Per school? Waar zijn de ecard-functies? De mailinglijsten-met-reclamebanner? Hoe kan je eenvoudig een oproepje sturen naar je oud-klasgenoten om eens te gaan drinken in café Hatseflats?
Schoolbank is kaal, kil, en mist elke beleving. Het is een doodse bladermachine met als enig interactiepunt de mogelijkheid om – tegen betaling – een e-mail te sturen. That’s it. Je proeft dat het een vondst was van een paar techneuten, die in een groter stadium de marketingkunsten – oude, danwel upstream – misten om het echt volwassen te maken. In plaats daarvan hebben ze het uitgebreid naar workmates en dienstmakkers, die beiden waarschijnlijk net zo moeilijk uit de kosten zullen komen (waarom koppel je dat niet aan elkaar, denk ik dan bovendien. Waarom 3 verschillende sites?).
Als Microsoft zelf, of een andere partij (ik zie het MediaRepublic bv wel doen) een Schoolbank-systeem integreert met MSN, dan is Rosetta binnen een mum van tijd gezien. Microsoft/MSN heeft bovendien geen enkele moeite met dataverkeer, serveronderhoud, en ze zijn daarbij meesters in sales: bijna heel MSN is gesponsord. Een miljoen gratis gebruikers zou geld opleveren, daar waar het Rosetta juist geld kost. Ik denk dat deze move van Schoolbank een alternatief dan ook enorm in de kaart speelt.
Ik ben het met je eens.
Maar MediaRepublic heeft niet de talenten voor social marketing.
Op dit punt ben ik expert (dan maar duizend vijanden).
Kom snel een keer lunchen Anders, in Leiden stel ik voor
Hey, vriendjes geworden via marketingfacts? Da’s dan 10 euri graag! 🙂
Je hebt een goed podium Marco!
“Schoolbank is een zeer succescol, laagdrempelig en effectief platform om de sociale armoede op internet om te buigen in een constructief en plezierig concept”
Da’s ook een manier om een aardige site te benoemen. Zodra webmasters van dit soort sites geld gaan vragen voor de diensten, wat blijkbaar ook in de schoolbanken gebeurt, gaat het succesvolle er snel af, is het hoogdrempelig en een platform (eenvoudige website doet meer recht) om de economische armoede op internet aan te moedigen. Uit afkeer heb ik ook mijn entry weggehaald.
Is goed, Evert-Jan! Leije is een mooie stad voor een lunch. Ik stuur je een mailtje!
Marco, dat tientje krijg je van Evert-Jan. Toch?
@at – Het zijn interessante stukken die je schrijft over Media Republic, maar ik heb wel het idee dat zij het bij jou per definitie niet goed kunnen doen. M’n korreltje zout wordt elke keer wat groter.
Ik ga me ook uit schrijven. Schandalig.
@Anders, leuk, ik ben benieuwd.
Bij het verwijderen van mijn foto’s op Schoolbank.nl heb ik gecheckt of ze ook fysiek van de server af werden gehaald. Nou NOT! De dieven…
Betalen voor bepaalde onderdelen is OK. Maar mijn privefoto’s niet verwijderen is niet zo netjes.
Overigens kan je wel de foto’s van anderen bekijken. Als je van een verkleinde foto het webadres in je browser kopieert, moet je daarna gewoon 0x40_ vervangen door de letter T. Heel handig, toch?
Lijkt mij dat de opgebouwde content eigendom is van de degene die de info hebben ingevoerd en waar betaal je dan voor? Voor de instrumenten die schoolbank.nl ter beschikking heeft gesteld of voor het werk dat derden erin hebben gestoken. Mij lijkt het laatste. De moraal lijkt me duidelijk: verwijder alle door jou ingevoerde content en eens kijken of de de site dan nog aantrekkelijk is
Uit een persbericht van schoolpagina.nl (concurrent van schoolbank.nl):
Nadat SchoolBank vorige week begon het met vragen van geld voor diensten die voorheen gratis waren, is concurrent Schoolpagina dit weekend overspoeld met duizenden nieuwe inschrijvingen. (…) Er is een grote verhuizing van ontevreden consumenten gaande van SchoolBank naar Schoolpagina. “Achter de schermen werken we al geruime tijd aan Schoolpagina en de prijsverhoging van SchoolBank komt op het juiste moment” grapt Hans Hoornstra, directeur van Formedia de uitgever van Schoolpagina. (…) “SchoolPagina heeft een ander verdienmodel dan SchoolBank. Zo wordt tijdens de registratie aan de consument gevraagd of deze commerciële berichten wil ontvangen. Ruim 74% van de consumenten geeft deze toestemming. Hierdoor bouwen wij een exploitabel adressenbestand op – in tegenstelling tot SchoolBank. Vanuit deze inkomsten wordt een goed doel gesteund: SOS-Kinderdorpen (17,5%). De exploitatie doen we in samenwerking met Wegener DM een van de leidende partijen op het gebied van direct marketing”.
Gefeliciteerd Anders. Ik neem aan dat het een felicitatie waard is.
Ik had berichten op het prikbord, maar na betaling is dat hele prikbord op de site van schoolbank niet meer te vinden. Ik voel me nu enorm belazerd. Geldplukkerij is het.
Hoe kan ik een paar van mijn foto’s verwijderen van mijnschoonbank.nl?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!