Rolf Dröge (Atmosphere): “Wij leveren voor merken playlists op maat”

13 februari 2017, 13:30

Boodschappen doen of koffie drinken gebeurt vrijwel altijd met begeleiding van muziek. Soms is dat de radio, soms een (zelf)samengestelde playlist op Spotify, maar bedrijven kunnen zich ook wenden tot Atmosphere. Dat bedrijf levert curatoren die maandelijks nieuwe en op maat gemaakte playlisten samenstellen. “Wij leveren daar de software, en soms ook de hardware bij, en regelen de licenties, zodat ze muziek legaal kunnen afspelen”, aldus coo Rolf Dröge.

Het zelf maken van een Spotify-lijst voor een winkel is namelijk niet legaal. “Spotify heeft een consumentenlicentie wat betekent dat de muziek niet afgespeeld mag worden in een commerciële setting. Ik weet niet of er in praktijk op gecontroleerd wordt, maar dat terzijde. Wij zijn wel een bron van legale muziek. En wat ons vooral onderscheid maakt, is dat wij de muziek afstemmen op het merk. Wij matchen vaak een opkomende artiest aan dat merk of een curator die puur voor dat merk muziek verzamelt. Dus die creëert op basis van de identiteit van dat merk een lijst. Dat maakt het onderscheidend van een standaard afspeellijst of de radio.”

“Merken willen met muziek een bepaalde doelgroep binden”

Atmosphere is voortgekomen uit KollektFM. Dat bedrijf, kort omschreven als een Pinterest voor muziek, richtte zich op het sociale component van muziek. Het werd niet wat er van verwacht werd. “Ik denk dat we erg jong waren, er was ook heel veel goeie concurrentie in de markt. Spotify was al groot en daar kwam later Apple bij. Dat alles bij elkaar maakte dat het erg lastig werd. Als aggregatiedienst combineerden we content van Youtube en Soundcloud. Het feit dat we zelf niet over die content konden beschikken, maakte het erg lastig om daar een verdienmodel op te bouwen.”

Begin 2016 werd de koers radicaal verlegd. “We zijn in 2016 feitelijk met een nieuw bedrijf begonnen, maar wel met de kennis en bagage en een netwerk in de muziekindustrie. Dus een kleine voorsprong, maar ook downsides: een aandeelhouder en een co-founder die vertrokken.”

En hoewel Atmosphere pas onlangs officieel werd gelanceerd, was het bedrijf toen al een jaar actief. Met resultaat. De Atmosphere playlisten zijn inmiddels al op 84 locaties te beluisteren, onder andere bij Marqt, Spaces en het hippe brillenmerk Ace & Tate. “Wat je vaak ziet is dat merken een bepaalde doelgroep willen binden en muziek is daar een belangrijk middel voor. Een merk kan een bepaalde uitstraling en smaak hebben. Zo hoor je in Marqt bijvoorbeeld jazz, folk en wereldmuziek, maar ook soms wat meer disco en funky muziek.”

Naast klantenbinding is ontzorgen ook een belangrijke reden om met Atmosphere in zee te gaan. “De playlisten worden door de dag heen ingepland, van ochtend naar avond, om te voorzien in de ontzorging. En bij bijvoorbeeld Marqt kun je alleen maar pinnen, dan is internet voor de bedrijfsvoering dus heel belangrijk. Wanneer je een streamingdienst gaat gebruiken, loop je de kans dat straks je pinautomaat eruit ligt. Dus wij zetten de muziek lokaal op een server. ‘s Nachts als de bandbreedte gebruikt kan worden, krijg je als bedrijf een update.”

“Een merk moet onderdeel worden van jouw persoon”

Het businessmodel van Atmosphere is gebaseerd op een abonnementsmodel. Winkels betalen minimaal dertig euro per vestiging voor de software. Daar bovenop komt het bedrag voor de curator die zijn eigen prijs mag bepalen, wat meestal rond de honderdvijftig euro per maand schommelt. “Onze salesfocus ligt op dit moment op klanten met minimaal tien winkels, maar we willen in de toekomst ook de kleinere klanten met maar een, twee of drie winkels helpen. Dan moet het plug-&-play zijn, waarbij ze zelf een curator kunnen uitzoeken en aanklikken.”

Een idee dat eerst goed gevalideerd moet worden. “We zitten nu op de persoonlijke match. Dat zal in de toekomst meer geautomatiseerd worden. Op dat moment zou je misschien ook als persoon gecureerde muziek kunnen krijgen.” Voorlopig blijft de doelgroep merken. “Merken zijn heel erg bezig met klantenbinding. Veel merken willen op de lange termijn een verbinding hebben. Dat je niet één keer een bril koopt, maar terug blijft komen. Een merk moet onderdeel worden van jouw persoon. Muziek is iets heel persoonlijks en kan een diepere connectie maken als je daar aandacht aan besteed.”

Een toekomstdoel is uitbreiden naar het buitenland. Iets dat op dit moment al vanzelf gaande is. “We groeien met onze klanten mee naar het buitenland. Een bedrijf als Spaces groeit heel erg snel ook buiten Nederland.” Om echt voet aan de grond te krijgen buiten Nederland is meer geld nodig. “We zijn van plan om op redelijk korte termijn een investeringsronde te doen, met name om snel in het buitenland te kunnen groeien. Nederland is onze showcase.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!