Retailmedia-netwerk Hema gelanceerd

'Met het grote en diverse winkelpubliek dat we dagelijks in en rond onze winkels hebben, is het voor ons een logische stap om onze schermen aan te bieden bij adverteerders.'

24 oktober 2023, 09:37 2270 x gelezen

Merken die in de Hema-schappen liggen kunnen voortaan adverteren op de digitale schermen in alle Hema-filialen. Daarmee lanceert het zijn eigen retailmedia-netwerk voor leveranciers, waarmee die kunnen adverteren op digitale schermen in fysieke winkels. Er zijn inmiddels pilots geweest met Lipton (Mindshare) en Coca-Cola (EssenceMediacom). Ook niet-leveranciers kunnen trouwens hun boodschap kwijt op de Digitale Out-of-Home-schermen.

Normaal gesproken laten we zulk nieuws graag aan de brengers van extra-actueel vaknieuws maar het persberichtje viel drie werkdagen na deze posting op de deurmat: ‘Retailmedia ads binnen paar jaar groter dan lineaire tv’, waarin dus wordt voorspeld dat retailmedia-uitgaven dit jaar naar verwachting 128,2 miljard dollar wereldwijd aantikken en volgend jaar met nog eens 10% groeien. Daarin ook een goed bruikbare definitie van ‘retailmedia’.

Hema heeft 289 digitale schermen hangen in 280 filialen door heel Nederland met – volgens Hema zelf – een bereik van 500.000 consumenten per dag. Omdat de schermen zich ook in de etalages aan de buitenkant van de winkels bevinden, bereiken adverteerders niet alleen de winkelbezoekers, maar ook het publiek in de winkelstraten.

Selfservice retailmedia-platform

Bas Verheijen, Chief Customer Officer bij Hema, in datzelfde persbericht: ‘Retailmedia worden  steeds belangrijker in de marketingmix van merken. Met het grote en diverse winkelpubliek dat we dagelijks in en rond onze winkels hebben, is het voor ons een logische stap om onze schermen aan te bieden bij adverteerders’. Hij wijst er verder op dat Hema op korte termijn het aantal schermen fors wil laten groeien en de mogelijkheden voor adverteerders in 2024 verder gaat uitbreiden.

Om mediabureaus en merken zo goed mogelijk te faciliteren, maakt Hema gebruik van een selfservice retailmedia-platform waarmee kunnen adverteerders zelf verschillende soorten campagnes kunnen inkopen en optimaliseren.

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!