Relaties zijn de sleutel tot succes bij contentmarketing

4 juni 2015, 16:50

Laatst las ik een interessant artikel over een contentmarketeer die een heel simpel trucje uithaalde en daarmee ontzettend veel aandacht trok voor zijn artikel en zijn blog. Daarnaast zorgde hij voor waardering en erkenning van mensen in hetzelfde gebied als waar hij actief is. Tegelijkertijd stond hij aan de basis van een langdurige relatie, die hem in de toekomst kan helpen om nog eenvoudiger zijn content aan de man te brengen.

Het idee is even eenvoudig als geniaal. Hij zorgde ervoor dat hij meerdere personen citeerde of noemde in zijn artikel. Vervolgens stuurde hij een e-mail naar deze mensen met de mededeling dat ze genoemd werden in zijn artikel en of ze misschien zin hadden om zijn artikel op hun eigen website te delen. Door deze actie zorgde hij er enerzijds voor dat mensen hem waardeerden door geheel vrijwillig hun naam te noemen, terwijl hij anderzijds er voor zorgde dat zijn artikel gelezen zou worden door een hele nieuwe aanwas aan geïnteresseerden.

Hij creëerde dus toegevoegde waarde voor anderen en kreeg er het dubbele voor terug. Het deed mij beseffen dat linkbuilding en contentmarketing voor het grootste gedeelte gaan om het opbouwen en onderhouden van relaties. Het belangrijkste om daarbij te onthouden, is dat het niet alleen gaat om het promoten van je content. Uiteraard is het leuk als mensen jouw artikel delen op hun site of op social media, maar dit simpele trucje is er vooral op gericht om de relatie voor beide aantrekkelijk maken.

Contentmarketing gaat om betekenisvolle relaties

De post die hij schreef zal niet voor eeuwig op het internet staan. Als er één ding is waar we het als contentmarketeers wel over eens kunnen zijn, is dat je constant goede content moet blijven leveren om op te vallen en succesvol te zijn. Het zijn echter de relaties die je opbouwt die zorgen voor goodwill en die een lang leven beschoren zijn.

Door elkaar te noemen en content met elkaar te delen, zullen mensen op de hoogte zijn en blijven van het bestaan van elkaars blog. Slimme marketeers zullen geen mogelijkheid onbenut laten om relaties met andere contentmarketeers positief te beïnvloeden en om daar op de lange termijn de vruchten van te plukken.

Jouw doel in deze gekke wereld van de contentmarketing is om anderen te helpen. Als je eenmaal bekend staat als iemand die anderen helpt, zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn om iets voor jou te doen. Het is misschien verleidelijk om een simpel e-mailtje te sturen met als enig doel om gepromoot te worden, maar je zult al snel merken dat je beter een langdurige relatie kunt opbouwen zodat het niet bij eenmalige promotie blijft.

Relaties moeten wat dat betreft van twee kanten komen. Het maakt daarbij niet uit of het om liefdesrelaties gaat of om zakelijke relaties: beide zijn bedoeld om te te geven en te nemen. Er moet altijd een reden zijn voor iemand om in een relatie te zitten. Beide kanten moeten ervan profiteren.

Hoe vind ik gelijkgestemde personen?

Misschien ben je al bekend met de andere belangrijke personen in jouw (niche)markt. Misschien is de online markt wel zo klein, dat er maar een aantal belangrijke blogs zijn op dat gebied. In dat geval is het eenvoudig om deze blogeigenaren te bereiken en te vertellen dat je naar hen refereert in een van je artikelen. Weet je echter niet zeker wie er belangrijk is in jouw markt? Of zijn er zoveel dat je ruime keuze hebt? Dan kun je andere hulpmiddelen gebruiken om ze op te zoeken.

Google is natuurlijk ideaal voor het opzoeken van bedrijven en personen. Door een simpele zoekopdracht uit te voeren, vind je de grote communities en andere invloedrijke websites in jouw markt. En ook op Facebook zijn veel (besloten) groepen in jouw niche te vinden.

Als je de goeroes hebt gevonden, is het van belang dat je een manier vindt om contact met elkaar te leggen. Zoals ik al vertelde, kun je dat doen door een simpel e-mailtje te sturen. Daarin kun je kort vertellen wie je bent, uitleggen waarom je naar hem of haar refereert en daarnaast een link naar het artikel opsturen.

Een andere manier is via social media. Het heet natuurlijk niet voor niets social, dus wees niet angstig om mensen op te zoeken via LinkedIn, Twitter of zelfs Facebook om hen een kort berichtje te sturen. Op Twitter kun je bijvoorbeeld een tweet wijden aan diegene en op Facebook kun je iemand taggen. Op die manier kun je eenvoudig contact leggen.

Het onderhouden van relaties

Betekenisvolle relaties creëer je niet door eenmalig je blog te promoten en vervolgens niets meer van je te laten horen. Je moet daarnaast ook niet wanhopig overkomen door te vragen of je artikel alsjeblieft gedeeld mag worden. Je moet het vooral zien als de opstap naar een relatie. Het is echter wel belangrijk om je relatie op de lange termijn te onderhouden. Met één simpel mailtje zorg je niet direct voor een goede relatie. Geef mensen ook niet het idee dat ze onderdeel zijn van een geautomatiseerd proces waarbij ze alleen maar gebruikt worden voor jouw promotiedoeleinden. Voor jezelf is het belangrijk om goed oog te houden op wie je benaderd hebt in het verleden en hoe jullie verstandhouding is.

De valkuil van deze aanpak

Een veelgemaakte fout bij het opbouwen van dit soort oppervlakkige, maar desalniettemin belangrijke relaties is dat het gaat om kwaliteit – niet om kwantiteit. Natuurlijk, je kunt belangrijke mensen met tienduizenden volgers in je artikel noemen en ze vervolgens een tweet sturen, maar het kan net zo effectief of misschien zelfs effectiever zijn om minder bekende mensen aan te spreken. In principe kies je altijd engagement, niet voor volgers. De kans dat iemand met veel volgers op Twitter daadwerkelijk een grotere groep met volgelingen heeft, is niet eens zo veel groter. Vaak hebben kleinere communities trouwere volgers, waardoor je beter daar genoemd kunt worden met je artikel.

Het betekent niet dat je helemaal geen populaire goeroes moet aanschrijven. Je zult echter versteld staan van de reikwijdte van mensen die op het eerste gezicht minder populair lijken.

Tot slot

Creëer waarde en stop energie in je relaties. Het is na goede content schrijven misschien wel het belangrijkste om te doen bij contentmarketing.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!