Recruitment is marketing: hoe je als recruiter de War for Talent gaat winnen

2 april 2012, 13:32

Het was de eerste lentedag van 2012, ik werd door vele enthousiaste vakgenoten omringd en de Fokker Terminal als locatie paste precies bij de mooie open sfeer van de dag. En toch heb ik tijdens eHRM ernstig met m’n oren zitten klapperen. Want nog veel te weinig mensen onderkennen dat recruitment niets anders is dan marketing. Tijd om van elkaar te leren!

Tijdens de eerste sessie van de dag gingen drie van de vier Meest Invloedrijke Recruiters van 2011, te weten Wesley Hendriks, Marcel Rietveld en Bjorn Luijters, met elkaar, de zaal en tweeps in discussie over hun eigen stellingen. (Nummer 3 van de competitie, Jeffrey Koekebacker, ontbrak helaas door ziekte.)

De recruiter anno 2012 voert geen selectiegesprekken

De winnaar van de competitie en dus meest invloedrijke recruiter van 2011, Wesley Hendriks, trapte af met een pittige stelling:

“De recruiter anno 2012 voert geen selectiegesprekken.”

Een fijne stelling, want deze zorgde direct voor commotie in de zaal. Wat zegt ie nu? Moeten we ons zorgen maken om Wesley? Of zoals iemand op Twitter t verwoord: “Maar wat doe je dan als recruiter?

Volgens wikipedia is dit overigens de omschrijving van wat een recruiter doet:

A recruiter is someone engaging in recruitment, or the solicitation of individuals to fill jobs or positions within a corporation, nonprofit organization, sports team, the military, etc.

Werving van kandidaten dus volgens Wikipedia. Of leadgeneratie zoals Wesley het in mijn ogen terecht noemt. Waarbij je door aan de voorkant goed je doelgroep te targeten en de processen steeds meer te finetunen, een steeds betere uitkomst krijgt. Dan is selectie dus bijna niet meer nodig. Hé, dat is HRMarketing!

Maar alle reacties in de zaal over processen in de eigen organisatie, wat selecteren wel en niet is, over het recruitmentproces, etc., doen me vermoeden dat nog weinig recruiters echt bezig zijn met hun doelgroep. Zijn doen meer aan procesdenken i.p.v. aan denken als een marketeer.

Maak het je sollicitant nou eens gemakkelijk

Tijdens de latere discussie aangezwengeld door Marcel Rietveld volgt mijn tweede klapper-met-je-oren-moment. Zijn stelling:

“Zonder goedwerkende mobiele recruitmentsite ben je kansloos in 2012.”

Vanuit de zaal kwam de suggestie dat het helemaal niet zo erg is als kandidaten niet mobiel bij je kunnen solliciteren. Want als ze echt geïnteresseerd zijn dan solliciteren ze toch wel. Dergelijke uitspraken verbazen me.

Marketeers weten al een tijdje dat ze de aandacht van potentiële kopers moeten trekken en hen moeten begeleiden tot en met de aankoop. Zij zijn bewust bezig met hun customer buying journey. Waarom bekijken recruiters hun candidate journey niet op eenzelfde manier? Goede kandidaten zijn toch even schaars als geschikte potentiële kopers? Waarom maken werkgevers het sollicitanten dan zo moeilijk met ingewikkelde formulieren, extra drempels zoals alleen kunnen solliciteren vanaf je laptop/desktop, onduidelijke employer brands en summiere informatie in vacatureteksten en 'werkenbij'-sites?

Onvoorstelbaar zonde dat je op die manier je kostbare en waarschijnlijk kleine recruitmentbudget gebruikt. En onhandig omdat je zo de war for talent gaat verliezen!

En die war komt eraan, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Als je nu niet anticipeert dan is straks enorm veel geld en effort nodig om je te onderscheiden in de meute. Geen fijn vooruitzicht.

Wat te doen?

Zorg dat vandaag nog de marketeers en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten van jouw organisatie bij elkaar komen en laat ze van elkaar leren. Definieer met elkaar een voor de kandidaat zo goed mogelijke candidate journey. En draag als totale organisatie de verantwoordelijkheid voor een goede uitvoering. Want de war for talent vecht en win je niet alleen!

Credits afbeelding (cc): Waponi.

Daphne van Lit
senior adviseur HRMarketing bij Milestone hrm

Kijken naar recruitment door de bril van een marketeer. Dat is in een notendop mijn passie, uitdaging en functie bij Milestone hrm. Specialismen: recruitment (e-recruitment en traditioneel), hrmarketing, recruitmentmarketing. Netwerker en verbinder, interesse in mensen en wat hen beweegt, social media en social recruitment, workshop, training, advies social/e-recruitment. Organisator bijeenkomsten VMC, locatie- en sponsormanager SMC030.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Diana Russo

    Wat betreft de samenwerking tussen Marketing & Recruitment en doelgroepbenaderingen ben ik het helemaal met je eens.

    Ik zou alleen graag willen zien dat Recruitment naast de naar buitengerichte Marketing focus, waar ik juist een hoop gebakken lucht voorbij zie komen (met mooie campagnes zo snel mogelijk en zoveel mogelijk vacatures vullen) zich ook richt op de de ‘fit’ van de medewerker op de lange termijn en er voor zorgt dat externe merkclaims ook intern worden herkend en beleefd. Te vaak haken medewerkers binnen een jaar ontevreden en teleurgesteld af omdat Recruitment net iets te veel ‘Marketing’ heeft gedaan.

    Dus wat mij betreft: Recruitment is Marketing, maar Recruitment moet ook de verbinding naar binnen toe maken en zorgen dat ‘buiten’ en ‘binnen’ kloppen.


    2 april 2012 om 15:37
    Daphnevanlit

    @Mitchell: wat een mooi concreet en succesvol voorbeeld! Blijf dit delen en inspireer zo anderen voor een gelijksoortige aanpak.

    @Diana: ik ben het helemaal met je eens dat de buitenkant en binnenkant moeten kloppen. Dat is wat ik bedoel met dat je als gehele organisatie verantwoordelijkheid draagt voor een goede uitvoering.

    En wat mij betreft is een extra KPI voor een recruiter de NetPromotorScore van door hem/haar geworven kandidaten.


    3 april 2012 om 07:24
    Diana Russo

    @Mitchell, dank voor het mooie voorbeeld

    @Daphne, ik heb persoonlijk niet de beste ervaringen met de NPS als KPI voor recruitment, dus ben daar niet zo’n voorstander van. Ik zie liever resultaten van onder andere medewerkertevredenheidsonderzoeken, uitstroom KPI’s en exit interviews op het bureau van de recruiter liggen :-)!


    4 april 2012 om 19:31
    Daphnevanlit

    @Diana is lees zojuist dat we een mooi onderwerp hebben voor de afgesproken kop koffie. Ben erg benieuwd naar je ervaringen en mening!


    5 april 2012 om 13:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!