ReclameReview: Peijnenburg (taxi)

3 juni 2015, 13:00

Aangezien de vorige commercial van Peijnenburg erg veel commentaar kreeg, was ik benieuwd naar het vervolg in de campagne ‘Lekker thuis met Peijnenburg’. In dit geval is het een taxichauffeur die centraal staat.

Credits

Bureau: N=5

Creatie: Peter Hebbing, Zwier Veldhoen, Lukas van de Ven

RTV: Monique Neuteboom

Account: Ole Christern, Leonie van der Mark, Nadine Marcar

Strategie: Jos Ahlers

Productiemaatschappij: Suikerdepot

Regisseur: Werner Damen

Producer: Paul Harting

Geluid: The Ambassadors

Grading: MPC

Online: Hectic Electric

Muziek: Soundwise, van Tijn & Fluitsma

Verantwoordelijk bij klant: Leon Broer, Sandra Klomp, Pleuni van Kessel

De doelstelling

Peijnenburg nummer 1 laten worden binnen ontbijt- en tussendoormomenten (zie dit artikel over de strategie).

De uitwerking

Peijnenburg claimde in de vorige commercial ‘Voetbalmeisje’ al het aangename gevoel van thuiskomen. In deze nieuwe commercial komt een taxichauffeur na een lange vermoeiende nachtdienst thuis bij z’n gezin. Precies op tijd voor het ontbijt.

Het oordeel

Heel kort door de bocht mijn eerste reactie: hij zegt me vrij weinig. Daarbij zal ik mezelf meteen corrigeren, want het kan ook een goed teken zijn dat het geen ontzettend uitgesproken of opvallende commercial is. Met flink wat media-inkoop kan Peijnenburg op deze manier namelijk best ons onderbewustzijn ervan overtuigen dat elk gezin thuis samen hoort te ontbijten met hun ontbijtkoek.

Het maakt volgens mij dan ook niet echt uit dat het hier om een taxichauffeur gaat. Dat had ook best een ander beroep kunnen zijn. Op zich is het wel mooi bedacht dat de vader van het gezin net thuis is van zijn werk, terwijl de rest zich net klaar maakt om te beginnen met de dag. En ondertussen ontbijten ze op hetzelfde moment.

Zie je? Die eerste reactie is helemaal niet erg. Door de inhoud is dit typisch een commercial voor de lange termijn. Niet eentje waaraan direct een call-to-action hoort te hangen, maar eentje op merkniveau die ’thuis ontbijten’ koppelt aan ‘Peijnenburg’. Precies zoals de afzender wil.

PS. Ik wil nog wel de opmerking van ‘yzerbroot’ meenemen met betrekking tot de muziekkeuze:

Vreemd liedje in deze context; the green green grass of home gaat namelijk over een ter dood veroordeelde die bij het aanbreken van de dag van voltrekking van zijn vonnis, mijmert over vroeger…

PPS. Zijn er nog meer mensen die stiekem verwachtten dat hij een flesje Amstel zou drinken bij het ontbijt?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    Yolan

    Hoe heet de taxichauffeur in de peijnenburg reclame


    1 juli 2015 om 16:38
    bramkoster

    @Yolan: misschien kun je met die vraag het beste even contact opnemen met een van de in dit artikel genoemde partijen die betrokken waren bij de productie ervan.


    2 juli 2015 om 05:15
    Sharon O.

    @Yolan Bart Oomen 😉


    21 juli 2015 om 01:02
    N.a. Arkesteijn

    Niet leuk, hij kust zijn vrouw op de wang, dat doet niemand. Ik dacht eerst dat het misschien de huishoudster was.


    17 augustus 2015 om 18:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!