ReclameReview: Peijnenburg (taxi)
Aangezien de vorige commercial van Peijnenburg erg veel commentaar kreeg, was ik benieuwd naar het vervolg in de campagne ‘Lekker thuis met Peijnenburg’. In dit geval is het een taxichauffeur die centraal staat.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Peter Hebbing, Zwier Veldhoen, Lukas van de Ven
RTV: Monique Neuteboom
Account: Ole Christern, Leonie van der Mark, Nadine Marcar
Strategie: Jos Ahlers
Productiemaatschappij: Suikerdepot
Regisseur: Werner Damen
Producer: Paul Harting
Geluid: The Ambassadors
Grading: MPC
Online: Hectic Electric
Muziek: Soundwise, van Tijn & Fluitsma
Verantwoordelijk bij klant: Leon Broer, Sandra Klomp, Pleuni van Kessel
De doelstelling
Peijnenburg nummer 1 laten worden binnen ontbijt- en tussendoormomenten (zie dit artikel over de strategie).
De uitwerking
Peijnenburg claimde in de vorige commercial ‘Voetbalmeisje’ al het aangename gevoel van thuiskomen. In deze nieuwe commercial komt een taxichauffeur na een lange vermoeiende nachtdienst thuis bij z’n gezin. Precies op tijd voor het ontbijt.
Het oordeel
Heel kort door de bocht mijn eerste reactie: hij zegt me vrij weinig. Daarbij zal ik mezelf meteen corrigeren, want het kan ook een goed teken zijn dat het geen ontzettend uitgesproken of opvallende commercial is. Met flink wat media-inkoop kan Peijnenburg op deze manier namelijk best ons onderbewustzijn ervan overtuigen dat elk gezin thuis samen hoort te ontbijten met hun ontbijtkoek.
Het maakt volgens mij dan ook niet echt uit dat het hier om een taxichauffeur gaat. Dat had ook best een ander beroep kunnen zijn. Op zich is het wel mooi bedacht dat de vader van het gezin net thuis is van zijn werk, terwijl de rest zich net klaar maakt om te beginnen met de dag. En ondertussen ontbijten ze op hetzelfde moment.
Zie je? Die eerste reactie is helemaal niet erg. Door de inhoud is dit typisch een commercial voor de lange termijn. Niet eentje waaraan direct een call-to-action hoort te hangen, maar eentje op merkniveau die ’thuis ontbijten’ koppelt aan ‘Peijnenburg’. Precies zoals de afzender wil.
PS. Ik wil nog wel de opmerking van ‘yzerbroot’ meenemen met betrekking tot de muziekkeuze:
Vreemd liedje in deze context; the green green grass of home gaat namelijk over een ter dood veroordeelde die bij het aanbreken van de dag van voltrekking van zijn vonnis, mijmert over vroeger…
PPS. Zijn er nog meer mensen die stiekem verwachtten dat hij een flesje Amstel zou drinken bij het ontbijt?
Hoe heet de taxichauffeur in de peijnenburg reclame
@Yolan: misschien kun je met die vraag het beste even contact opnemen met een van de in dit artikel genoemde partijen die betrokken waren bij de productie ervan.
@Yolan Bart Oomen 😉
Niet leuk, hij kust zijn vrouw op de wang, dat doet niemand. Ik dacht eerst dat het misschien de huishoudster was.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!