Podcastserie over GIEP – de échte Nederlandse Mad Men

Nieuwe podcastserie over SWOCC-oprichter Giep Franzen ademt nostalgie, bewondering, verwondering, maar bovenal het plezier waarmee reclame werd - en wordt - gemaakt.

1 juni 2022, 14:40 3690 x gelezen

Vanaf vandaag is ‘GIEP’ te beluisteren. Deze podcast vertelt hoe de reclame-industrie in Nederland sinds de jaren ‘60 uitgroeide tot een volwaardige bedrijfstak. Een verhaal dat wordt verteld aan de hand van één van de meest invloedrijke reclamemakers die ons land ooit heeft gekend: Giep Franzen. ‘Voor ons is het belangrijk om te laten zien dat het gedachtegoed van Giep over merken nog steeds actueel is en dat je met een wetenschappelijke benadering betere – en vooral ook effectievere – reclame maakt’.

Op het gevaar af iets of iemand tekort te doen: Jeroen de Bakker, de kat met de negen marketinglevens, media- bureau- en innovatiewizzard van het Nederlands marketingvakgebied, heeft weer eens een huzarenstukje geleverd.

2 januari 1967 werd in Nederland voor de allereerste keer een televisiereclame uitgezonden. Het is de markering van een nieuw tijdperk in de reclame. Adverteerders ontdekken de kracht van reclame, de budgetten groeien en de bureaus schieten uit de grond. Een nieuwe generatie reclamemakers rekent af met de oubolligheid uit de voorgaande decennia. En één van is Giep Franzen (1932-2020), mede-oprichter van het roemruchte reclamebureau FHV en ‘merkenprofessor’. We mogen ‘m met enig recht ook wel de mentor van zowel De Bakker noemen, als ook voor zijn externe harde schijf: Mary Hoogerbrugge – beschermvrouwe van SWOCC.

Symbool voor een nieuwe tijd

GIEP vertelt het verhaal over de ontwikkeling van reclame in Nederland, tegen een historische achtergrond. Reclame heeft zich afgelopen halve eeuw ontwikkeld tot een industrie met grote economische waarde en is alom aanwezig. De 6-delige serie laat zien hoe het ooit is begonnen. Giep Franzen is het hoofdpersonage aan wie de reeks is opgehangen. Behalve dat zijn levensverhaal dwars door deze cruciale periode in de geschiedenis loopt, stond zijn manier van denken ook symbool voor een nieuwe tijd. ‘Zijn’ FHV was daarnaast lange tijd het meest invloedrijke reclamebureau van Nederland.

Nederlandse ‘Mad Men’

‘GIEP’ is een Airborne Original en ontwikkeld door het Amsterdamse audio agency Airborne, in nauwe samenwerking met SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie), in 1995 opgericht door Franzen. De serie ademt nostalgie, bewondering, verwondering, maar bovenal het plezier waarmee reclame werd – en wordt – gemaakt en is mede mogelijk gemaakt door Adformatie en Ace. Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: ‘Met GIEP hebben we een soort Nederlandse ‘Mad Men’ willen maken, maar dan vakinhoudelijker. Het doel was om een verhaal te vertellen dat voor iedereen interessant is, ook als je niet zelf werkzaam bent in deze industrie.’

Mary Hoogerbrugge is als beschermvrouw verbonden aan het SWOCC: ‘Voor ons is het belangrijk om te laten zien dat het gedachtegoed van Giep over merken nog steeds actueel is en dat je met een wetenschappelijke benadering betere – en vooral ook effectievere – reclame maakt. Tegelijkertijd willen we ook een verhaal vertellen dat reclame in een maatschappelijke context plaatst.’

Storytelling podcast

In deze storytelling-podcast worden interviews met reclamemakers van het eerste uur afgewisseld met uiteenlopend archiefmateriaal, waaronder oude commercials. Journalist en podcast-maker Liesbeth Rasker is de host van ‘GIEP’. De eerste twee afleveringen zijn nu beschikbaar, de rest volgt de komende 4 weken elke keer op donderdag.

‘GIEP’ is te beluisteren via alle reguliere podcast-platformen. 
luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!