Pink Ribbon: 20 jaar inzet, bewustwording en groei
Pink Ribbon bestaat 20 jaar. Zij zetten zich in om onderzoek naar borstkanker te financieren en het onderwerp bespreekbaar te maken én te houden. Wat is er in al die jaren bereikt?
Wat zijn de doelstellingen voor de komende tijd, en welke uitdagingen staan er voor de deur? Indira Balgobind, brandmanager bij Pink Ribbon, vertelt er alles over.
Roze resultaten
Het roze lintje is al jaren welbekend in Nederland. Net als de jaarlijkse borstkankermaand in oktober. Maar wat heeft Pink Ribbon precies gedaan sinds de oprichting in 2003? “Gelukkig heel veel,” antwoordt Indira. “Naast het onderwerp uitlichten en bespreekbaar maken, hebben we veel onderzoek naar kanker gefinancierd.” En dat is niet zonder resultaat geweest. “De overlevingskans bij borstkanker is nu 88 procent. Dat betekent dat bijna 9 op de 10 mensen met borstkanker na 5 jaar nog leven.”
Geld inzamelen
Bij Pink Ribbon willen ze borstkanker eerder opsporen en beter behandelen. Daar is geld voor nodig, en dat zamelen ze op verschillende manieren in. “We hebben donateurs die maandelijks een bedrag aan ons overmaken, maar ook bedrijfspartners die geld voor ons inzamelen met bijvoorbeeld een afdracht op hun producten. We zien ook dat steeds meer mensen voor ons in actie komen: kinderen die cupcakes bakken, mensen die een marathon lopen. En we hebben een aantal grote gevers.”
Samenwerking met KWF
Waar gaat dat geld vervolgens heen? “Borstkankeronderzoek financieren is een complex proces”, weet Indira. “Bovendien is het vaak lastig om te bepalen welk onderzoek je wel of niet ondersteunt.” De samenwerking met KWF Kankerbestrijding, die in 2016 tot stand kwam, helpt daarbij. “Zij hebben veel kennis in huis. Wij zamelen het geld in en zetten twee keer per jaar een call uit bij KWF.” In reactie hierop ontvangt Pink Ribbon een overzicht van interessante onderzoeken die financiering zoeken. “Vervolgens bekijken we de marktbehoeftes en de onderzoeksgebieden die we verder uit willen diepen.”
Awareness bij de volgende generatie
De laatste 20 jaar heeft Pink Ribbon mooie resultaten behaald. Maar ze willen ook de volgende generaties betrekken. “Dat is best een uitdaging”, geeft Indira toe. “In 80 procent van de gevallen treft borstkanker een 50-plusser. Dat maakt het minder relevant voor de jongere doelgroep.” Om jongeren te bereiken, moet je dingen anders doen. “We kijken heel erg naar welke boodschap relevant voor ze is. Hoe we ze kunnen bereiken en activeren. En natuurlijk wijzen we ze op de symptomen van borstkanker: hoe jonger je het leert herkennen, hoe eerder je erbij bent.”
Creatief met een klein budget
Aangezien Pink Ribbon afhankelijk is van donaties, moeten ze extra kritisch zijn over investeringen en creatief omgaan met een beperkt budget. “Gelukkig zijn er veel partijen die ons willen helpen”, vertelt Indira. “Borstkanker is voor iedereen een belangrijk onderwerp. Sommige bedrijfspartners brengen onze boodschap via hun socials of in de winkels naar buiten.” De HEMA is daar een goed voorbeeld van. “Die hangen aan elke bh een kaartje met de symptomen van borstkanker en een link naar een website met extra informatie.”
Pink Ribbon & ZIGT
De samenwerking met ZIGT is volgens Indira eveneens van belang. “ZIGT helpt ons bij het vinden van passende media voor onze campagnes. Ook weten ze korting te scoren of dingen op stopperbasis voor elkaar te krijgen.” Daarbij krijgt Pink Ribbon gratis zendtijd als er plek overblijft in een reclameblok. “Dat is heel fijn, en vergroot onze zichtbaarheid.” Partnerships zijn essentieel voor Pink Ribbon. “Wij zijn altijd op zoek naar partners die achter onze boodschap staan en die willen verspreiden.”
Waardevolle ambassadeurs
Om extra geld in te zamelen in oktober, verkoopt Pink Ribbon een roze armband die is ontworpen door ambassadeur Quinty Trustfull. Hiervoor werken ze samen met onder andere HEMA, Albert Heijn, Hunkemöller en Manfield. “Albert Heijn verkoopt al jaren roze boeketten tijdens borstkankermaand, en dit jaar ook onze armband. Net als Manfield, die daarnaast roze sneakers en schoenen verkoopt. En bij Hunkemöller kun je een speciale roze bh kopen.” Met een deel van die opbrengsten financiert Pink Ribbon binnenkort weer nieuwe kankeronderzoeken.
De volgende 20 jaar
De eerste 20 jaar van Pink Ribbon waren zonder meer een succes. Wat nu? “We willen het niveau van fondsenwerving handhaven”, blikt Indira vooruit. “Elk jaar nieuwe onderzoeken financieren vraagt om inspanning. Er is meer concurrentie dan vroeger, er wordt gestreden om elke euro.” Of Indira ook nog een persoonlijke droom heeft? “Ja, binnen een aantal jaar wil ik dat er in elke winkel iets van Pink Ribbon te vinden is. Met als idee: in oktober kleurt heel Nederland roze.”
Beluister de podcast
Wil je meer weten over de doelen en uitdagingen van Pink Ribbon en de persoonlijke motivatie van Indira? Luister dan naar de podcast met Tom Jessen en Indira Balgobind.
Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op Spotify, Apple Podcast of kijk op YouTube.