Paris Hilton is de koningin van de metaverse

De Metagids #24: Hoe internetcultuur onze maatschappij en economie voortdurend beïnvloedt en in twee kampen verdeelt.

31 mei 2022, 11:35 1893 x gelezen

Begin 2021 woedde er op de Amerikaanse beurs een unieke strijd tussen een grote groep gebruikers van het Redditforum ‘WallStreetBets’ en een aantal gerenommeerde hedgefondsen. De machtige fondsen speculeerden op een forse koersdaling van de zieltogende spelletjeszaak GameStop. De speculaties waren zo massaal en negatief, dat dit de strop voor de beursgenoteerde winkelketen zou betekenen.

Ordinaire lijkenpikkers

In de ogen van de Redditors waren de hedgefondsen niets anders dan ordinaire lijkenpikkers. De internetrebellen sloegen aan het muiten door de aandelen GameStop massaal op te kopen. Lol en ernst liepen bij deze actie dwars door elkaar heen. Aan de ene kant was het een manier om de gevestigde orde een lesje te leren, aan de andere kant was het een vorm van tijdverdrijf. De actie was uiterst succesvol, want binnen drie weken tijd slaagden ze erin om de prijs van het aandeel GameStop van 18 dollar naar 348 dollar te stuwen. De stijging was zo ongekend en onverwachts dat een aantal hedgefondsen zich genoodzaakt zag om een miljardenverlies te nemen.

Geen verbinding maar chaos en fragmentatie

Het GameStop-verhaal is een tekenend voorbeeld van hoe internetcultuur onze maatschappij en economie voortdurend beïnvloedt en in twee kampen verdeelt. Aan bovenstaand voorbeeld kunnen we recentelijk de klap van Will Smith, de Elon Musk Twitter soap opera of de Depp versus Heard rechtszaak aan toe voegen (lees ook Metagids #22). En in Nederland het kaarsincident van Johan Derksen. Online staan mensen ongenuanceerd lijnrecht tegen over elkaar. In plaats van dat internetcultuur verbindt leidt het paradoxaal genoeg juist tot het tegenovergestelde: internetcultuur is rommelig, chaotisch en gefragmenteerd.

Journaliste Amanda Hess legt in jaar artikel “TikTok’s Amber Heard Hate Machine” voor The New York Times de vinger op de zere plek. In de jaren negentig leidde de O.J. Simpson moordzaak een nieuw tijdperk in van 24-uurs tabloidnieuws, waarin aanbidding van beroemdheden en huiselijk geweld versmolten tot een continu nationaal spektakel.

Realiteit ombuigen in simpele meme

Bijna drie decennia later, zoals het Depp-Heard-proces duidelijk maakt, is de aanwezigheid van een camera in een rechtszaal een uitnodiging om de realiteit middels de inzet van digitale technologie naar eigen inzichten om te buigen en te vervatten in een simpele meme. Platforms als Instagram, TikTok en YouTube lijken enkel en alleen er voor te zijn gebouwd om “ruw beeldmateriaal te manipuleren in dienst van een persoonlijkheidscultus, intimidatiecampagne of branding-mogelijkheid.”

Iedere dag nestelen honderdduizenden kijkers zich achter hun beeldschermen om zich actief te bemoeien met de rechtszaak. Realtime vormen ze op deze manier de publieke opinie, dat steeds meer weg heeft van een slecht filmscript. Johnny Depp is de quasi-coole filmheld en Amber Heard is de theatrale schurk uit een erotische thriller uit de jaren 80.

“Televisie maakte van het proces tegen beroemdheden een 24-uurs tabloidspektakel. Sociale media maakten er een sport van.”

Deze week eindigt de rechtszaak tussen Depp en Heard. Voor de internetmeute maakt het niet uit.  De kampen zijn al verdeeld en voorbereid. Het enige wat nog ontbreekt is een volgend slachtoffer. De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1. Paris Hilton is de koningin van de Metaverse

Paris Hilton is de koningin van de metaverse – In gesprek met CNN Business zegt ze: “Ik ben altijd al een undercover nerd geweest, geobsedeerd door alles wat te maken heeft met technologie en de toekomst. Nu is mijn nieuwe bijnaam: The Queen of the Metaverse.” Michael Inouye, een analist bij ABI Research, begrijpt de keuze van Hilton: “Voor beroemdheden, net als voor merken, is het een nieuwe manier om met fans en het publiek in contact te komen.

Dit kan bij virtuele evenementen zijn, concerten, optredens en meer. Het is een mogelijkheid om virtuele spullen te verkopen zodat fans hun toewijding in hun echte en virtuele leven kunnen laten zien.” Het roept bij mij direct de vraag op waar de hele Web3 gedachte is? Web3 was toch bedoeld om de hegemonie van de grote techbedrijven te doorbreken, waarbij de controle in handen van het (decentrale) individu komt te liggen? Of is dit wederom een utopische gedachte, die nu al achterhaald is, omdat we met de metaverse een nog grotere dystopie aan het creëren zijn?

2. Reptielachtigen de baas op TikTok

Reptielachtige wezens zijn de baas op TikTokDeze samenzweringstheorie is al zou oud als de weg naar Rome, maar lijkt nu ook op TikTok door te breken. Onder de hashtags #lizardpeople en #reptoid zijn filmpjes terug te vinden waarin Prins Harry en Meghan Markle bizarre gezichtsuitdrukkingen vertonen. Ook President Joe Biden en Vice President Kamala Harris behoren tot de hagedismensen. Grappig bedoeld of bloedserieus?

@realhorrortok ‼️ Follow for more creepy & disturbing videos everyday 😳 #horrortok #horror #xyzbca #foryou #mystery #lizardpeople ♬ Pink Soldiers - 23
Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!