Packshots in webshops: tips en trends

19 april 2021, 10:30

Het kan je webshop de das omdoen als je productfotografie niet op orde is

Doordat de winkels de afgelopen tijd dicht zijn geweest door de alom bekende coronamaatregelen, hebben steeds meer consumenten de voordelen van webshops gevonden. In de winkelstraten opvallen is al een ouder verhaal, maar hoe val je als webshop op tussen de concurrentie?

De groei van e-commerce blijft maar toenemen. In augustus vorig jaar schreef Eric Jan van Putten al over een gemiddelde groei van 15 procent. Het is van belang om, als je de mogelijkheden daarvoor hebt, zo snel mogelijk digitaal te gaan met je organisatie. Als je te lang wacht geef je de concurrentie te veel ruimte om je voorbij te streven. Als je dan eenmaal digitaal bent is het belangrijk om je digitale content in je webshop goed op orde te hebben. Maar waarom en hoe doe je dat nou eigenlijk écht goed?

Hoe gebruik je het beste productfoto’s?

Op bijna elke website die je bezoekt staat er wel minimaal één en elk filmpje dat je wil gaan bekijken start zo ongeveer met een kleine video-advertorial. Maar ook offline zie je nog overal advertenties: grote borden langs de snelweg, de folders die op je deurmat vallen en de reclameblokken op de televisie die je favoriete programma weer abrupt onderbreken. Maar hoe kan je als marketeer je product nu het beste in beeld brengen in deze advertenties? Hieronder volgen enkele tips en trends om dat zo goed mogelijk te doen.

Houd de afstand tot het product klein

Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de afstand tussen de marketingclaims die je doet zo klein mogelijk is met het product dat je voert. Zo schreef ook Frankwatching al in 2016 in een artikel. Deze afstand moet in ieder geval door de consument als zo klein mogelijk worden ervaren. De afstand die de consument ervaart is namelijk anders dan de daadwerkelijke afstand tussen het product en de (potentiële) klant.

De consument vertrouwt productverpakkingen eerder dan advertenties

Het doel is om te bereiken dat het product op een psychologische manier tóch bij de consument in de buurt is. Als een product in de buurt van de consument is, dan hebben zij onbewust het idee dat zij de claims ook écht kunnen checken. Zo gaan zij ervan uit dat de claims kloppen en dat ze er goed aan hebben gedaan om voor dit merk te kiezen in plaats van voor het andere merk. De keuze voor dit merk wordt dus op een onbewuste manier positief bevestigd. Kort door de bocht komt dit doordat men van oudsher meer vertrouwen heeft in productverpakkingen dan in advertenties in het algemeen.

Gebruik beeld!

De mens is heel visueel ingesteld. Beelden zeggen veel meer dan tekst. Onze hersenen onthouden advertenties in de vorm van beeld zelfs 50 procent beter dan advertenties met enkel tekst. Het is dus van essentieel belang om de juiste beelden te gebruiken in je reclame-uitingen. Productfotografie is daarvoor het sleutelwoord.

Als je een net een mooi product op de markt hebt gebracht is het belangrijk om hier ook goede en mooie foto’s van te maken. Met goede productfoto’s kan je het gevoel, de sfeer en de details van je product op de best mogelijke manier laten opvallen en overbrengen op je doelgroep. Men moet het product kunnen voelen, zich ertoe aangetrokken voelen en zich ermee kunnen identificeren. Zo raken zij overtuigd van je product en stijgt de kans dat zij overgaan tot aankoop. Je kunt productfotografie dus echt zien als het ‘visueel branden’ van je product en bedrijf.

Productfoto’s in de online omgeving

Uit onderzoek van Nuxeo waar Marketing Week in 2020 over schreef, kwam naar voren gekomen dat productfotografie op bijvoorbeeld je website voor het allergrootste gedeelte bijdraagt aan de digitale ervaring van potentiële klanten. Maar liefst 50 procent van de respondenten gaf aan dat als goede productfotografie ontbreekt, dat zij dan liever datzelfde product elders kopen. Met dit grote percentage is deze vorm van fotografie nog veel belangrijker voor je klanten dan het geven van de juiste productinformatie (21 procent gaf aan het een dealbreker te vinden als dit ontbreekt of summier is) en het genereren van gepersonaliseerde content (28 procent gaf aan dat dit hen zou aanmoedigen om opnieuw bij deze webshop te kopen).

Dan komen we eigenlijk weer terug bij de derde alinea van dit artikel: de afstand tot het product. Online shoppers kunnen de producten dus niet eerst persoonlijk zien of aanraken, voordat ze die bestellen. Júist daarom moet de productfotografie op orde zijn. Is het dat niet, dan kan het je webshop de das omdoen.

Trends in productfotografie

The Midcounty Post schreef onlangs over enkele trends die je als online marketeer in de e-commerce dit jaar zeker in de gaten moet houden. Het complete artikel kun je hier bekijken. Hier enkele belangrijke trends.

Compacte foto’s

Bij het gebruiken van productfoto’s moet je goed opletten dat de foto’s ook passen bij de beperkte schermruimte van telefoons. Zorg dus dat de foto’s compact en verticaal georiënteerd zijn. Denk bijvoorbeeld plaatjes die je plaatst op Facebook of in je online webshop. Beide kanalen zullen door bezoekers gegarandeerd ook geraadpleegd worden op hun mobiele telefoon.

Let op minimalisme

Je hoeft echt niet compleet uit te pakken met bijzondere achtergronden of kleurrijke decors. Leg enkel de nadruk op je product en breng dat goed in beeld. Less is more!

Authenticiteit is de sleutel

Consumenten willen steeds minder hebben van foto’s die overduidelijk zijn aangepast en gemanipuleerd. Steek dus meer tijd en moeite in de fotoshoot zelf, zodat je in één keer de goede beelden kan schieten.

Investeer in 360-graden

360-gradenfotografie is door de opkomst van alle social mediaplatforms heel belangrijk geworden. Nu online winkelen meer de norm wordt, willen consumenten toch het product goed zien (daar is-ie weer: tastbaarheid). Door 360-fotografie kan je je producten veel beter in beeld brengen en kan je je potentiële kopers een virtuele tour door je assortiment geven. Zij zien zo veel beter de details en functies van je producten.

Goede packshots zijn kassa

Als online retailer zijn de producten die je voert het gezicht van je merk. Zonder de producten zelf te zien of te voelen, vertrouwen je websitebezoekers op jouw productfotografie om de kwaliteit van je merk te kunnen beoordelen. Door goed beeld te hebben van je producten krijgt de consument een realistisch beeld van wat ze kunnen verwachten.

Als de foto’s van lage kwaliteit zijn zal niemand een bestelling bij je plaatsen. Heel concreet: maar liefst 93 procent van de consumenten geeft aan dat de productafbeeldingen essentieel zijn voor hun uiteindelijke aankoopbeslissing. Maar hoe zorg je nu voor goede packshots voor je webshop? Ik vroeg het Olivier Mul, eigenaar van STUDIO_M, een bedrijf gespecialiseerd in onder andere food-, drank-, verpakking- en productfotografie.

“Veel mensen zien het maken van packshots als een soort lopendebandwerk. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Binnen de productfotografie is er een groot verschil in kwaliteit. Hoe meer tijd je kunt besteden, hoe hoger de kwaliteit zal zijn. Daarbij hangt het natuurlijk wel af van de kwaliteiten en materialen van de fotograaf”, zegt Mul, oud-kok en afgestudeerd fotograaf, die nu beide passies toepast in zijn werk als ‘food photography partner’.

Benchmark

“Om toch in een zo kort mogelijke tijd het beste plaatje te kunnen schieten, is het belangrijk om goed op één lijn te zitten met de fotograaf. Dat kun je doen door het maken van een moodboard. Zo kan je de verwachtingen van beide kanten duidelijk maken en dit kan dienen als benchmark. Zo weet de fotograaf waar hij aan toe is en kan hier rekening mee gehouden worden bij het peilen van de kwaliteit.”

Dan de webshop: “Zorg dat je per productcategorie een foto gebruikt, bijvoorbeeld als banner, die sfeer uitdraagt en past bij de desbetreffende producten. Dit draagt niet alleen bij aan het aantrekkelijker maken van je webshop, het zorgt ook dat deze meer kwaliteit uit gaat dragen”, geeft Mul aan.

“Zorg voor consistentie van beeld binnen je webshop”

“Maar niet alleen je individuele packshot is van belang voor je kwalitatieve uitstraling. Je moet ook zorgen dat je hele webshop consistent is in beeld. Plaats dus niet afwijkende foto’s tussen geheel andere producten. Dan ziet het er in een grid of andersoortig overzicht veel netter uit. Het oogt heel afwijkend als je geen consistentie nastreeft.”

Tips van de professional

Maar hoe zorg je nu dat de kwaliteit en consistentie binnen je webshop en reclame-uitingen zo hoog mogelijk is? De fotograaf geeft ons enkele tips:

  1. Zorg dat het licht altijd van dezelfde kant komt. Zo voorkom je spiegelingen en staat het product écht centraal. Als je goede licht- en schaduwwerking toepast, kan de vorm van je object duidelijker naar voren komen. Gebruik daarom één hoofdlicht.
  2. De schaduw moet zo realistisch en mooi mogelijk zijn. Dat voorkomt dat het product er goedkoop uit gaat zien. Blijf dus weg van automatisch gemaakte schaduwen, maar vraag aan je beeldbewerker of hij er met de hand eentje in kan brushen. Als je budget dit toelaat natuurlijk.
  3. Zorg dat je standpunt altijd hetzelfde is. Zowel bij grotere als bij kleinere objecten.
  4. Let erop dat het object vrijstaand is in de foto. Dat doe je door een transparante achtergrond te kiezen, zodat de originele kleur van de webpagina zichtbaar blijft. Meestal is de pagina wit, maar dat kan uiteraard wel eens verschillen.
  5. Het ligt best wel voor de hand en de kans is groot dat dit het eerste is waar je rekening mee zou houden. Maar zorg dat alles altijd helemaal scherp is. Als je het object later vrijstaand wil zetten valt het namelijk erg op als de randen onscherp zijn. En dat wil je niet hebben.
  6. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat bij lichte voorwerpen het wit aan de randen niet volledig wit is. Dat moet je voorkomen omdat je anders op een witte pagina bijvoorbeeld niet meer goed kan zien waar de randen van het voorwerp beginnen of eindigen.
  7. Als je producten een specifieke stof of textuur hebben, dan moet je daar ook extra aandacht aan besteden bij de fotografie. Denk bijvoorbeeld aan glanzende onderdelen. Op je foto moeten die dan ook echt glanzen. De texturen van een object kan je optimaal zichtbaar maken door hier met je licht en contrast zo goed mogelijk op in te spelen. Heb je een voorwerp dat lichtdoorlatend is? Let er dan ook op dat je dit zichtbaar maakt op je afbeeldingen.
  8. Last, maar zeker niet least: heb je een (semi) transparant voorwerp? Zorg dan meteen al dat ze op de juiste achtergrondkleur gefotografeerd worden. Door de transparantie is het lastig om dit achteraf nog aan te passen. Doe je dit niet, dan lijkt de afbeelding ‘ingeplakt’ in je webshop. Heeft je website een groene achtergrond, dan betekent het dus ook dat je deze voorwerpen tegen eenzelfde kleur achtergrond moet fotograferen. Zo wordt alles mooi ingebed.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

1 Reactie

    mariodeb

    Mooi stuk en vooral het punt van minimalisme kan ik volledig in komen.


    19 april 2021 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!