Oude regels en wetten schuren in 1,5-metereconomie. Weg ermee!

13 mei 2020, 11:00

Ondernemers zullen er alles aan doen om de zaak aan de gang te houden. De overheid moet dat faciliteren

Ik was vorige week even in de stad. Je weet dat het mag maar je voelt aan alles dat terughoudendheid belangrijk is. De 1,5-metereconomie gaat zijn tol eisen, dat is klip en klaar. Onderzoeken zowel in Amerika als in Nederland wijzen uit dat wanneer de huidige situatie nog zes maanden aanhoudt, de helft van de MKB-werkgevers vreest voor de toekomst.

In de eerste ronde vroegen 120.000 bedrijven in Nederland om hulp. Op dit moment betaalt de overheid de salarissen van pakweg twee miljoen Nederlanders. Niet allemaal werkloos, maar velen wel zonder werk. Het NOS Nieuws galmde nog lang na in mijn oren. Ongeveer een derde van de beroepsbevolking werkt in sectoren die niet of amper passen in de 1,5-metereconomie.

Ik bezocht afgelopen zaterdag de Intratuin. Ik hoor je denken: wat moet je daar nu op zaterdag? Dat is de spagaat waarin we ons op dit moment in bevinden. Je wilt het leven weer oppakken, maar je voelt je daarbij ongemakkelijk. Dat je je voor je gedrag moet verontschuldigen en overal bij moet zeggen: maar ik houd de regels wel in acht.

Winkeldoolhof

Wat opvalt in zo’n Intratuin is dat men nog niet goed begrijpt wat er gaat veranderen. Het artikel dat ik zocht, stond aan het begin van de winkel. Maar vervolgens moest ik met mijn winkelwagen het hele winkeldoolhof door om bij de kassa te komen. Onhandig. Bij de ingang stond een man de klanten te tellen, want er mogen niet meer dan zoveel mensen per vierkante meter binnen. Dus is het juist nu belangrijk dat mensen snel de winkel kunnen verlaten. Want dan zet je meer om. Een omslag in het denken dus.

Maar die omslag moet op meer plekken nog plaatsvinden. Neem de ambtelijke regelgeving die de horeca aan banden legt. Dat je al je klanten op een terras van 25 vierkante meter moest proppen omdat een ambtenaar dat zo bedacht heeft. Die heeft ooit ergens zijn piketpaaltjes geslagen.

Misschien moet je nu wel van de hele binnenstad een terras maken, in de parken onder de bomen

Misschien moet je nu wel van de hele binnenstad een terras maken, in de parken onder de bomen. Dat je overal tafels en stoelen neerzet waar mensen wat kunnen eten, een kopje koffie kunnen drinken. Dat je een stad opnieuw tot leven brengt, maar dan compleet anders dan voorheen.

Maak plaats maak ruimte. Regels van vroeger voldoen niet meer.

Je mag niet meer dan een x aantal personen per vierkante meter winkeloppervlakte in de zaak hebben. Dat zijn de regels van de 1,5-metereconomie. Die regels schuren en wringen met de regels van de oude economie. Als je de vierkante meters optimaal wil benutten, moet je open kunnen wanneer het jou uitkomt.

Als je de vierkante meters optimaal wil benutten, moet je open kunnen wanneer het jou uitkomt

Misschien wel ’s avonds tussen zeven en twaalf zodat mensen de drukte kunnen ontlopen. Misschien wel vierentwintig uur lang. Wellicht geen fijn idee, maar dat de regels daar nu geen ruimte voor bieden werkt niet. Parkeerbelastingen: zet die meters uit, help de winkelstraat.

Zo zijn er tal van wetten en regels die niet meer voldoen in de 1,5-metereconomie. De overheid vraagt om creativiteit. Dat we leren omgaan met de nieuwe situatie. Dit betekent wel iets meer dan een overheid die vanachter het steunloket gaat kijken hoe het MKB het gaat oplossen. De overheid zal zelf ook moeten inleveren, accepteren dat er minder belastinggeld binnenkomt, omdat er nieuwe regels gelden. Het is fijn dat er steun is, maar die steun gaat geen zes of twaalf maanden aanhouden. We moeten verder en snel ook.

Nieuw speelveld

Er gaat heel veel veranderen en dat zorgt voor een compleet nieuw speelveld. Terwijl de politiek kluitjesvoetbal speelt rondom thema’s als verduurzaming en vergroening, gaat een deel van de economie ten onder omdat nieuwe ideeën niet passen in oude wetten en regels.

Het is een tijd die snel vraagt om een toekomstvisie en dat is een ander idee dan het ouderwetse politieke elkaar-vliegen-afvangen-spelletje. De politiek zal zich ook moeten vernieuwen en verantwoordelijkheid moeten nemen. We hebben nieuwe ideeën nodig over thuiswerken bijvoorbeeld. Wat kun je wel en wat niet fiscaal aftrekken nu je huis zomaar een kantoor geworden is? Ik hoor er niemand over. Maak ruimte neem de leiding.

Ondernemers zijn flexibel en zullen er alles aan doen om de zaak aan de gang te houden. De overheid moet dat faciliteren. Dit betekent voor nu dat de oude regels overboord kunnen en dat we nieuwe regels moeten bedenken. Liever vandaag nog dan morgen.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!