Je bekijkt een artikel van

NIMA, met de C van Champagne

'Strategie toepassen is ook het met elkaar verbinden van de cultuur en de mensen. En ervoor zorgen dat iedereen aangesloten blijft.'

24 mei 2023, 11:00 1882 x gelezen

Afgelopen februari gingen er zes kandidaten op voor het laatste gedeelte van de NIMA C-opleiding en ja…. ze hebben het alle zes gehaald, wat zelfs binnen de kringen van het marketinginstituut een bijzondere, mogelijk unieke gebeurtenis was. NIMA-C doe je niet in een Day. Voor ieder die dénkt om ooit zelf een NIMA C-opleiding te volgen, interviewde Yvonne Nicasie van Team NIMA een aantal representanten van Class 23. Ter lering en ter vermaak, want stel dat je dat ook zou willen: hoe pak je zoiets aan wat moet je ervoor doen?

Om een goed beeld te krijgen laat je je het best informeren door kandidaten die je voorgingen, zo luidt het idee. Zij geven een volledige maar ook authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke doelen ze hadden voordat ze eraan begonnen. Class 23 heeft bij verschillende opleiders de opleiding gevolgd. Eén van hen was Hester Martens.

Wie is Hester Martens?

Hester is 29 jaar en getrouwd, ik hou van sporten en geniet van het leven, heb bedrijfskunde gestudeerd en na de studie ben ik bij Vink Aannemingsmaatschappij gaan werken. Eerst rolde ik de  administratie in. Door een overname van het bedrijf met een andere directie, kreeg ik een rol in de marketing. Ik heb marketing altijd interessant gevonden, maar heb intern ook aangegeven wel eerst een stevige marketingondergrond te willen.

En waarom dan gekozen voor een NIMA C?

‘Eigenlijk door een docent, die met mij mijn cv doornam en aangaf dat ik echt NIMA C wel aan zou kunnen. Daardoor heb ik die stap ook durven zetten én met een goede afloop.’

Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en misschien belangrijker: wat heb je moeten laten?

‘Het was erg moeilijk om in het ritme werken en studeren te komen. Vooral om de balans te vinden. Dit studeren is echt anders dan op een hbo, waar je even een modelletje moet invullen, en klaar. Je moet er behoorlijk wat tijd in steken en je niet laten afleiden door je werk en de “waan van de dag”. Die discipline opbrengen is best lastig geweest. Ik heb zeker wat extra vrije tijd moeten steken in de studie en dus ook een aantal leuke uitjes moeten laten gaan.

Was je tevreden met de opleider en docent?

Zeker, ik was heel erg tevreden met mijn opleidingsdocent. Hij wist op een prettige manier de theorie over te brengen zodat het ook bleef hangen en deed dat vooral met humor. De opleider was ook prima. Alles was goed geregeld, je wist precies waar je aan toe was.

Wat was de casus waarvoor je hebt gekozen?

‘Ik heb ervoor gekozen om ons eigen bedrijf te analyseren. Vink is in 2021 gesplitst van de moederholding en zelfstandig verdergegaan. Deze branche behoefde in het verleden geen marketing, maar door de veranderende wereld en markt, mede ook de oorzaak van de stikstofproblematiek, milieuvergunningen, de oorlog in Oekraïne, hebben ze zich toch de vraag moeten stellen wat de nieuwe strategie en propositie wordt. Ook omdat andere bedrijven door die externe factoren een andere kant opstuurden en meer in de richting van markt en product van Vink gingen bewegen. Uiteindelijk heb ik een nieuwe strategie neergezet en hoop die intern te kunnen uitrollen en volgende stappen te kunnen zetten.’

Wat miste je in je studieperiode?

‘In deze infrabranche is het moeilijk om voorbeelden of een soort ‘houvast’ te vinden. Dat was ook lastig voor de docenten. Niet alles kun je één op één toepassen op onze branche.’

Het examen? Wat was goed, wat kon beter?

‘Ik kreeg het idee dat het ook voor de examinatoren een lastig onderwerp was en voor hen niet even makkelijk te beoordelen. Ik weet dat zoiets vaker zal voorkomen, dus misschien kunnen we examinatoren vinden die hier echt kennis van hebben.’

Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?

‘Na bijna twee jaar studie voelde ik enorme opluchting. Vooral in het laatste gedeelte waarbij je in een gang aan het wachten bent op “het oordeel”. De tijd duurt dan zo enorm lang, maar ik kon er een streep onder zetten en ben ook meteen champagne gaan kopen en heb samen met m’n man geproost op het resultaat.’

Wat ga je als professional anders doen, nu je NIMA C hebt gehaald?

‘Mooie vraag. Ik denk nu anders. Niet meer in “dat modelletje” invullen, maar juist de vraag hoe je het gaat toepassen en gaat doorzetten. Wie heb ik daarvoor nodig? Hoe ga ik de gevolgen en effect met elkaar verbinden? Strategie toepassen is namelijk ook het met elkaar verbinden van de cultuur en de mensen. En ervoor zorgen dat iedereen aangesloten blijft. Daarbij ga je nu meer anticiperen in plaats van het je te laten overkomen.’

Jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?

Lees je vooral goed in, besef je dat het je privétijd gaat kosten, dat je doorzettingsvermogen nodig hebt omdat naast je werk, studeren beste een dingetje is. Je doe

NIMA C

Stop je niet voordat je de top in het marketingvak hebt bereikt? Ben je de commerciële beleidsbepaler van een organisatie of merk, of ambieer je deze functie? Dan is NIMA C Marketing je op het lijf geschreven. Je gaat commerciële uitdagingen vanuit een helikopterview analyseren en vertaalt de uitkomsten naar een slagvaardig strategisch marketingbeleid.

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!