Brabant de gekste (marketeer)

12 januari 2021, 14:00

Verkiezing Beste Brabantse Marketeer moet bijdragen aan de zichtbaarheid van eeeeh… marketing in Brabant dus

Om even aan alle clichés voorbij te gaan: Noord-Brabant is náást de Randstad natuurlijk een enorme economie. Er moeten duizenden marketeers werken. De belangstelling – zowel in nominaties als deelnemers – voor de eerste bekendmaking van de Beste Brabantse Marketeer (BBM) overtreft alle verwachting, wat maar weer onderschrijft dat ze er in het zuiden graag werk van maken als de provincie op één of andere manier als ‘hard werkend doch Bourgondisch’ kan worden gepositioneerd.

Waar ze in het ene land zuchten aan een gebrek aan verenigingsbereidheid onder beroepsgroepen, lijkt het in Nederland een soort nationale hobby om van clubjes binnen clubjes weer nieuwe clubjes te maken. Beroepsvereniging NIMA kent al een verscheidenheid aan specialisten-‘communities’ – van Financial Marketeers tot Neuromarketeers – maar er is ook nog een regionale onderverdeling: Zo zijn met name NIMA Oost, NIMA Noord en NIMA Zuid op zich weer behoorlijke netwerken.

Noord-Brabant beschikt over behoorlijk wat actiebereidheid als het gaat om marketing

Vooral Zuid geldt als een bastion op zich met een marketingnetwerk waar een klein Europees land zich niet voor hoeven schamen. Eerder schreef Jeroen Mirck hier op Marketingfacts al over het ‘Digital Wednesday’, een soort Eindhovense variant op ‘Online Tuesday’, dat doorgaans in Amsterdam plaatsvindt. We hopen intussen ook nog op een derde doorstart van Marketing Pioniers, een idee van Boschenaar John Kivit; een groot en generiek marketingcongres dat het laatst plaatsvond in Den Bosch. Noord-Brabant beschikt over behoorlijk wat actiebereidheid als het gaat om marketing, wat ergens ook niet zo verwonderlijk is met twee héél goede marketinguniversiteiten en een indrukwekkende marketing-business school in de vorm van TIAS.

Drie verschillende categorieën

Nieuwe loot aan de regionale stam wordt de aanstaande uitverkiezing van de Beste Brabantse Marketeer die maandag 18 januari bekend wordt gemaakt. Uit ruim 125 (!) voorgedragen marketeers heeft de vakjury onder leiding van Rudy Moenaert, Professor Marketing aan de TIAS Business University, 27 genomineerden geselecteerd. Vervolgens heeft het publiek door middel van het uitbrengen van zijn stem bepaald wie van die marketingprofessionals een plek in de finale hebben verdiend. De verkiezing bestaat uit drie verschillende categorieën: Beste Brabantse Marketeer – Talent, de Beste Brabantse Marketeer – Maatschappelijk en Dé Beste Brabantse Marketeer. Per categorie zijn inmiddels drie finalisten bekendgemaakt. De belangstelling – zowel voor nominaties als onder deelnemers – overtreft alle verwachting, wat maar weer onderschrijft dat ze er in het zuiden graag werk van maken als de provincie op één of andere manier als ‘hard werkend doch bourgondisch’ kan worden gepositioneerd.

Eén van de initiatiefnemers is Joris van der Waart van Studio Lauda. Tijdens een lunch – hoe Brabants – kwam Mark de Greeff, CMO bij Dutch Design Foundation, met het idee en Van der Waart pakte het idee op, samen met initiatiefnemers, sponsors en partners. Hij hield het er in gesprek met de collega’s van Marketingtribune op dat ‘Brabanders van nature bescheiden zijn’ en er misschien daarom zoveel is voorgedragen en gestemd in de afgelopen weken: eindelijk een manier om de Brabantse marketeers een beetje in het zonlicht te zetten, waar ze normaal gesproken vooral noeste werk onder de radar zouden verrichten. Maar dat leek ons iets te makkelijk, dus toch nog maar eens aan de tand gevoeld, die Van der Waart:

Want ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, sorry Joris, zo kennen ze Brabant boven de rivieren nou ook weer niet echt…

“Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen boven de rivieren bij Brabant al snel denken aan carnaval, bier en worstenbroodjes. En ja, liefhebbers daarvan kunnen in Brabant hun hart ophalen. Wat ik zo prettig vind aan Brabant is dat we zakelijkheid op een volstrekt natuurlijke wijze weten te combineren met menselijkheid. In the end it’s people’s business: mensen doen zaken met mensen. Dan is het wel zo fijn als dat op een fijne, plezierige manier kan. Het Brabants kwartiertje is overigens echt verleden tijd, daar kom je niet meer mee weg. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt ofwel je afspraken nakomen is de norm.”

“Wij vonden de Beste Brabantse Marketeer gewoon lekker klinken”

Eerlijk gezegd stond ik oprecht even te kijken van het aantal aanmeldingen dat jullie binnenkregen voor de longlist. Daar zou zelf de nationale verkiezing voor Marketeer of the Year blij mee zijn. Waar komt dat enthousiasme vandaan?

“We hebben er heel bewust voor gekozen om de aandacht voor de verkiezing van Beste Brabantse Marketeer organisch te laten ontstaan. Ik geloof dat als je iets creëert dat de moeite waard is om te delen dat mensen dat ook doen. Kennelijk voorzien we in een behoefte en nemen mensen de moeite om marketeers waarvan ze vinden dat ze de titel verdienen voor te dragen.”

Maar om even aan alle clichés voorbij te gaan: Brabant is náást de Randstad natuurlijk een enorme economie. Er moeten duizenden marketeers werken, jij bent ook één van die bekende gezichten bij NIMA Zuid. Is dit een manier om de database van het netwerk te vullen?

“Eerlijk is eerlijk: de verkiezing draagt bij aan de zichtbaarheid. In de eerste plaats van de kandidaten voor de titel van de Beste Brabantse Marketeer. Die zetten we in de spotlight. Daar draait het om. Maar alle andere betrokken partijen zoals de initiatiefnemers, sponsors en partners krijgen voor alle tijd, geld en aandacht die ze in de Beste Brabantse Marketeer stoppen natuurlijk ook zichtbaarheid terug. Ik denk dus niet zo in databases en al helemaal niet in vullen. Ik denk wel in het versterken en verrijken van je kennis en van je netwerk. Omdat iedereen daar beter van wordt.”

Is Brabant een beetje te beschouwen als een aparte entiteit eigenlijk? Ik bedoel: verschillen Brabantse bedrijven wezenlijk van die in de rest van Nederland of is het gewoon een netwerk omdat het niet zo ver rijden is om een netwerkborrel bij te wonen?

“Het mooie is dat de meeste mensen bij Brabant en Brabanders positieve associaties hebben. Gezellige mensen die van het leven genieten. Dat Bourgondische, het sympathieke en aandacht voor de mens achter het visitekaartje vind ik wel kenmerkend voor de manier waarop wij met elkaar samenwerken.”

Nog overwogen om er een Southern Marketeer of the Year van te maken, dat je Limburg en Zeeland ook maar direct meepakt?

“Nee. Wij vonden de Beste Brabantse Marketeer gewoon lekker klinken. En heel eerlijk: ondanks dat ik persoonlijk heel goed met Zeeuwen en Limburgers overweg kan vind ik het niet per se een natuurlijke drie-eenheid. Ik denk dat er vanuit cultureel oogpunt toch wel de nodige verschillen zijn.”

Je wist nota bene een Vlaming, marketingprofessor Rudy Moenaert, te strikken als juryvoorzitter. Geen onbekende in Nederland natuurlijk, maar heeft hij de Brabanders een beetje in het oog? Voelt hij zich verbonden met de regio denk je?

“Zeker. Rudy is al jarenlang verbonden aan TIAS in Tilburg. Brabant is zijn tweede thuis. Hij werkt veel met Nederlanders en Brabanders en ik weet dat iedereen met hem wegloopt. Hij heeft een schat aan kennis en ervaring en is een buitengewoon plezierige persoonlijkheid. Een Bourgondiër in hart en nieren. Ik ben er heel trots op en tegelijkertijd heel erg dankbaar dat Rudy zoveel tijd en aandacht aan De Beste Brabantse Marketeer besteedt.”

Altijd lachen natuurlijk, zo’n eerste poging die dan lekker uitpakt, maar het blijkt vaak toch allemaal een geregel. Zeker in zo’n praktische lockdown. Volgend jaar weer, maar dan de uitreiking bij Marketingpioniers? Zijn er al plannen?

“Samen bereik je meer, dus waarom niet? Marketingpioneers is een marketingevent van een hoogstaand niveau dus ik vind het niet zo’n gek idee om elkaar op te zoeken en elkaar te versterken. Ik zal John uitnodigen voor de feestelijke uitreiking van de Beste Brabantse Marketeer en daarna graag een keer een kop koffie met hem drinken. Wie weet.”

Tot slot, kijken of je echt een marketingnerd bent: Mijnheer Keyzer, marketingmanager van een Drunens bedrijf, was de eerste voorzitter van NIMA in 1966. Zeg het maar…

“Pfff… zo… nu moet ik mijn hersens even flink laten kraken… als ik aan NIMA Zuid denk dan denk ik aan Piet Lambregts en Hans waarvan ik de achternaam niet meer weet… en ook Jos Burgers was vroeger bij NIMA Zuid betrokken. En Joan Hanegraaf en Winfred de Ruijter. Maar mijnheer Keyzer… er gaat geen belletje rinkelen.”

…. Lips Scheepsschroevengieterij, daar werkte hij…. Is nu Wärtsilä

“Jeetje. Is het in dit kader leuk om nog even te vermelden dat Jos Burgers komt spreken? Is ook een bewuste keuze geweest… Jos komt ook uit Brabant en is Neerlands best verkopende auteur van marketingboeken en de meest gevraagde spreker op het gebied van marketing.”

Ja, mag.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!