Nieuw: de marketeer-stage
De rol van de marketeer is veranderd. Of is eigenlijk continu constant aan het veranderen. Dat heeft natuurlijk te maken met de steeds digitaler wordende wereld van de consument, maar ook door de verandering van marketing zelf. Tegenwoordig is alles wat je doet als bedrijf of merk marketing. Maar hoe ga je daar mee om?
Een week community manager
De enorme groei van contactmomenten met de consument via social media is daar een mooi voorbeeld van. Community managers die ik spreek zijn vaak beter op de hoogte dan hun collega-marketeer die verantwoordelijk is voor above the line-advertising. Consumenten stellen de gekste vragen en willen alles weten. Als community manager moet je weten waar ze het over hebben én de vragen daar over kunnen beantwoorden. Dat betekent dat je van alles wat er speelt een beetje moet weten en vooral de juiste interne contacten moet hebben om snel tot je antwoord te komen.
Daarom vind ik dat iedereen met een marketingfunctie verplicht één week per jaar de rol van community manager op zich moet nemen. Al is het maar om met je poten in de modder te staan, maar vooral om te weten wat er allemaal speelt onder je doelgroep.
Een dagje stage
Eigenlijk wil ik nog een stapje verder gaan, geïnspireerd op wat wij als bureau vaak bij nieuwe klanten doen: een dagje stage lopen om de business te snappen, de sfeer te proeven en de juiste mensen te leren kennen.
Ik roep alle marketeers in Nederland op om één dag per maand stage te lopen binnen je eigen bedrijf. Ontdek wat er speelt bij R&D, draai eens mee in de fabriek, ga mee met de buitendienst, luister mee met de klantenservice of ga eens een uurtje naast de receptioniste zitten.
Waarom alleen een introductieprogramma tijdens je eerste werkweek? Continu praten met andere afdelingen zorgt ervoor dat er een stukje marketing bij die andere mensen terechtkomt en, nog veel belangrijker, dat jij als marketeer weet wat er allemaal speelt. Als marketeer is het jouw rol om je bedrijf binnenstebuiten te keren. Pareltjes ontdekken, herkennen en fijnslijpen. R&D-projecten al vroeg kunnen bijsturen of de hulp van consumenten erbij roepen. Een spokesperson vinden die gepassioneerd kan vertellen over je product. Allemaal fantastische initiatieven die je alleen tegenkomt als je buiten je eigen vertrouwde marketingafdeling durft te treden.
En als je dit nu al doet, overtuig dan vooral je collega's ook om hier mee aan de slag te gaan. Inspiratie en inzichten gegarandeerd!
Een goede marketeer houdt contact met alle processen en/of afdelingen die klantcontacten hebben. Meelopen is één idee, en ander is om iedere maand een (afdelings)overleg bij te wonen, verbeterpunten uit te wisselen of elkaar presentaties te geven. Het gaat om de communicatie, een stage is slechts een mogelijk invulling. Als een marketeer alles beter weet en geen communicatie wenst, dan werkt een stage ook niet.
Leuk artikel. Het vak van marketeer is inderdaad erg veranderd. Zowel het online gedeelte als het excellent moeten maken van je product hebben daaraan bijgedragen.
Stage lopen om de business te snappen…. en zo is het maar net! Leuk artikel. We plaatsen hem op onze website deze week.
“Tegenwoordig is alles wat je doet als bedrijf of merk marketing.” Huh? Tegenwoordig? Marketing is altijd al het afstemmen van je product/dienst op je klant geweest…
@Dé (als dat je echte naam is), leuk dat je interesse hebt in het artikel. Echter, noch wij (Marketingfacts), noch Sytse hebben toestemming gegeven voor overname van zijn blogpost op stagezaken.nl. We willen je dan ook dringend verzoeken de blogpost aldaar te verwijderen.
Bij voorbaat dank voor je begrip en medewerking!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!