Speel in op de (post) Covid wereld van de consument in je plan voor 2022

25 februari 2022, 06:00

Take-outs uit het “State of Consumer 2022” rapport van Nielsen

Nu we Corona langzaam maar zeker achter ons laten, kijkt Nielsen in een uitgebreid wereldwijd rapport naar consumentengedrag terug op de afgelopen twee jaar en vooruit naar 2022 in “The 2022 state of consumers” (januari 2022). We keken ernaar en serveren jou de take-outs in hapklare brokken.

Eerst even kort wat Coronacontext

De afgelopen twee jaar zijn consumtenten nogal beperkt in winkelkeuze (want lockdowns), gedwongen digitaal te gaan shoppen (gebeurde massaal), zagen ze zich soms ook beperkt door de door lockdowns veroorzaakte tekorten (de fietsindustrie is er helaas een schoolvoorbeeld van geworden) en zijn ze zich door thuiswerken ook meer op “thuis” gaan richten. Komt nog bij dat er sholen dichtgingen, en er thuis onderwijs gegeven moest worden.

Geld naar thuisomgeving en boodschappen

56% van de huishoudens wereldwijd zegt dat ze meer uitgeven aan hun normale wekelijkse boodschappen in vergelijking met zes maanden geleden. Met de stijgende kosten van goederen, letten consumenten op hun budget, en de levensstijl thuis heeft bijgedragen aan minder uitgaven buitenshuis. “Het is daarom nog nooit zo belangrijk geweest om de waardepropositie van een merk te benadrukken,” schrijven de onderzoekers van NielsenIQ. Nicole Corbett, directeur, Global Thought Leadership, NielsenIQ:

“Het is duidelijk dat de heersende mentaliteit is om in 2022 opnieuw met COVID-19 te leven en steeds meer rond het huis te concentreren. Op basis van wat consumenten ons vertellen, kunnen we verwachten dat CPG zal blijven profiteren van mensen die geld dat ze gewoonlijk buitenshuis zouden uitgeven aan evenementen, restaurants, buitenshuis entertainment en internationale feestdagen gaan uitgeven aan zaken om het thuis aangenamer te maken.”

Mentaal en fysiek welzijn krijgt meer prioriteit

Een misschien logisch maar blijvend gevolg van de afgelopen paar jaar: Consumenten geven minder prioriteit aan reizen en buitenshuisevenementen en vinden mentaal en fysiek welzijn belangrijker dan ooit. Corbett. “Factoren als mentale gezondheid, fysieke gezondheid, financiële zekerheid en planning voor onvoorziene omstandigheden staan ​​bovenaan de lijst, omdat dit de gebieden zijn waar COVID-19 consumenten onder druk heeft gezet. De tijd heeft ons ook in staat gesteld om na te denken over meer sociale kwesties, waarbij duurzaamheid, ondersteuning van de lokale gemeenschap en zorg voor kwetsbare groepen belangrijker zijn dan voor de pandemie.”

Aankoopvoorkeuren sinds 2019: Hygiene, duurzaamheid en gezondheid belangrijker

Kijk je als marketeer of als merk naar onderstaande veranderingen, dan doe je er volgens Nielsen verstandig aan om je productportfolio aan te passen op de veranderde omstandigheden waar de consument zich in bevindt. Richt je dus op specifieke productvoordelen waar consumenten naar op zoek zijn. Doe je dat niet, dan kom je mogelijk zomaar in een achterhoedegevecht terecht, denken de onderzoekers.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief