Niche-marktplaats Whoppah gaat voor disruptie

8 juli 2019, 13:00

Thomas Bunnik van marktplaats Whoppah is ervan overtuigd dat het tijd is voor disruptie van de bestaande marktplaatsen. “Het is 2019, we hebben inmiddels tien tot vijftien jaar kunnen wennen aan digitaal denken. Het is tijd voor disruptie van het digitale model.”

Bij een bank werken is niet alles. Tot dat inzicht kwam Thomas Bunnik nadat hij zijn vorige bedrijf, vermogensbeheerder Pritle, had verkocht voor 12,5 miljoen. Hij trad in dienst bij BinckBank, na eerder al acht jaar voor ABN Amro te hebben gewerkt. Verschillen in bedrijfscultuur deden hem besluiten definitief te vertrekken. Tijdens een vakantie die daarop volgde besloot hij iets voor een betere wereld te willen doen. “Ik wilde een bijdrage leveren aan het tegengaan van de klimaatverandering.” Dat doet hij met Whoppah.

Net even anders

Whoppah is een marktplaats voor het hogere segment gebruikte spullen voor in huis, kunst en designmeubels: “Het gaat van antieke meubels tot modern, van sculpturen en schilderijen en zaken voor in de woonkamer, of waar dan ook.” Niks nieuw. “Het is heel eenvoudig om maar te blijven consumeren, en zeker de bovenkant van de maatschappij grijpt snel naar nieuw, omdat dat makkelijk is. Ik denk dat dat segment juist moet wennen aan hergebruik. Door veel mooie spullen te verzamelen, het makkelijk te maken en mooi te presenteren, verlaag je de drempel.”

“Het is tijd voor disruptie van het digitale model”

Whoppah onderscheidt zich van Marktplaats door in te zoomen op een niche. Daarbij maakt het platform gebruik van moderne technieken. “Het is een marktplaats voor eersteklas tweedehands en handgemaakte artikelen voor thuis. Van kunst tot koken en van klassiek tot modern. Je kunt binnen een minuut een advertentie aanmaken. We classificeren het item dan door patroonherkenning. We nemen ook de items goed onder de loep: dingen moeten wel in goede staat zijn en van goede kwaliteit zijn. We hebben nu eenmaal gekozen voor een bepaalde positioneringsstrategie en daar moet je dan wel aan vasthouden. Je bouwt een merk, een customer promise.”

Het is tijd voor disruptie van de bestaande marktplaatsen, zo zegt Bunnik. “Het is 2019, we hebben inmiddels tien tot vijftien jaar kunnen wennen aan digitaal denken. Het is tijd voor disruptie van het digitale model. De grote marktplaatsen zijn allemaal ontstaan aan het begin van de eeuw, in eerste instantie ter vervanging van het prikbord bij de supermarkt. Maar als je vandaag start, kun je veel innovatiever zijn en een veel schaalbaarder platform bouwen. Met Artificial Intelligence, chatbots, patroonherkenning, VR…”

Van app naar desktop

Aan de versie die sinds kort live staat is grondig onderzoek vooraf gegaan. “In de loop van het hele proces groeide het vertrouwen. We hebben gekeken naar zoekgedrag, klikgedrag en kijkgedrag. We hebben een design-prototype gemaakt eb daar feedback op gevraagd. We hebben blogs gelezen, en zoveel mogelijk informatie verzameld: wat moet en kan er beter? Na maanden hard werken en definiëren is daar een propositie uitgekomen en die hebben we technologisch ontwikkeld.”

Whoppah is op dit moment nog slechts een app. Aan de desktopversie wordt hard gewerkt. De eerste weken werd de app gretig gedownload, wat neerkwam op een download per minuut. Daarmee heeft Whoppah de eerste tienduizend gebruikers gerealiseerd. “Het belangrijkste is dat er heel veel interesse moet zijn om gebruik te maken van het product. Daarnaast dat mensen voldoende vertrouwen hebben om relatief kostbare items aan te kopen en vervolgens zit onze uitdaging in de schaalbaarheid. Er moeten voldoende artikelen beschikbaar blijven om uit te kunnen groeien tot een heel groot bedrijf. We richten ons op het hogere segment en daar ligt een beperking. Dat betekent dat als je door wilt blijven groeien, je snel moet expanderen.”

“Als het gaat om de ontwikkeling van de onderneming, dan denk ik dat de kernproblemen en kansen overal hetzelfde zijn”

Doordat Whoppah ‘from scratch’ is gebouwd met eigen technologie, geeft dat veel creatieve vrijheid. Tegelijkertijd moet er goed worden nagedacht over wat wel en niet te doen. “Je komt terecht in een competitief landschap op wereldschaal. Als het gaat om de ontwikkeling van de onderneming, dan denk ik dat de kernproblemen en kansen overal hetzelfde zijn. Wij zijn een digitaal verlengstuk van kunstenaars, ondernemers en handelaren die niet zelf de know how hebben om een website te ontwikkelen of een app. En geen interesse hebben om daaraan te beginnen, maar wel zelf kennis van zaken hebben. Dat zie je, want we worden omarmd.”

Ook over de bijdrage aan een betere wereld is Bunnik tevreden. “Ik geloof hier heilig in: vanwege het aanbod, het technologische perspectief en omdat het een goede daad is voor de samenleving.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!