Mobiele vernieuwers over geld verdienen, sci-fi en drijfveren

18 december 2014, 12:30

In elke wereld heb je doeners, ondernemers, realisten en vrije geesten. Zo ook in de wereld van mobile marketing. Tijdens de DDMA Mobile Wave 2014 spraken de uit verschillend hout gesneden ‘mobile gekkies’ over wat hen drijft om de meest succesvolle apps te maken en hoe ze dat voor elkaar krijgen. De sprekers van Layar, Blendle, ABN AMRO, en aFrogleap voelen elkaar aan de tand over hun werk. Allen verschillende types met een aantal gezamenlijke passies: sci-fi, vernieuwingsdrang en toch ook wel geld

Bart Fussel versus Emiel Janson

Emiel Janson begon als 17-jarige met het knutselen van z’n eerste app: binnen twee weken verkocht hij de app met winst. Dit smaakte naar meer, want zeven jaar later heeft Emiel al meerdere succesvolle apps op zijn naam staan en is hij sinds december fulltime in dienst bij online krantenkiosk Blendle. Hij kan nu al terug kijken op een interessante loopbaan so far. Maar Bart Fussel, co-founder van mobile agency aFrogleap vraagt zich af hoe Emiel zijn carrière voor zich ziet.

Bart: “Je hebt op je 24e al een hoop dingen meegemaakt. Maar waar sta je over vijf jaar?”. Emiel: “Wat een vraag! Daar kan ik toch geen antwoord op geven, dat weet ik echt niet! Ik moet nu sowieso eerst drie jaar afmaken bij Blendle. Ik gok dat ik daarna weer een stuk ouder en wijzer ben. Toen ik vijftien was, stuurde ik sollicitaties naar reclamebureaus met de boodschap: neem mij aan, ik kan photoshoppen! Natuurlijk was er niemand die me aannam. Maar toen dacht ik al wel dat ik het allemaal wel wist. Misschien denk ik dat nu ook wel”.

Bart: “Maar wat is dan je intrinsieke motivatie om verder te groeien? Om te doen wat je doet? Want ik krijg niet de indruk dat het je om het geld gaat?”. Emiel: “Het gaat me ook wel om het geld hoor, maar dan op een andere manier. Het gaat me er niet om dat ik zoveel mogelijk geld op mijn rekening krijg, maar ik vind het een bijzondere gedachte als het me lukt dat zoveel mensen een stukje software zoveel euro waard vinden. Die motivatie heb ik nu ook bij Blendle. De uitdaging is voor mij niet dat zij heel veel geld verdienen. Ja, die motivatie blijft meespelen, maar het is mijn uitdaging om te zorgen dat jij als lezer zulke goede content krijgt dat je elke dag een artikel koopt. En dat wil ik steeds beter maken”.

Bart: “Je wilt dat dat meer seamless wordt?”. Emiel: “Stel dat jij van technologie houdt, dan wil ik ervoor zorgen dat jij artikelen over technologie leest. Het klinkt misschien cliché, maar voordat ik bij Blendle ging werken, las ik nooit de krant. Dat wil ik ook bij anderen bereiken. Zo gaan we bijvoorbeeld binnenkort channels lanceren, ingericht op onderwerp. Dat is natuurlijk niet heel spannend, maar wel heel nuttig”.

Benieuwd naar de presentaties van Emiel en Bart? DDMA heeft ze verzameld.

Emiel Janson versus Maarten Lens-Fitzgerald

Maarten Lens-Fitzgerald heeft zich in de afgelopen 20 jaar bewezen op het gebied van innovatie, media en mobile. Hij gebruikt zijn creativiteit, passie en ervaring om anderen tot nieuwe inzichten te brengen. Zijn laatste onderneming Layar is wellicht zijn bekendste wapenfeit. Newbie Emiel is daarom benieuwd hoe mobile zwaargewicht Maarten begonnen is met Layar.

Emiel: “Wat was nou het echte, allereerste begin van Layar?”. Maarten: “In 2009 had ik mobile consultancybureau Sparks Mobile. Ik zei toen tegen mijn compagnon: we moeten een app maken die de wereld kan zien. Een soort van augmented reality. En in plaats van pagina’s moeten daar dan lagen in komen. We moeten alleen die app-store zien te vermijden want dat wordt de komende jaren waarschijnlijk maar een ellendig distributiekanaal. We moeten op de Nokia’s terechtkomen. Want dat was toen de bom”.

Emiel: “Hoe kwam je op het idee van augmented reality? Jullie waren er namelijk vroeg bij”. Maarten: “We waren er destijds al mee bezig. We zagen een app waarmee je een soort van streetview konden doen en we zagen Wikitooth waarmee Wikipedia in de werkelijkheid werd gezet. We besloten de mensen achter die app naar Nederland te halen. Ik kende de technologie, ik las destijds vooral sci-fi: Rainbow’s End, Dan o’Coyle. Ik lééfde al augmented reality”.

Emiel: “ Dacht je dat je er geld mee kon verdienen, of vond je het gewoon leuk om te doen?”. Maarten: “Ik had geen idee of we er geld mee konden verdienen, het was vooral een realisatiedrang. Ik vond het vooral leuk: dit moest er gewoon komen. Het was een inevitable thing to happen. We pitchten layar bij Hyves. We hadden een filmpje gemaakt om het idee van Layar te demonstreren. Met Layar kon je tijdens Koninginnedag precies zien in welke kroeg je vrienden waren. Met Hyves hadden we de data binnen. Vervolgens vonden we de investeerder in Funda. We haalden een programmeur uit China en uit India. Die uit China heb ik eigenlijk nooit gezien, die uit India heeft nog twee jaar in Nederland voor ons gewerkt”.

Emiel: “En heette het ook meteen al Layar?”. Maarten: “Ja. Tijdens de release hadden we vijf layars, waaronder Zekur en Hyves. Die waren niet zo heel spannend, maar het ging om het idee. Na een maand gingen we met Layar de wereld over. Vanaf toen was het een gekkenhuis online, terwijl ik zelf gewoon lekker op de bank zat. Ineens belden investeerders óns. We waren daar helemaal niet mee bezig, niet gewend dat Silicon Valley non-stop aan de lijn hing. We wisten niet of dat wel normaal was. Ik weet nog dat ik aan een investeerder vroeg: maar hoe werkt dat dan eigenlijk, als we nu ja zeggen?”.

Emiel: “Waarom werd het zo’n succes denk je?”. Maarten: “Wat wij goed konden, is ruiken hoe je de media moet gebruiken. Een kwestie van het juiste verhaal vertellen. We deden eigenlijk hetzelfde als wat jij doen, maar dan op onze manier. We kregen het voor elkaar om op de golf staande te houden. Daarnaast was er geen concurrentie, we waren de enige. Niemand had onze kracht“.

Emiel: “Hoe ging het ging toen verder?”. Maarten: “Toen ik wegging hadden we 45 miljoen downloads, gigantisch veel. En we deden eigenlijk heel weinig. We hebben nooit marketing ingekocht. Het duurste was een demo-tijdschrift. De rest ging vanzelf want augmented reality heeft een magische aantrekkingskracht.”.

“Als we meer geld hadden gevraagd voor een download, had het heel anders kunnen lopen. Maar dan hadden we nooit dit volume kunnen bereiken. Uiteindelijk kocht Blippar Layar en ben ik meteen weer verder gaan kijken naar nieuwe projecten. Wat ik vooral heb geleerd, is dat je heel veel kunt bereiken als je het spel goed speelt. Of dat er voor Layar in zat weet ik niet, maar nu kennen we de trucs voor een volgende keer.”

Bekijk de presentatie van Maarten tijdens de Mobile Wave.

Maarten Lens-Fitzgerald versus Jessica Niewierra

Jessica Niewierra is directeur Internet & Mobiel bij ABN AMRO. Ze is verantwoordelijk voor de strategie, ontwikkeling en innovatie en de exploitatie (service, sales, marketing), van de digitale kanalen bij de bank. Ze nam de deelnemers mee in de veranderende wereld van de klant anno nu en hoe ABN AMRO daarmee omgaat. De klant is always connected en wil snelheid en gemak. Maar ook persoonlijke relevantie en leren vanuit de context. Feitje: Jessica haalt inspiratie voor haar werk onder andere uit sci-fi films als Iron Man.

Maarten: “Wat doen jullie ervoor om te zorgen dat ABN AMRO over tien jaar nog bestaat?” Jessica: “Onze heilige missie is om continu te luisteren naar wat onze klant wil. We blijven testen en de klant centraal stellen in alles wat we doen. En dat doen we heel oprecht. Mijn ervaring is dat continu blijven testen enorm belangrijk is”.

“Daarnaast is het essentieel om óók nieuwe diensten te introduceren waar de klant zelf nog niet aan denkt met daarbij de boodschap aan de klant: ‘Dit kan jou helpen!’. Verder moeten we ook durven om rigoureus ideeën weg te gooien als uit de testen blijkt ze niet goed genoeg blijken te zijn.”

“We zijn daarnaast in tegenstelling tot niche players in staat om de klant volledig inzicht te geven in en overzicht te geven van zijn of haar financiële zaken. Wij voegen daar vervolgens continu pro-actief waarde aan toe als de klant dat wil, waardoor we de klant meer grip geven op zijn gehele financiële leven. Zo kan een klant aangeven wanneer hij iets van ons wil horen. En als de klant inziet dat dit onze meerwaarde is en oprecht voelt dat wij er voor hem continu zijn, dan kunnen we er over tien jaar zeker nog steeds zijn.”

Bekijk de presentatie van Jessica tijdens de Mobile Wave.

aFrogleap maakte een timelapse van de Mobile Wave

Karlijn Hoftijzer
PR & Communicatie bij DDMA

Karlijn werkte tussen 2013 en 2015 voor branchevereniging DDMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!