Milou Slots (Homies): “Wij willen Nederland veiliger maken” #spon

12 december 2017, 09:30

Homies is een startup die handig gebruikmaakt van de lean startup-filosofie én van het internet of things. Niet iedereen zal op basis van die beschrijving de link leggen naar Achmea. Toch is de verzekeraar de initiator en eigenaar van de club die Nederland veiliger wil maken. En België en Duitsland. Een gesprek met mede-oprichter Milou Slots.

In 2011 rondde Milou Slots haar studie accountancy & controlling af. Werken bij een van de ‘Big Four’-bedrijven in die branche bleek toch niets voor haar: te veel achter een computer zitten, te weinig in contact met andere mensen. En dat terwijl juist dat menselijke haar aansprak. Zo zag ze bijvoorbeeld het effect van presentatietrainingen: mensen die liever doodgingen dan voor een groep te staan, hielden na twee dagen trainingen vlammende presentaties.

Een traineeship leek haar daarom de aangewezen manier om te achterhalen wat ze wél wilde, het liefst midden in de maatschappij. Zo belandde ze bij Achmea: “Verzekeren is misschien niet spannend, maar het heeft wel enorme impact. Dat sprak me aan.”

“Verzekeren is misschien niet spannend, maar het heeft wel enorme impact. Dat sprak me aan.”

Als trainee kwam ze erachter dat van niets iets maken haar erg aansprak. Marketing was daarom “de enige logische tak”. Daarom ging aan de slag als marketeer bij Interpolis – “een gaaf merk” – en met innovatie. Zo hielp zij het bedrijf als een van de eerste WhatsApp in te zetten en onderzocht ze de mogelijkheden van smartwatches voor verzekeringen.

Milou Slots (bron: LinkedIn)

Startup

Toen ze hoorde over een startup die gestart zou worden vanuit Achmea, wist ze dat ze erbij moest zijn. Ze pitchte zichzelf aan haar toekomstige collega’s. “De mensen die bij de startup aan de slag gingen, mochten elkaar kiezen. Bij een startup is het immers het team dat het succes maakt of breekt. Ik hoorde bij de gelukkigen.”

“Bij de start was het overigens nog niet duidelijk wat we gingen doen. Achmea begrijpt dat er veel aan het veranderen is in de wereld, o.a. door technologie. Zo werkt preventie steeds beter. Zoals met zelfrijdende auto’s, waardoor het aantal schadegevallen sterk af zal nemen. Onze opdracht was gericht op het segment wonen.”

Er werd gestart met zes medewerkers. Zij doken in de data van Achmea om te achterhalen waar kansen lagen. Al snel werd duidelijk dat in wijken met veel sociale huurwoningen veel onveiligheid wordt ervaren en veel schade wordt gerapporteerd, zowel vanuit diefstal als brand. Daar lagen kansen, werd snel duidelijk, “ook omdat die doelgroep vaak vergeten wordt in de markt.”

“We beseften we een ‘single device’ moesten bieden dat makkelijk te bedienen is.”

De combinatie werd gevonden met de markt van ‘internet of things’ (IoT). “We zagen daar veel gave producten, maar die zijn vooral duur en complex. Bovendien wordt veel gewerkt met losse sensoren, waardoor niemand het begrijpt. We beseften dat als we voor die benoemde doelgroep iets moois wilden verzinnen, het een ‘single device’ moest zijn dat makkelijk te bedienen is.”

Zelf inbreken

Slots en haar collega’s sloegen aan het werk: sensoren lassen, algoritmen maken, dat werk. Ze regelden een sloopwoning in Bergen op Zoom waarin ze de zelfgekluste sensoren ophingen, om vervolgens zelf in te breken. Slots lacht als ze daaraan terugdenkt: “Eerst gooiden we een baksteen door het raam, dat voelde al heel stout. Vervolgens wilden we de deur openmaken met een breekijzer. Dat ging niet zo goed.”

Ze begonnen op te vallen. “We hadden toestemming om daar in te breken, maar in de wijk wist niemand ervan. Dus wij liepen toch wel zenuwachtig rond. Op dat moment stopte er een busje en dachten wij: ‘Nu zul je het hebben.’ Er stapte een man uit die ‘Hé amateurs’ riep en met een supergroot breekijzer kwam aanlopen. ‘Vroeger deed ik het altijd zo’, zei hij en wrikte de deur in één keer open.”

‘Hé amateurs’, riep een man die met een supergroot breekijzer kwam aanlopen, ‘vroeger deed ik het altijd zo.’

De ervaring was nieuw en geen onverdeeld succes. “We hebben geleerd om in te breken, maar onze sensoren deden het niet. Dus toen besloten we ons te houden bij waar we goed in zijn en hebben de samenwerking gezocht met een Zweeds bedrijf dat een apparaat had ontwikkeld voor Airbnb-woningen, dat rook, geluidsoverlast, plotselinge schommelingen in temperatuur en meer registreert. Zij vonden ons idee mooi en hebben hun device specifiek voor ons aangepast.”

Appen

Maar daarmee waren ze er nog niet. Juist zo’n duur beveiligingsapparaat is niet geschikt voor de doelgroep van sociale huurders. Er werd gekeken naar het succes van sommige WhatsApp-buurtgroepen. “Die werken heel goed als ze goed gemodereerd worden. In Tilburg leidde zo’n groep tot een reductie in inbraken van 50 procent. Tegelijkertijd hebben die groepen ook nadelen. Niet alles wat gemeld wordt, is urgent. Het kan ook over barbecues gaan.”

Daarmee was het idee voor Homies compleet. Koppel het apparaat aan bijvoorbeeld een appgroep en je hebt een werkend systeem. En alle berichten zijn on topic.

“Als een apparaat iets detecteert, maakt het een nieuwe app-groep aan voor het alarm. Daarbij worden van tevoren vastgestelde contactpersonen benaderd. Doordat het om een nieuwe groep gaat, weten de mensen dat er echt stront aan de knikker is.”

“We lagen letterlijk in de bosjes om te kijken wat er gebeurde.”

Ook in dit stadium moest er natuurlijk getest worden. “We verspreidden nepberichten en lagen letterlijk in de bosjes om te kijken wat er gebeurde. We zagen mensen die naar buiten kwamen, soms met stokken om de inbreker te lijf te gaan. Anderen bevroren juist. Dus we hebben mensen getraind om ze te leren wat ze kunnen doen: even met de kliko klepperen, de lichten aan en uit doen of naar buiten kijken.”

“We hebben ook mensen nagebeld die niets deden. Daaruit bleek dat ze soms niet wisten waar de straat was vanwaar de melding kwam, zelfs niet als die vlak achter hun eigen straat lag. Daarom sturen we nu bij elke nieuwe melding een Google Maps-kaartje mee.”

Voorbeeld van een app-melding vanuit Homies

Lean startup

Die aanpak van zelf leren inbreken en in de bosjes liggen is logisch, vindt Slots. “We hanteren de lean startup-methode, dus we zijn continu aan het leren en in gesprek. Omdat we sociale huurders als doelgroep hebben, zitten we vaak in buurthuizen en vragen we ‘word je hier blij van?’ en ‘wat wil je hiervoor betalen?’.”

“De uiteindelijke gebruikers hebben niet altijd veel te besteden, dat weten we. De woningcorporaties waar zij veelal van huren, hebben echter een groot belang. Vermindering van inbraken en schade en niet te vergeten veiliger buurten en beter wonen. Dus hebben we hen benaderd en met Ymere zijn we van start gegaan. Tot grote tevredenheid.”

Die samenwerking biedt voordelen. “Je bereikt veel mensen in een wijk. En mensen kunnen aangeven geen apparaat te willen, maar er wel voor open te staan te reageren bij een bericht. Zo’n bericht gaat namelijk niet alleen naar vaste contactpersonen, maar ook naar de vijf dichtstbijzijnde mensen. Het zijn dus dynamische groepen. Op termijn gaan we daarbij ook rekening houden met je actuele locatie, zodat iemand bijvoorbeeld geen bericht ontvangt als hij of zij niet thuis is.”

Schalen

Homies startte in december 2015 en bestaat dus bijna twee jaar, waarvan het eerste halfjaar werd besteed aan de realisatie van het ‘minimum viable product’. Waar staat het bedrijf nu? “We zijn nu echt los en kunnen gaan schalen. Er komen steeds meer corporaties bij, zoals Eigen Haard en Woonstad Rotterdam, maar we praten ook met politie en brandweer en met projectontwikkelaars.”

De melders van Homies zijn ook te koop voor particulieren. Het systeem is vooral effectief als er mensen in de wijk zijn die willen en kunnen reageren. “Samenwerking met partners werkt daarom het beste. En we flyeren zelf in buurten, bijvoorbeeld met een kaart waarmee mensen hun eigen buren kunnen werven.”

“We blijven het op buurtniveau uitrollen, dus onze marketing moet ook ‘hyperlocal’ zijn.”

“Onze marketing zit nu nog in de testfase. We gebruiken verschillende boodschappen en kijken continu wat de boodschap moet zijn. Mensen in verschillende wijken hebben ook verschillende behoeften. Zodra we de goede boodschap gevonden hebben, gaan we meer inzetten op marketing. Nee, niet met tv-spots. We blijven het op buurtniveau uitrollen. Dat is het meest krachtig, dus onze marketing moet ook ‘hyperlocal’ zijn.”

Klanten van Homies hoeven geen klant van Achmea te zijn, zegt Slots. De verzekeraar deed een investering, maar Homies opereert nu op eigen kracht. Dat roept de vraag op of de startup op termijn de vleugels van Achmea vandaan zal komen, of juist geïntegreerd zal worden. Volgens Slots is die vraag nog niet aan de orde: “We zijn de opties aan het bekijken, maar op dit moment gaat het goed zoals het is.”

Internet of things

De toekomst van het product van Homies is duidelijker. Of beter gezegd: van de dienst. “We willen geen apparaatleverancier zijn. We willen ook andere melders aansluiten en apparaatonafhankelijk zijn. Onze kracht zit in het netwerk en in het in actie komen. Dat betekent dat we ook kunnen uitbreiden naar de zorg en dat mensen die alleen thuis wonen en een SOS-knop hebben aan ons netwerk gekoppeld worden, zodat de buurvrouw kan komen kijken.”

“Het internet of things is natuurlijk niets zonder connectiviteit, en dat is precies wat Homies levert. Je kunt natuurlijk wel je apparatuur bij ons kopen en we sluiten het nog aan ook, maar dat is niet onze kern. Onze kern is het netwerk. Zo leveren we veiligheid en geborgenheid op een eigentijdse manier.”

“Je kunt natuurlijk wel je apparatuur bij ons kopen, maar dat is niet onze kern. Onze kern is het netwerk.”

“De apparaatkant van IoT is voor ons wel heel belangrijk, maar niet zonder frustraties. De ontwikkeling gaat best langzaam. Ik had verwacht dat de markt veel verder zou zijn. Daar komt ook nog eens bij dat veel apparaten nog best veel bugs hebben. Zij werken niet optimaal en zijn vaak niet gebruiksvriendelijk. Vooral daarin moeten veel slagen worden gemaakt.”

En ook de betrouwbaarheid moet beter. ”Veel apparaten gaan zomaar af. Dat ondermijnt het vertrouwen. Wij letten daar heel erg op. Natuurlijk gaat het weleens fout, maar doordat we zo nauw samenwerken met de producent, verhogen we continu de betrouwbaarheid. Daarnaast pikt ons apparaat ook andere brand- en rookalarmen op. Dat is bijvoorbeeld handig als je al een rookmelder hebt. Behalve dan als je een papegaai hebt die vuurwerk nadoet. Dat was het geval bij een van onze klanten, waarop wij een brandalarm binnenkregen…”

Momenteel heeft Homies enkele honderden klanten in Nederland. Waar denkt Slots dat het over twee jaar staat? “We gaan heel ver komen met het veroveren van Nederland, in ieder geval met een goede dekking van de steden. En we zijn ook bezig met het buitenland. Er is concreet contact met een Belgische verzekeraar en we kijken naar Duitsland. Die markten zijn wel anders dan Nederland, dus op sociaal gebied wordt dat geen copy/paste-verhaal.”

Maar groei is niet het enige motief. “Ik wil er vooral aan meewerken Nederland veiliger te maken. We hebben elke dag contact met onze klanten en die zijn er supergelukkig mee. We brengen mensen met elkaar in contact, mensen die totaal verbaasd zijn dat buren de moeite nemen om te komen kijken. Dat is ook een mooie vooruitgang.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!