Je bekijkt een artikel van Beeckestijn
partner

Metaverse: een toekomst visie die steeds concreter wordt #spon

22 maart 2022, 13:59

De term ‘Metaverse’ zie je steeds vaker in het nieuws voorbij komen. Er zijn veel ontwikkelen en de aandacht groeit. Ook in het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn mocht deze trend niet ontbreken. Wat is het precies? Wat zijn de ontwikkelingen? En welke toepassingen zijn er voor marketing?

We zitten al een tijdje in de 4e grote industriële revolutie. Na de stoommachine, elektriciteit en de computer gaat deze golf over digitalisering van de fysieke wereld. Er wordt as we speak een indrukwekkend nieuw ecosysteem gebouwd dat drijft op slimme sensoren, IoT applicaties, AI, nieuwe digitale interfaces en de verdere adoptie van augmented & virtual reality toepassingen. Zie daar het concept van de Metaverse.

De betekenis van Metaversie

Voordat we deze trend kunnen duiden is het goed stil te staan bij de betekenis. Metaverse is een samenstelling van Metaverse meta (ook wel ‘beyond’ ofwel ‘voorbij’) en universe (ofwel een uitgebreide realiteit).

Het staat voor een toekomstvisie die eigenlijk nog niet bestaat. Hierbij beweeg je (met de hulp van AR & VR) als avatar is een gedeelde virtuele wereld. Marc Zuckerberg schetst enkele voorbeelden; een virtuele vergadering met collega’s of een bezoek aan een virtuele fitnessschool waar je les krijgt van je favoriete trainer die daar als hologram verschijnt. Er zijn al virtuele werelden waarin je als avatar leuke dingen kan doen, met name binnen de game-industrie. Zo kon je in het populaire spel Fortnite al een virtueel concert van de wereldster Ariane Grande bijwonen. Een doorbraak van AR en VR kan deze werelden steeds ‘echter’ gaan maken.

Het concept Metaverse wordt vaak samen genoemd met een andere grote trend; Web3. Dit staat symbool voor de ‘democratisering van het internet’, gebaseerd op blockchaintechnologie waar o.a. de huidige hype rondom NFT’s (Non-Fungible Token: een niet-inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat) op is gebaseerd.

Wie spelen een rol in de Metaverse?

Er komen regelmatig nieuwberichten naar buiten van organisaties die investeren in de metaverse. Big Tech partijen als Alphabet (Google), Meta (Facebook), Apple, Microsoft en Amazon investeren massaal in technieken als VR, AR en IoT toepassingen. Deze technieken zijn essentieel voor ontwikkeling van de metaverse.

Meta (Facebook)

Het moederconcern van Facebook heeft haar naam veranderd in Meta. Met die verandering lijkt met duidelijk dat Facebook een belangrijke rol wil spelen, maar of zij ook echt dominant wordt in dit ecosysteem moet nog blijken. Laten we eerlijk zijn over hun intenties. Van alle Big Tech partijen is Facebook het meest afhankelijk van ads, namelijk voor 98,5%! Dat Facebook alles op alles zet om minder afhankelijk te worden van hun klassieke verdienmodel van ‘ads, ads en ads’ is een feit.

Microsoft & Activision Blizzard

In januari heeft Microsoft een deal gesloten met Activision Blizzard voor een overname van 60 miljard euro. De naam van deze organisatie doet waarschijnlijk niet direct een belletje rinkelen, maar de games die ze uitgeven wel: World of Warcraft, Call of Duty en Candy Crush. Microsoft ziet de overname als bouwsteen voor de metaverse.

De keerzijde van metaverse

Harvard professor Shoshana Zuboff is een bekende criticaster van deze nieuwe Big Tech verdienmodellen. Ze waarschuwt dat de mens in het Meta-concept een speelbal wordt van de grote mediabedrijven. ‘Platformen functioneren als raffinaderijen die de meest verfijnde gedragsvoorspellingen destilleren uit onze gebruikersdata, om die waardevolle inzichten vervolgens te verkopen. Zo ontstaat een nieuwe markt waarin uitsluitend gehandeld wordt in human futures’.

De eerste stap richting de metaverse

Zoals al eerder beschreven: de metaverse is een toekomstvisie die eigenlijk nog niet bestaat, maar welke kansen kan het bieden en wat kan jij nu al doen?

Begin met nadenken over hoe je nieuwe waarde voor je doelgroep kunt creëren. Start daarbij met een AR/VR roadmap of gedachtegang. Kun je een propositie bedenken die waarde toevoegt voor je (potentiële) klanten? Want de mogelijkheden zijn eindeloos. Een virtuele open dag voor de universiteit, een virtuele proefrit in je nieuwe auto, het kiezen van de juiste kleur verf op de muur, kijken hoe die nieuwe bank er uit ziet in je woonkamer, een meditatie-omgeving bieden als zorgverzekeraar. Allemaal use cases die al realiteit zijn.

Nike: een pionier in de metaverse

Een mooi voorbeeld van een organisatie die al actief aan het pioneren is op virtuele platformen is Nike. Binnen Roblox, een populair game-platform met een beurswaarde van 66 miljard en 199 miljoen gebruikers wereldwijd, zijn ze sinds kort live met NIKELAND. Hierin is het hoofdkantoor virtueel herbouwd met diverse playgrounds en mini-games. Natuurlijk is er een virtuele showroom waar je een Nike outfit voor je online avatar kunt shoppen.

De overkoepelende propositie is: Dream it. Make it. Play it. Want met behulp van accelerometers in je mobiel kun je ook actief meespelen met je lijf. Zo houden ze de link met het stimuleren van sport. Om het digitale spel af te maken komt er een speciale lens in Snapchat. Hiermee kun je de experience store in New York transformeren in een augmented reality versie van NIKELAND.

Nike houdt het niet alleen bij NIKELAND, maar gaat in 2022 ook experimenteren met nieuwe verdienmodellen. In december 2021 heeft het sportmerk namelijk het bedrijf RTFKT (spreek uit als artefact) overgenomen. Deze website is gespecialiseerd in virtuele sneakerdesigns en gadgets gebaseerd op NFT technologie. Ofwel; het maakt unieke kleding die je als avatar in de Metaverse kan dragen.

Metaverse & marketing

In 2022 zullen we nog niet massaal als avatars door virtuele werelden bewegen, maar de (nieuwe) technieken die worden (door)ontwikkeld om de fysieke wereld te digitaliseren zijn wel al interessant. Start met nadenken over vernieuwende proposities voor jouw organisatie. De eerste meeting over jouw AR/VR roadmap is dan nog via Teams of Zoom, maar misschien is de volgende meeting wel in de metaverse.

Trendrapport

De krapte op de arbeidsmarkt is een van de vijf trends uit het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School. Hierin neemt digitaal strateeg Bart Meerdink je mee in de belangrijkste ontwikkelingen. De doorbraak van MarOps en de automatisering van Ads zijn twee andere belangrijke trends voor dit jaar. Ben jij benieuwd naar alle trends met toelichting, voorbeelden en expert interviews?

Download het trendrapport

Make impact   

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen 

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!