Marketing is ten diepste een filosofisch vak

In deze verse Week van Koot: Marketing is about people. Zoeken met You. Hoe schrijf je met AI? Fins toekomstdenken. Het mediagebruik van kids en een prachtig toepassing van AI in de app Simpel.

20 februari 2023, 14:45 1466 x gelezen

Herken je dat gevoel? Je leest een artikel en het lijkt alsof je in de spiegel aan het kijken bent. Alsof wat je leest een samenvatting is van gedachten en inzichten waarvan de contouren langzaam zichtbaar worden.

#1 The Future of Marketing is People

Dit is zo’n verhaal. Een verhaal over de essentie van Marketing. En die discussie is niet nieuw. Lees bijvoorbeeld het interview met Kirsten Andres over haar afscheid als Directeur van het NIMA. In dat interview zegt ze: ‘Misschien moeten we marketing reframen: het gaat om waarde. Voor de klant, voor collega’s, voor aandeelhouders maar ook voor je directe omgeving. Of dat nou bewoners zijn, de overheid, milieu, mens, maatschappij…’ Een tweede voorbeeld was de lancering van Iris Academy, waar ik bij betrokken ben. Waar werd gesproken over de visie op 2023. Een van de stellingen tijdens dit event was: “Marketing is ten diepste een filosofisch vak”. Ook al zijn dit maar twee voorbeelden, we kunnen denk ik wel spreken van een (noodzakelijke) beweging. En daarom is dit verhaal van Rishad Tobaccowala zo lekker om te lezen. In al zijn eenvoud is dit misschien wel de essentie. In een samenvatting gaat het volgens hem om drie zaken:

  • Marketing gaat erom mensen te begrijpen als mensen en niet alleen als consumenten, klanten, leden en gebruikers.
  • In plaats van marketing gericht op mensen moeten we sturen op marketing via hen door ze te bewapenen met middelen, informatie, hulpmiddelen en prikkels.
  • Het gaat om het upgraden van marketingmensen en het upgraden van de status van marketingmensen.

#2 Benedict Evans

Dit is inmiddels ook een vast onderdeel van het jaar. De presentatie van Benedict Evans. Een powerpoint over de macro- en strategische trends in de technologie-industrie. Dit titel van 2023 is ‘De Nieuwe Poortwachters’.

#3 Poe

Misschien hebben jullie wel een gehoord van Quora. De plek waar je terecht kunt met een vraag. Of natuurlijk je kennis kunt demonstreren door er antwoorden te geven. De makers van Quora hebben natuurlijk ook te maken met de onstuimige aandacht voor generatieve AI. Je zou Quora misschien niet beschouwen als een grote technische speler, maar omdat het gebouwd is rond vragen en antwoorden is het vanzelfsprekends iets voor conversatie-AI. En dus hebben ze een interessante app gebouwd. Poe. De app geeft je toegang tot drie verschillende versies van generatieve AI. De eerste is Sage: de bot van OpenAI oftewel ChatGPT (met als voordeel dat je nooit te maken hebt met een tijdelijke shutdown vanwege drukte). De tweede is Claude. Het wordt gemaakt door een bedrijf genaamd Anthropic, dat is opgericht door ex-OpenAI-medewerkers en nu een rivaal is van hun oude bazen. (Google kocht een paar maanden geleden 10% ervan voor $ 300 miljoen.) En de derde is Dragonfly. Net als Sage is het gemaakt door OpenAI, de makers van ChatGPT. Maar het is anders afgesteld; het reageert sneller en korter op antwoorden. Helaas alleen nog in een app vorm voor iOS.

#4 You

Na de persconferenties van Microsoft over de integratie van GPTChat in de zoekmachine Bing en de aankondiging van Google over de chat AI in de vorm van Bard is het spel op de wagen. We raken er niet over uitgepraat en iedereen duikelt over iedereen heen. De meningen vliegen van links naar rechts en iedereen kiest een ander perspectief. Toch zit er onder al die meningen een common denominator. Een gemene deler. Het voelt namelijk zoveel logischer dat wanneer je een vraag stelt aan een zoekmachine of chat er een antwoord komt als reponse in plaats van een lijst met linkjes. En dat idee is natuurlijk niet nieuw. Naast de grote bedrijven zijn er al talloze startups bezig om hiervoor een toepassing te maken. Een van die bedrijven is You.com. You.com-oprichter Richard Socher weet dat zijn bedrijf altijd een David is geweest die achter de Goliath aan ging in de zoekresultaten. Maar ver voor de aankondiging van Bing heeft hij al een zoekfunctie gebouwd op basis van generatieve AI. Ze noemen het multimodaal zoeken. Dat betekent dat het buiten de tekst, elementen kan toevoegen om een ​​vraag nauwkeuriger te beantwoorden. Is dit dan inderdaad die grote stap voorwaarts voor chat-gebaseerd zoeken?

#5 Space10

SPACE10 is het onafhankelijke onderzoeks- en ontwerplaboratorium dat exclusief werkt (en dus wellicht ook betaald wordt door) IKEA. Ze proberen een bijdrage te leveren aan de IKEA missie om een ​​beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen te creëren. Op 9 februari jl. heeft Space 10 een event georganiseerd over de toekomst van AI-platformen en hebben ze geprobeerd een beeld te vormen van deze technologische en ontwerprevolutie. Deze autonome systemen dagen onze eigen verbeeldingskracht en creativiteit uit, waardoor we ons afvragen hoe we hier zijn gekomen, en nog belangrijker, waar we in de toekomst naartoe gaan. Voor het event is een korte video vervaardigd: “Creativity in the Age of AI”, door Áron Filkey en Joss Fong met behulp van AI-modellen. De video reist terug door de geschiedenis om te begrijpen hoe de adoptie en aanpassing van technologische innovaties het dagelijks leven hebben verbeterd. Een mooie reis door de tijd met nog steeds een open einde. Dank aan Marco Derksen voor de tip.

#6 Een praktische AI-schrijfgids

Overal om je heen zijn mensen bezig met de toepassingen van AI. Cursussen en trainingen schieten uit de grond. Iedereen probeert ergens mee te liften op de hype. Maar volgens mij gaat er niets boven gewoon lekker zelf aan de slag gaan. Dat kan bijvoorbeeld met de app POE zoals hierboven beschreven maar ook door je oor te luisteren te leggen bij frontrunners die inmiddels al wat stappen verder zijn. Dan Shipper, van het Every platform, is al vaker besproken in de weekupdate. Denk aan het prachtige verhaal “The end of Organizing”. Een zeer interessante toepassing van één van de mogelijkheden van AI. Maar als contentspecialisten en schrijvers zijn wij waarschijnlijk nog meer geïnteresseerd in de manier waarop je AI kunt inzetten om een (goed) verhaal te schrijven. Om er meteen maar een disclaimer aan toe te voegen dat je ook een (goed) verhaal kunt schrijven zonder AI. Dan begint overigens met een stukje historie. De introductie van de typemachine. Grappig genoeg werd die typemachine veelal gezien als een gevaar. Want echte goede verhalen schreef je met de hand en niet met een machine! Ik herken wel een parallel met de huidige situatie. Na deze vaststelling neemt Dan je mee in de manier waarop hij gebruik maakt van AI. Zo ontstaat een handige gids voor iedereen die optimaal gebruik wil maken van de beschikbare mogelijkheden.

#7 Tim Urban

We zetten deze week even iemand in het zonnetje. Tim Urban. Deze man is niet alleen iemand met een scherp inzicht in de wereld van technologie. Zijn pen die zijn gedachtegoed opschrijft is minstens net zo scherp en een goed verhaal presenteren kan hij minstens zo goed. Wie is Tim Urban? Hij de schrijver van een geweldig “long read” blog Wait But Why? Met zoals hij zelf al schrijft een nieuw artikel “every sometimes”. Op uitnodiging van Elon Musk heeft hij het gedachtegoed van Musk samengevat in een aantal verhalen over Musk. Er is een zeer herkenbare TED talk van Tim Urban over uitstelgedrag. Een absolute aanrader omdat we dat allemaal herkennen. Met name het panic monster. Ernst-Jan Pfauth schreef in januari een mooi artikel over de manier waarop Tim Urban schrijft. Niet voor de lezer maar voor zichzelf en waarom dat werkt (kunnen we als contentmakers nog wat van leren denk ik zomaar). En dan de nieuwswaarde van dit onderwerp; er komt deze week een boek uit van Tim Urban. What’s our problem? En aangezien de eerste recensies nu al zeer lovend zijn is dat een mooie reden om de man even in het zonnetje te zetten.

#8 Mediagebruik Kids 4 t/m 18 jaar

Wat is het mediagedrag van kids tussen de 4 en 18 jaar als het gaat om video, social media en games? Dat zijn cijfers die je normaal gesproken nooit ziet want dit is een doelgroep die niet altijd mag worden meegenomen in onderzoek. Maar er is een u-bocht. De app Qustodio geeft ouders de mogelijkheid het onlinegedrag van hun kinderen te reguleren. Die groep is inmiddels 400.000 gezinnen groot. Een mooie bulk data om toch wat geaggregeerde cijfers te genereren. En die geven dan weer mooi beeld van het huidige mediagedrag van deze doelgroep. Zowel in een specifieke landen (Spanje en UK) maar ook met wereldwijde cijfers. De conclusie: TikTok is by far het grootste social netwerk. Maar misschien als je de categorie aanpast ook het grootste videonetwerk. Groter in ieder geval dan YouTube. Roblox is de absolute nummer één in de categorie games. En als je kijkt naar communicatie hebben WhatsApp en Discord de andere berichtendiensten verdrongen als de meest populaire manier om met vrienden te chatten. Wil je dus aangesloten blijven bij deze doelgroep (mede van belang richting de toekomst) dan zijn dit dus de platformen die je in de gaten moet houden.

#9 Simpel

Op 10 en 11 februari was er een hackathon in Amsterdam. 120 deelnemers (gekozen uit meer dan 500 geïnteresseerden) die 24 uur lang experimenteeren met de mogelijkheden van de AI. De hackathon is een initiatief van ontwikkelaar en ondernemer Jelle Prins. Maar dan het mooie nieuws. Een van de winnaars van deze hackathon was een team dat de app “simpel” ontwikkelde. Het kreeg de prijs voor “most mindblowing”. En dat is een understatement. Wat doet de app? Het maakt een gecompliceerde brief toegankelijk door de inhoud uit elkaar te trekken en te verdelen in actiepunten. Dat kan dus een brief van de belastingdienst zijn of van een energieleverancier. Kijk hier naar een prachtig voorbeeld. Tegelijkertijd zou je natuurlijk ook kunnen bedenken dat we misschien zelf die communicatie wat eenvoudiger moeten maken.

#10 Finland

De aanleiding voor een opiniestuk in de NY Times is de verschrikkelijke aardbeving in Turkije en in Syrië. Toch las ik iets in dit verhaal wat ik nog niet eerder had gehoord. Finland biedt een model om zich politiek voor te bereiden op elke ramp. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leden Finnen enorm als gevolg van het feit dat ze van import werden afgesneden. Dus richten ze na de oorlog een regeringscommissie op die één keer per maand samenkomt. Deze commissie stelt zich voor wat er allemaal fout zou kunnen gaan. Ze plannen eigenlijk iedere maand een ramp. En vervolgens nemen ze besluiten wat ze gaan doen als die ramp zich voordoet. Is dit niet een les die we allemaal moeten omarmen. Niet alleen overheden maar ook het bedrijfsleven? Stel je net als Finland alles voor wat er mis zou kunnen gaan.

 

 

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!