Marketing in de onderwijssector

Het helpt aankomende studenten om de juiste keuze te kunnen maken.

20 december 2023, 11:00 1342 x gelezen

De toegevoegde waarde van marketing wordt vooral door commerciële bedrijven erkend, is de gedachte. En niet in de non-profit. Want organisaties in de non-profit hebben immers niet het doel om winst te maken en hebben vooral een maatschappelijk doel. Bijvoorbeeld het onderwijs. Het onderwijs wil studenten laten groeien en klaarstomen voor de maatschappij en de arbeidsmarkt. Of een leven lang ontwikkelen aanbieden, zodat de kennis en kunde van de student ook voor de toekomst blijft aansluiten op wat de arbeidsmarkt vraagt.

In de onderwijssector is de inzet van marketing van grote toegevoegde waarde. Studenten moeten weten waaruit ze kunnen kiezen. Ze moeten goed kunnen afwegen welke opleiding en school het beste bij hen past. Scholen dienen dit zichtbaar te maken voor toekomstige studenten. Marketing helpt hen hierbij. Met behulp van marketing kan de school en/of opleiding laten zien waarin ze zich onderscheiden. Waarom moet je voor deze school of opleiding kiezen? Waar sta ik als organisatie voor?

Proeven en beleven

Aankomende studenten moeten een goede afweging kunnen maken in de keuzes voor een opleiding en een school. Belangrijk is dat scholen hen de mogelijkheid biedt om te komen proeven en beleven. Dit kan door open dagen te organiseren waarin zij de school kunnen zien, sfeer kunnen proeven en al hun vragen kunnen stellen. En als ze een idee hebben welke opleiding bij hen past, biedt ze een meeloopdag aan. Als ze geen idee hebben, biedt ze loopbaanadviesgesprekken aan of meerdere meeloopdagen met verschillende opleidingen. Laat ze een kijkje nemen in hoe een schooldag eruit ziet. Wat er terugkomt in de opleiding. En past de opleiding echt wel bij de student?

Offline en online

Om aankomende studenten te informeren over hoe zij zich het beste kunnen oriënteren voor een opleiding of school is het inzetten van offline en online marketingcommunicatiemiddelen noodzakelijk. En het één kan niet zonder het ander. Ondanks dat er een verschuiving plaatsvindt naar de online wereld, is de inzet van offline middelen noodzakelijk. Dit om de eerste zaadjes te planten. Aankomende studenten moeten weten wanneer er bijvoorbeeld een event is waar ze kunnen proeven en beleven. Of op welke andere wijze ze zich kunnen oriënteren voordat ze overgaan tot de definitieve keuze. Als onderwijsinstelling dien je de toekomstige studenten hierin maximaal te faciliteren. Zij dienen een keuze te hebben en op basis van alle informatie de juiste keuze te maken.

Met ‘offline middelen’ kan bijvoorbeeld aankondigen op A0-borden langs de weg ingezet worden. Dit triggert studenten (en hun ouders/verzorgers) dat er een event aankomt. Belangrijk hierop is een kort maar krachtige call-to-action en de datum. Meer informatie moet hier niet op geplaatst worden. Het is vlugge informatie die gelezen moet worden. Zorg voor een herkenbare foto en geen ingehuurde modellen of stockfoto’s. Laat echte studenten zien. Hierbij kunnen aankomende studenten zich beter identificeren.

Online campagnes worden ingezet om toekomstige studenten te informeren over events maar ook over wat een opleiding inhoudt. Wat je ervan mag verwachten. Van Google Ads tot remarketing. Eén keer een bericht plaatsen helpt veelal niet om toekomstige studenten tot
actie aan te zetten. Je moet ze blijven volgen en je online campagnes op hun blijven afstemmen. Telkens aan de ‘knoppen’ draaien en verbeteren.

Magazine

Een offline middel dat in de onderwijssector veelal wordt ingezet is een magazine waarin de opleidingen staan benoemd: de studiekeuzegids. In veel van de studiekeuzegidsen worden de opleidingen kort benoemd en wat algemene informatie over de school beschreven. Het is veelal algemene informatie. Dit inspireert weinig en triggert aankomende studenten onvoldoende om zich te oriënteren. Er wordt onvoldoende ingespeeld op wat voor de aankomende student belangrijk is. Deel bijvoorbeeld verhalen van studenten hierin. Hoe zij de opleiding ervaren, waar zij tegenaan zijn gelopen, wat zij leuk vinden en laat ze tips delen met de lezer. En hoe de opleiding aansluit op de krappe arbeidsmarkt. Hiermee kunnen aankomende studenten zich identificeren. Ook zijn aankomende studenten (en hun ouders/verzorgers) nieuwsgierig naar docenten. Wie zijn het? Deel hun verhalen en passie voor het onderwijs. Op deze wijze maak je het persoonlijker en toegankelijker en laat je echt iets van het onderwijs zien aan toekomstige studenten. Deel alle verhalen ook op social media kanalen. Doe dit organisch en betaalt. Hierdoor bereik je een grote doelgroep.

Marketing is niet weg te denken in de onderwijssector

Het doel van onderwijsinstellingen is kwalitatief goed onderwijs bieden waardoor studenten kunnen groeien en klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Daarom kan de onderwijssector niet zonder marketing. Een wereld zonder marketing in de onderwijssector helpt namelijk aankomende studenten niet bij het maken van een keuze voor een opleiding en school. Aankomende studenten kunnen zich dan niet of onvoldoende oriënteren en maken geen of verkeerde keuzes. Marketing helpt aankomende studenten om de juiste keuze te kunnen maken.

Dennis Roos
Manager marketing en communicatie bij Curio

Met plezier deel ik mijn passie voor marketing en communicatie, en ik ben altijd enthousiast om anderen te inspireren. Mijn rijke ervaring, opgedaan in zowel het dynamische bedrijfsleven als de boeiende non-profitsector, vormt de basis van mijn expertise. Na het voltooien van mijn MBA in 2013, heb ik in 2020 met trots mijn Master of Marketing afgerond.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!