Marketing-eindbaas slaapt slecht door Covid en inflatie

8 april 2022, 05:00

Maar er zijn nog super extraveel andere nachtmerrie oorzaken voor de CMO…

Covid. Inflatie. ROI. Nieuwe spelers in de markt. Het optimaliseren van de customer journey. Innovatie. Het zijn “zomaar” wat redenen waar je als CMO of marketingbaas of bazin wakker van kan liggen. Of nog erger: nachtmerries van krijgt. Maar er zijn er dus meer. Nog veel meer, blijkt uit onderzoek van BrandKeys.

De top 10 issues die CMO’s en Brand Managers wakker houden

Bij BrandKeys onderzochten ze in het periodieke onderzoek (via: MarketingCharts) Marketing on my Mind de wakker-lig-issues voor de marketingbeslisser en maakten daar een top 25 van. Er deden 407 marketingbeslissers mee aan het 2022 onderzoek.

Sinds 2019 hebben we een arsenaal aan problemen moeten doorstaan. Maar voor CMO’s en merkmanagers is er iets constant gebleven: het probleem van ROI en ROMI. 98% van de 400+ CMO’s en merkmanagers die door BrandKeys werden bevraagd over de problemen die hen ’s nachts wakker houden, wezen op ROI en ROMI, vergelijkbaar met de 97% die dit in 2019 deden. Hieronder de top 10 in een fijn plaatje. En even verderop de top 24, trouwens.

De top 24

In onderstaande top 24 geven de percentages de frequentie van de vermelding onder de respondenten aan, gerangschikt van hoog naar laag. Getallen die daarop volgen geven de wijzigingen aan ten opzichte van het pre-COVID onderzoek van 2019.

  1. ROI en ROMI (98%, +1)
  2. COVID- en covid-gerelateerde problemen met personeelsbeheer (95%, nieuw)
  3. Supply chain en productbeschikbaarheid (94%, nieuw)
  4. Inflatie (92%, nieuw)
  5. Concurrentie van nieuwe merken (91%, nieuw)
  6. Aanpak van innovatie, AI, technologie, de metaverse en marketingautomatisering (91%, -1)
  7. Optimaliseren van CX en de customer journey (90%, nieuw)
  8. Vertrouwen creëren tussen het eigen merk en de consument (90%, -5)
  9. Consumentenverwachtingen met betrekking tot privacy, transparantie en MVO (90%, –)
  10. Inzet van voorspellende analyses en technologieën voor consumentengedrag (90%, +4)
  11. (Snel) laten groeien van digitale kanalen (89%, nieuw)
  12. Langetermijn-/nieuwe strategieën ontwikkelen die aansluiten bij de doelstellingen voor bedrijfsgroei (88%, +8)
  13. Consumenten betrokken houden bij mijn merk (86%, +11)
  14. Relaties met bureaus onderhouden (84%, nieuw)
  15. Relevante en boeiende advertentie-inhoud en storytelling creëren (83%, -5)
  16. Toenemende consumentenverwachtingen en de kloof tussen consumentenwens en wat een merk levert (83%, +1)
  17. Omgaan met tribalisme bij consumenten en politieke dogma’s (82%, +5)
  18. Gegevensbeveiligingsproblemen (80%, -15)
  19. Omgaan met consumer advocacy en maatschappelijk activisme (80%, -5)
  20. Het vermogen van mijn merk beschermen (80%, +1)
  21. Een ‘afleercurve’ creëren om af te stappen van verouderde marketingstatistieken (79%, +4)
  22. Vervangen worden door een Chief Revenue Officer of CFO (77%, +2)
  23. Betere cross-platform synergie voor merkmarketing (75%, –)
  24. Marketingsynergie creëren tussen verschillende generatiecohorten (75%, –)

De ‘Nieuwe’ Top 5

Nou ja, als we dan toch lijstje aan het maken zijn, doen we er gewoon nog eentje. Uit bovenstaand lijstje kan je weer een lijstje maken die je een beeld geeft van de “nieuwe” uitdagingen, dus nieuw in het onderzoek dit jaar. Covid met stip op 1 en ook inflatie staat hoog.

1. COVID en COVID-gerelateerde problemen met personeelsbeheer

2. Supply chain en productbeschikbaarheid

3. Inflatie

4. Concurrentie van nieuwe merken

5. Optimaliseren van CX en de customer journey

6. Relaties met bureaus beheren

7. (Snel) laten groeien van digitale kanalen

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags
cmo, roi,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!