Marketeers bewandelden de afgelopen jaren het olifantenpad

28 maart 2017, 05:00

Het consumentenvertrouwen staat vandaag op het topniveau van tien jaar geleden. De economische groei in Nederland werd bijgesteld van 2.1 naar 2.2 en de banenmotor lijkt in de hoogste versnelling te staan. We hebben een spaartegoed van 350 miljard op de bank staan, die je er nul procent rente voor geeft. Met een inflatie die inmiddels boven de 1.5 procent staat, kan je er van uitgaan dat je geld op de bank staat te verdampen. Bijzondere getallen. Daar komt bij dat we bijna tien jaar de broekriem aanhaalden. Niet fijn.

We snakken naar die extra twee of vier gaatjes in de broekriem, zodat we dat beknellende gevoel kwijtraken. Niet alleen snakken we naar die extra gaatjes. We willen het beleven en in de watten worden gelegd. Beloond worden. We willen het laten zien. Geld hebben zonder te laten zien dat je het uitgeeft, telt niet.

Bedrijven konden de afgelopen twee jaar profiteren van de bezuinigingen van de jaren daarvoor. Er was gesnoeid als een gek en kosten stonden op standje waakvlam. Er werd heel veel gedaan met te weinig mensen, mensen zijn immers kosten. 2016 bleek een omslagpunt. Ik ben benieuwd wat deze unieke situatie betekent in termen van marketingbudget.

Merken groeien doordat ze erin slagen een associatienetwerk op te bouwen in het brein van de klant. Zeg maar een soort geheugenpad. Groei komt in belangrijke mate voor rekening van nieuwe klanten, klanten die je product wel kennen, maar nog niet gekocht hebben. Een uiterst belangrijk gegeven: wel kennen, maar nog niet kopen.

Marketeers en merken hebben de afgelopen jaren niet voor het geheugenpad gekozen, maar voor het olifantenpad.

De shortcut. Het internet was daarvoor het ideale kanaal. Niet werken aan het geheugenpad, maar direct converteren. Omzet rammen. Kosten naar beneden duwen en kijken of je er nog wat marge uit kunt persen. Fuck de toegevoegde, mentale waarde van je merk; alle ballen op de verkoop. Meer doen met minder mensen. Minder kosten.

Het zal even wennen worden, maar die tijd ligt waarschijnlijk achter ons. De kosten stijgen en marges moeten omhoog. Het internet is in belangrijke mate een direct marketingkanaal. Klikken op een woord, een aanbieding of een plaatje, in de funnel en pushen. Klanten blijven achtervolgen en pushen. Aanwezigheid op het internet wordt altijd in één adem genoemd met conversie. Conversie gebaseerd op bekendheid of een aanbieding.

Merken groeien door de aanwas van nieuwe kopers. Klanten die je merk al wel kennen, maar nog nooit iets van je gekocht hebben. Om te groeien is de inzet van massamedia daarom onvermijdelijk. Je moet bekend worden bij mensen die je product nog niet kennen. Een nieuw spel met nieuwe kansen.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief