Maarten den Braber (Rockstart Digital Health): “Met zeuren verander je niks, je moet aan de slag”

17 augustus 2015, 08:00

Accelerator Rockstart startte onlangs met wat nieuws. Onder leiding van Maarten den Braber wordt gezocht naar startups en mensen met ideeën die een rol kunnen spelen op het terrein van digital health. En dan niet alleen in Nederland, maar internationaal. Daartoe werden zoveel mogelijk potentiële kandidaten gezocht, waarna de aanmeldingen in een paar rondes teruggebracht worden tot tien kandidaten. “Als wij succesvol zijn, hebben we straks 10 bedrijven geholpen iets te doen in de eerste 6 maanden van hun bestaan waar ze normaal gesproken 2 jaar voor nodig zouden hebben. Dat is onze opdracht.”

Den Braber heeft zelf een lange geschiedenis op het terrein van digitale gezondheidszorg. Zo organiseerde hij onder meer de conferentie Quantified Self Europe. Zijn ervaring leert hem dat de gezondheidszorg een ingewikkeld terrein is om veranderingen te bewerkstelligen. Maar dat is geen reden om het niet te proberen.

“Ik ben er gewoon een beetje klaar mee dat er alleen maar over gepraat wordt. Ik ben daar zelf onderdeel van, ik praat vaak op podia. Maar de essentie is: ik heb daar niks mee veranderd. Er zijn misschien wel mensen die mogelijk naar me geluisterd hebben, maar daar ben ik zelf geen structureel onderdeel van verandering geweest. Nu heb ik de kans om aan te kaarten wat er moet veranderen en dat ook te gaan doen. En niet te veel zeuren over dat het moeilijk is. Daar verander je niks mee. Ook al is het waar, je moet op een gegeven moment aan de slag.”

“Het is een taaie sector”

De gezondheidszorg biedt veel kansen voor verbetering of verandering. Dat geldt op drie terreinen, te beginnen bij preventie. Technische oplossingen kunnen ervoor zorgen dat mensen minder snel in de gezondheidszorg belanden.

Mocht je daar toch een beroep op moeten doen, dan is zorg op afstand een volgende uitdaging. “Je kunt bijvoorbeeld een oplossing bedenken voor een hartritmemonitor die op je telefoon aangesloten is, waarbij je niet ieder afwijkend ritme hoeft te melden bij de eerste hulp. Dat scheelt jou een halve dag en jou – of in ieder geval je verzekeraar – veel geld. Met tools waarmee je zelf ter plekke dingen kunt doen, bespaar je tijd en kosten en uiteindelijk biedt je meer gemak. Dat zijn connected patients.”

En een derde terrein waar winst te halen valt, vormen oude mensen en chronische patiënten. Wanneer die thuis zorg op maat kunnen krijgen met behulp van techniek, draagt dat bij aan veel extra comfort. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het allerminst. “Zorg maar eens dat je ouderen structureel, blijvend aan die technologie krijgt.” Om nog maar te zwijgen van de vergoedingen die je moet zien los te krijgen van verzekeraars.

“Veel mensen hebben niet het uithoudingsvermogen om door te gaan, daardoor zie je dat veel partijen weer afhaken. Het is een taaie sector: bureaucratisch, met veel regelgeving. En dan speelt er ook nog zoiets als privacy.” Toch is Den Braber ervan overtuigd dat dit het moment is om spijkers met koppen te slaan. “Er is absoluut momentum.”

Met de toenemende vergrijzing en de stijgende kosten van de gezondheidszorg kan technologie een oplossing bieden. “Ik zou er te makkelijk over denken als ik nu zeg dat het met z’n vingers knippen is en we hebben een paar 100 aanmeldingen. Onze uitdaging is dezelfde die je ook ziet bij andere Rockstart-afdelingen: hoe serieus zijn de founders van een startup die we op het oog hebben? Technologisch zijn er genoeg mensen, er is geen gebrek aan goeie ideeën in de healthcare. Van chirurg tot verpleger tot patient, allemaal hebben ze een idee hoe het beter kan. Waar het vaak op spaak loopt, is hoeveel interesse mensen hebben om een bedrijf te bouwen. Dat is onze grootste uitdaging.”

Positief is dat inmiddels meerdere ondernemers én investeerders, eerder niet actief op het gebied van gezondheid, nu wel voorzichtig interesse lijken te hebben

“Nadenken over de toepasbaarheid”

De ambities van Rockstart Digital Health om niet te focussen op Nederlandse initiatieven, maar voor plannen te gaan met een internationale ambitie, maken het er niet gemakkelijker op. Alleen Europa kent al zo’n 27 verschillende zorgsystemen, om over de hoeveelheden verzekeraars maar te zwijgen. Volgens Den Braber is het de kunst een goede ‘market fit’ te vinden.

“Soms is het zo dat je weet dat er in bepaalde landen een opening is en ergens anders niet. Het digitale consult is bijvoorbeeld in sommige landen al perfect ingebed en wordt keurig vergoed, terwijl dat in het land waar de startup vandaan komt nog niet speelt. Soms moet je ook een beetje doordrukken, lang blijven volhouden zonder dat het vanaf dag één al vergoed wordt. Dat zie je in Nederland ook. Er is een hele strijd aan voorafgegaan voordat het digitale consult hier een status kreeg. Mensen die die strijd aangaan heb je nodig en moet je misschien wel een handje helpen.”

Rockstart Digital Health gaat opereren vanaf de Novio Tech Campus in Nijmegen, vlak naast het Radboudumc. Daarmee is in ieder geval al één strategische partner binnen handbereik. De provincie steunt het initiatief met een investering van 750.000 euro. “Wat ik eigenlijk probeer te laten zien, is dat we in Nederland op digital health-gebied heel goed zijn. Inmiddels heeft het Verenigd Koninkrijk een programma gelanceerd en Zweden manifesteert zich. Als we niet echt op de bal blijven letten, lopen wij straks achter; ondanks het feit dat er hier wel genoeg gebeurt, alleen omdat we dat niet goed genoeg communiceren.”

Ten opzichte van de Verenigde Staten hebben wij ook een streepje voor. “Wij zijn hier misschien niet de beste met technologie, je vindt daar waarschijnlijk overal betere engineers. Maar bij ons is er altijd ook iemand die al heeft nagedacht heeft over de manier waarop die techniek gebruikt gaat worden, de toepasbaarheid. Anders blijft het maar een los stukje technologie, dat is wat er nu vandaag vaak aan schort.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!