Leven in het verhaal van Disney

21 februari 2022, 14:00

Enjoy your trip! Terwijl woeste stormen over het land raasden, zat Koot naast de kachel en scharrelde ook deze week een wonderlijke verzameling nieuwigheden bijeen. Over de kracht van entertainment voor TELFAR, bijvoorbeeld. Over de mogelijke toekomst van digital advertising. Een content strategy deck. Storyliving by Disney en waarom we moeten blijven leren. Maar ook in kort bestek uiteen gezet waaróm je vanavond naar Tegenlicht moet kijken (of terugkijken als je dit ná 21 februari leest).

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 What Is the Metaverse? A Beginner’s Guide to Tech’s Latest Obsession

Het blijft voor veel mensen nog steeds een lastig fenomeen. De metaverse. Als die er overigens überhaupt ooit gaat komen. Toch is het een ontwikkeling waarvan er in ieder geval deelgebieden zullen blijven. In welke vorm dan ook. Domweg omdat ze er nu ook al zijn. Daarom dit verhaal dat voor een complete of bijna beginner op een rijtje zet wat het nu precies is. Ook al zijn er duizenden verhalen en trainingen die inmiddels proberen hetzelfde te doen. Veel van die verhalen halen verschillende concepten door elkaar: virtual reality is niet de metaverse (hoewel het gerelateerd is), en crypto/Web3 op zichzelf is niet de metaverse (hoewel ook gerelateerd). In 99,99% van de gevallen, mits de term correct wordt gebruikt, zou je het woord “metaverse” kunnen vervangen door “internet” en die zin hetzelfde betekenen. Dus waarom gebruikt iedereen dit mooie nieuwe woord? Ik denk dat analist Doug Thompson het heel goed zei toen hij opmerkte dat “we de term gebruiken als een proxy voor het gevoel dat alles op het punt staat te veranderen.” Dus als de metaverse gewoon internet is, wat gaat er dan veranderen aan internet? In deze leesbare post van de SingularityHub bespreken ze de volgende 4 onderdelen: Spatial Computing (en wat dat is), Game-engines, Virtuele omgevingen (Is dat de metaverse? … een soort van) en Virtuele economieën. Lekker voor de voorjaarsvakantie.

#2 NFT in Tegenlicht

En omdat we toch bezig zijn met virtuele economieën schakelen we direct even door naar een van de beste programma’s van de VPRO. Tegenlicht. Aanstaande maandag, 21 februari, om 22.15 is er een uitzending over de NFT. En in dit geval specifiek voor de wereld van de kunst. Sommige kunstenaars ontvangen plotseling miljoenen voor hun digitale kunstwerken door deze NFT’s. NFT’s zijn ‘non-fungible tokens’, een soort digitale eigendomsbewijzen die virtuele beelden verhandelbaar maken. Tegenlicht ontmoet een voorhoede van digitale kunstenaars op de grootste internationale kunstbeurs in Miami. Hier klotst het geld tegen de plinten, schijnt de zon eeuwig en laat een nieuwe generatie van kunstverzamelaars zich voor het eerst zien. In deze wereld zijn NFT-kunstenaars de nieuwe profeten. Maar de combinatie tussen cryptovaluta en mediakunst roept ook veel vragen op. Biedt de NFT-rage de langverwachte online ontwrichting in het voordeel van de creatieve makers? Of wordt er een spel gespeeld met slechts een paar superrijke winnaars en veel verliezers? Loopt straks de lucht uit de NFT-ballon? Of zijn NFT’s de voorbode van veranderingen die veel verder gaan dan alleen de kunst? Overigens kan je nu ook al vooruitkijken via de link in dit bericht.

#3 TELFAR

Ik had nog niet eerder van het merk TELFAR gehoord. Maar gelukkig zijn er dan weer anderen die het geen probleem vinden om je daarop opmerkzaam te maken. Als er ooit een merk was dat entertainment naadloos en organisch vermengt met een community en commercie, dan zou dat TELFAR zijn. TELFAR’s website, Instagram-account en TELFAR TV presenteren een wereld die op het eerste gezicht puur voor plezierdoeleinden lijkt te bestaan. Dit is waar; het is ook waar dat het bestaat om te genieten van de enorme TELFAR-gemeenschap, waarvan de leden regelmatig op de gigantische schermen van de tv-studio en op de Instagram-feed van TELFAR te zien zijn. De merkfans zijn de belangrijkste bron van entertainment en het belangrijkste publiek. Het lijkt wel een voorproefje van een mogelijk nieuw toekomstig model. Zoals we al eerder beschreven in meerdere updates: het nieuwe adagium is niet go to market maar go to community. Lees hier alles over in de post van Ana Andjelic.

#4 Digital Advertising in 2022

Het was de laatste jaren een soort van duopolie. De advertentiemarkt werd grotendeels beheerst door Facebook (Meta) en Google. Maar de ontwikkelingen van de laatste tijd beginnen langzaamaan dit duopolie te knagen. Het ATT (App Tracking Transparency) dat Apple sinds kort hanteert en de privacyregels voor het vergaren van data (first party) zorgen voor een aanpassing van de markt. In dit verhaal van Ben Thompson legt hij haarfijn uit wat er zich momenteel afspeelt in de advertentiemarkt. Dit verklaart volgens Ben direct waarom de Meta-weddenschap zo belangrijk is voor CEO Mark Zuckerberg. Beleggers willen misschien dat het bedrijf zich richt op waar het ‘t beste in is; Zuckerberg wil een bedrijf bouwen dat echt onafhankelijk is van wie dan ook.

#5 Product Content Strategy 101. A big gorgeous deck on how to get started with product content strategy

Je hebt een product of dienst maar geen content. Wat doe je dan? Best lastig in een wereld waarin verhalen een steeds grotere rol spelen. Sterker nog, zonder verhaal wordt het knap lastig. Dat is precies de reden waarom Steve Bryant dit deck heeft gemaakt. Wat moet je doen om een goede content strategie te maken. Of als je dat door anderen laat doen, hoe stuur je deze mensen aan? Dan heb je wel basiskennis nodig. De antwoorden vind je waarschijnlijk in het deck. In simpele heldere taal met duidelijke schema’s.

#6 Transformatie van (e-) Commerce

Het duurde 10 jaar voordat e-commerce groeide van 6% naar 16% van de detailhandelsverkopen. Het duurde slechts acht weken in maart en april 2020 om de volgende 10 procentpunten te behalen. We bevinden ons op een uniek moment voor e-commercie. Terwijl de uitgaven steeds meer richting online gaan, wordt tegelijkertijd de handel duurzamer, efficiënter, betaalbaarder en handiger. De macht verschuift naar de consument. Deze transformatie wordt aangedreven door zowel korte termijn schokken, zoals Covid, als de lange termijn rugwind door de groei en veranderende gewoonten van Gen Z. Rex Woodbury, daar is ie weer, beschrijft in zijn wekelijkse blog een 10-tal verschillende vormen van e-commerce. Deze week is er aandacht voor de eerste 5. Livestream e-commerce, Sociale e-commerce, Customer acquisition, Creator-driven en Creator gestuurd.

#7 Storyliving by Disney

Kennen we het allemaal nog? De Ansoff Matrix? 4 kwadranten over marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Disney is een mooi voorbeeld van een dergelijke diversificatie. Een nieuw bedrijf voor fans die ook in het dagelijkse leven de wereld van Disney willen beleven. “Storyliving by Disney” zal opereren als onderdeel van de themaparken-divisie, waarbij residentieel leven, ontwikkeld en ontworpen door Disney’s creatieve medewerkers, dezelfde verwende rust bieden als in de resorts. Er is tot nu toe slechts één locatie aangekondigd: een gemeenschap van 1.900 woningen genaamd Cotino die zal worden gebouwd in de stad Rancho Mirage in de Coachella Valley in Californië (een locatie waar Walt Disney zelf ooit heeft gewoond). Voorzieningen zijn onder meer ‘winkelen, dineren en entertainment’, evenals een hotel aan het strand en een clubhuis met ‘Disney-programmering, entertainment en activiteiten het hele jaar door’. Er was ooit een populair boek met de mooie titel “If Disney run your Hospital” deze Storyliving is er nu echt en een maatje groter.

#8 Het Orgpro merk en de meervoudige merkidentiteit.

Even nog wat theorie. In het boek “Marketingcommunicatie in 14 stappen” dat ik samen met Guy van Liemt heb geschreven introduceren wij twee, voor zover wij weten, nieuwe modellen voor de merk- en marketingwereld. Het orgpromerk als een derde merkvorm naast het bekende organisatiemerk versus productmerk (een merkvorm die heel vaak voorkomt en impact heeft op de positionering en merkidentiteit) en het “Hamburgermodel”, een model om de identiteit en positionering van een merk vast te leggen voor meerdere merkdoelgroepen (vrijwel alle merken hebben meerdere merkdoelgroepen) om tot de gewenste eenheid in verscheidenheid te komen. Natuurlijk kan je nog steeds alles nalezen in de inmiddels bij Noordhoff verschenen tweede druk. Maar via deze post van Guy van Liemt kan je in ieder geval alles te weten komen over deze twee modellen.

#9 Leren om te leren

“De toekomst is belangrijk, want daar zullen we de rest van ons leven doorbrengen.” Volgens Rishad Tobaccowala staan ​​aan de vooravond van de meest verbazingwekkende tijd voor de mensheid. Een combinatie van al ons leren tot nu toe, doorbraken en onderlinge verbindingen tussen technologieën zoals AI, Biotech, Blockchain, 5G, Robotica en een totale heroverweging van onderwijs, financiën, mobiliteit en gezondheidszorg. In een mondiale wereld zal dat tot een andere toekomst leiden. Dus moeten we zoals hij schrijft leren om te leren. Arthur Clarke de schrijver van 2001 a Space Odyssey is begraven in Sri Lanka. Zijn grafsteen kan een inspiratie zijn voor ons allemaal om te blijven leren en groeien: “He never grew up, but never stopped growing.”

#10 Cirkelpopulatie

Geen idee of het helemaal betrouwbaar is maar met dit tooltje kan je vrij snel een circel trekken rond een plaats of stukje Nederland. Je ziet dan direct hoe groot het aantal mensen is dat in dat specifieke gebied woont.

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Iedere zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Deze week natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief