Koen Droste (Polarsteps): “Tot op heden hebben we nog geen cent aan marketing uitgegeven”

27 november 2017, 14:00

De travel-trackingapp Polarsteps begon in 2015 als een hobbyproject. Inmiddels is al 1,4 miljoen aan investeringsgeld opgehaald en telt de app 250.000 accounts met maandelijks 100.000 actieve gebruikers. Voor alle duidelijkheid: dat was een jaar daarvoor nog maar 20.000 per maand. “Tot op heden hebben we nog geen cent aan marketing uitgegeven. Gebruikers werven gebruikers en zeker internationaal groeit het steeds harder”, aldus founder Koen Droste. Met Polarsteps kun je automatisch een reis vastleggen en delen met wie je maar wilt. Bovendien biedt de app de mogelijkheid om de reis achteraf in boekvorm te bestellen.

Je installeert de app op je iPhone of Android en je reis wordt automatisch bijgehouden. “Elke plek die je bezoekt en elke foto die je maakt wordt gedetecteerd en zo heb je automatisch een reisverslag zonder dat je je telefoon uit je broek hoeft te halen. Dat is leuk voor jezelf. Je krijgt ook veel statistieken terug: de hoeveelheid dagen en kilometers, het hoogste en het laagste punt en meer. Mensen gebruiken het ook om realtime te delen met vrienden en familie thuis. Er is ook een mogelijkheid om je reis open te zetten zodat iedereen je avonturen realtime kan volgen. Een andere belangrijke functionaliteit is dat mensen achteraf een geprint fotoalbum kunnen bestellen van hun reis.”

“Een hele reis tracken kost tegen de 4 procent batterijverbruik per dag”

Trackingapps hebben over het algemeen geen beste naam, aangezien ze vaak een aanslag zijn op je batterij. Wanneer je gps gebruikt, is je batterij in twee uur tijd volledig leeg getrokken. Polarsteps maakt maar zeer beperkt gebruik van gps. “Onze techniek heet triangulatie en dat betekent eigenlijk dat we kijken naar telefoonmasten om de gebruiker heen en op basis daarvan kun je een locatie bepalen. Wifi-netwerken vullen die informatie aan. In de stad kun je dus nog veel nauwkeuriger kijken waar iemand zich bevindt. Dus je kunt een hele reis tracken tegen de 4 procent batterijverbruik per dag. Op iPhones gebruiken we helemaal geen gps, op Android in bepaalde gevallen.”

Zelfs wanneer je door onherbergzame gebieden reist, waar je telefoon geen verbinding lijkt te hebben, gaat het meestal goed. En in het geval van echt geen verbinding, kun je je reis handmatig loggen. “Je kunt voor elke trip kiezen uit 3 privacyniveau’s: ik hou het voor mezelf, ik deel het alleen met volgers of het is openbaar. De verhouding is op dit moment: 20 procent, 60 procent, 20 procent. Mensen laten vrienden en familie toe. Die krijgen een pushbericht wanneer er een nieuwe step wordt toegevoegd.”

De app voegt ook de foto’s die je onderweg maakt automatisch toe aan je reis. Zo krijg je een tijdlijn met alle plekken die je bezocht hebt. Wil je daar achteraf een boek van laten maken, kun je gebruik maken van de fotosuggesties die de app op basis van een algoritme selecteert. Die moet je uiteindelijk wel zelf handmatig selecteren. “Je kunt als reiziger alleen zelf beslissen wat de goede en wat de slechte foto’s zijn. Misschien is een kwalitatief slechte foto wel net de foto waar de leeuw op staat, dan wil je die er wel in hebben.” Op dit moment worden maandelijks zo’n 500 fotoboeken besteld.

“Een nieuwe pilaar met trip planning”

Polarsteps houdt zich op dit moment bezig met tracken en herinneren. Daar zal volgend jaar plannen aan worden toegevoegd. “Het overgrote deel van de gebruikers voert eigenlijk al een reis in voordat ze op reis gaan. Mensen willen hun route alvast invoeren en van elke plek die ze gaan bezoeken ook kunnen zien: wat kan ik daar doen, waar kan ik eten, slapen, drinken? Dat is wat we volgend jaar gaan toevoegen. Een nieuwe pilaar met tripplanning. Daar verwachten we een duidelijker businessmodel.”

Of die business gezocht moet worden in affiliate deals is nog niet helemaal duidelijk. “Het belangrijkste is groei: van honderdduizenden gebruikers naar miljoenen of nog meer. Dat moet organisch gebeuren. Het product moet beter en beter worden waardoor het bereik omhoog gaat.”

Het lastige van het plannen van reizen is dat iedereen daar eigen methoden en websites voor heeft. Gemiddeld worden zo’n 40 tot 60 websites bezocht voor het boeken van een reis. “Al de reisinformatie is verdeeld over ontzettend veel verschillende platformen. Wij denken eigenlijk dat de volgende travelgiant of degene die de reismarkt gaat veroveren, dat probleem op gaat lossen. Die kant willen we inderdaad op: voor, tijdens en na je reis alles op één platform.”

In 2018 wil Polarsteps een nieuwe investeringsronde houden. “Dat steken wij in de ontwikkeling van het product. Wij hebben op dit moment ook echt een absurd hoge rating. Dat geeft weer hoe enthousiast mensen zijn.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hans Slaats

    Inderdaad geweldig handige app. Totdat je je travelbook wilt rpinten dat is begrensd tot x pagina’s. Dus onze geweldige reis in Vietnam, je voelt hem aankomen, kan niet de connectie maken met de analoge wereld. Deze mensen bestaan niet. Een geweldige teleurstelling (KLANTREIS!) achteraf. En met 1,4 miljoen aan funding weet ik dat je gemakkelijk vooraf de grens aan te geven of deze op kunt rekken. Eindoordeel: *enorme kater *goed bruikbaar voor kleine trips *of grote trip eindeloos opdelen in kleinere trips, *privacy-issue?: ik wil niet dat mijn data gebruikt wordt voor het promoten, beoordelen, kiezen van reizen door andere reizigers zonder dat ik dat weet. Ik weet het nu niet bij PolarSteps.


    3 december 2017 om 08:08
    Guus A. Verdult

    Hans,

    Waarom maak je niet gewoon een travelbook via het programma? Het zal de totaalkosten van deze prachtige reis niet echt opdrijven.

    Wellicht een goed idee om het eens te proberen?


    9 november 2018 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!