Keurmerk online marketingbureaus: Fantastisch idee of een lachertje?

Hoe vind je een online marketingbureau dat echt betrouwbaar is in een wereld vol online cowboys ?

6 september 2022, 12:30 2888 x gelezen

Een aantal bureaus heeft de handen ineengeslagen en komen met een eigen ‘keurmerk’. Dat heeft voor nogal wat verontwaardiging gezorgd op de socials als LinkedIn. Hoe terecht is dat?

De aanleiding

Het vinden van een betrouwbare partner op het gebied van online marketing valt nog niet mee. Want; waar doe je goed aan? Welke aanpak is de juiste? Daarnaast zijn er in het online marketingwereldje ook veel cowboys actief. Soms komen me weleens rapportages en strategieën onder ogen die mijn wenkbrauwen behoorlijk doen fronsen.

Als eindklant valt het ook niet mee om uit het enorme aanbod goede keuzes te maken. Zeker ook omdat online marketing zo snel verandert en het vakgebied steeds breder wordt.

De opzet

Een aantal bureaus die elkaar al langer kennen en onderling kennis delen, heeft de handen ineengeslagen. Vanuit OnlineMarketing.nl is een keurmerk opgericht. Het doel volgens de website is een duidelijke en transparante markt voor en door bureaus met een hart voor online marketing. Dat, op zichzelf, zegt opvallend genoeg niets over ‘kwaliteit’.

Het concept is uitgewerkt, inclusief vignet, erecode en toelatingseisen. Saillant detail is dat aanmelding en registratie niet mogelijk is. Pas vanaf januari volgend jaar worden er weer nieuwe bureaus toegelaten.

En wat ook opvalt is dat er geen ‘grote namen’ vertegenwoordigd zijn. Het zal vanuit die optiek best lastig worden vrees ik om als keurmerk serieus te worden genomen. Toch zet het keurmerk hoog in en plaatst het zich in een rijtje met NVM, Bovag en Bouwgarant. Dat lijkt me toch wat voorbarig.

De meetlat van kwaliteit

Het keurmerk moet zowel klanten als de branche bescherming en zekerheid geven. Zo wordt het voor klanten van bureaus mogelijk om via het keurmerk een klacht over een bureau in te dienen. Bij meerdere ernstige klachten kan dan worden besloten een lid te royeren.

Op de site valt ook te lezen dat het keurmerk serieus is als het gaat om kwaliteit. De eerste toelatingseis heeft daar echter al helemaal niets mee te maken. Je hebt minimaal 10 fte’s of 1 miljoen euro omzet nodig om in aanmerking te komen.

Verder dient een case te worden ingediend, om te tonen dat je kwalitatief werk levert en worden reviews nagekeken. Hoe de beoordeling verder gaat en welke eisen er worden gesteld blijft echter vaag. En wordt er beoordeeld op kwaliteit? Of gaat het erom dat je de visie van de initiatiefnemers onderschrijft?

Wat nog wél wordt vermeld, is dat leadgeneratie één van de benefits voor de aangesloten leden is. Oh ja, en je wordt lid van een community. Dat is op zichzelf een nobel streven, maar zou je die community dan niet voor iedereen openstellen als je kwaliteit als missie hebt? En in hoeverre dragen activiteiten op het vlak van leadgeneratie bij aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van een keurmerk? Niet alleen een online marketingbureau moet namelijk betrouwbaar zijn, maar het keurmerk zelf ook.

De oorzaak

Het online vakgebied is volop in ontwikkeling. Trends en technologieën buitelen over elkaar heen. Was je vroeger nog ‘gewoon’ markteer, moet je nu toch op zijn minst Growth Hacker of T-shaped Online Marketeer worden genoemd.

Daarnaast is de vraag nog altijd groter dan het aanbod en worstelen veel traditionele opleiders / hogescholen nog enorm met het overdragen van kennis van het specifieke deelgebied van online marketing. Dat is ook lastig, aangezien het speelveld van online marketing voortdurend in beweging is.

Die snelle veranderingen, verbreding in het vakgebied, de achterstand in het onderwijs zorgen ervoor dat online marketing als vakgebied lastiger wetenschappelijk is in te kleuren dan bijvoorbeeld een vakgebied als accountancy.

Die cocktail van factoren maakt het voor eindklanten ingewikkeld om goed te kunnen beoordelen of een agency wel of geen goede keuze is.

Is een keurmerk dan de oplossing?

Een keurmerk of certificeringsprogramma kan een bijdrage leveren bij het maken van betere keuzes door klanten. Maar of dat in dit geval zo is? In de huidige vorm acht ik dat vrij kansloos. Het keurmerk heeft een hoog ‘wij van WC-eend’-gehalte. De slager die zijn eigen vlees keurt. Daarnaast voldoet het niet echt aan de eigen missie: duidelijkheid en transparantie. Over toetsingscriteria en procedures bijvoorbeeld.

Conclusie

Het initiatief op zich kan wel op bijval rekenen. Binnen de wereld van online marketing zijn er, zoals in vrijwel iedere branche, cowboys actief. Het ontwikkeltempo van het vakgebied online marketing geeft misschien wat meer ruimte aan die cowboys dan in andere branches. Maar met een paar collega-bedrijven een exclusief netwerkje oprichten (tot eind 2022), waarbij toetsingscriteria en dergelijke en nevelen gehuld zijn? Volgens mij is dat niet de oplossing.

Het levert wel wat media-aandacht op voor de bureaus. En misschien ook nog een paar waardevolle backlinks. Toch zal nog heel wat moeten gebeuren om uit dit initiatief een waardig keurmerk te laten ontstaan. Als dat ooit al gebeurt. Misschien kunnen we beter wat doen aan voorlichting. En communicatie. Daar gaat het vaak al fout. En voor de meelezende MKB-klant nog even deze waarschuwing: Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.

Wat mij betreft verdient het idee een 8, maar de uitvoering komt tot nu toe niet verder dan een hele magere 4.

Wieger Waardenburg
Marketingstrateeg | Managing Partner bij Fris Online

Met Fris Online help ik B2B-bedrijven aan meer ideale klanten, die meer bij je afnemen over een langere periode. Dat begint met een heldere strategie die een concrete vertaalslag maakt naar de (marketing)praktijk.

Categorie

2 Reacties

    Net als bij online marketing, het zit het in de executie. Er zitten ook nog behoorlijk wat interne 301 redirects in de keurmerk website.

    Het IAB en Google stelt zelf ook eisen aan agency’s. Bijvoorbeeld over het meewerken aan overdragen van klanten aan anderen. Een solide lijst met dergelijke best practices zou voor de online marketing sector een bijdrage leveren. Zelfs als je geen lid bent of kan worden 😉


    7 september 2022 om 10:00

    Een keurmerk verliest wat mij betreft meteen alle waarde als je niet mee mag doen of kunt doen. Dus aanmeldingen dicht zetten tot einde jaar, ga weg met me.
    Eens met dat transparantie over procedures er moet zijn. Er zijn al best wat keurmerken aanwezig, al was het maar van Google of Facebook zelf en ook bij IAB inderdaad.
    Ik snap compleet de ergernis over de cowboys, maar dat los je niet op met een arbitrair keurmerk. Zorgen dat klanten opgevoed worden lijkt me duurzamer.

    Een webwinkel heeft ook keuze uit inmiddels tig keurmerken, het zegt een consument al niks meer inmiddels, als er maar een plakkertje op zit. Proof is in the pudding. Harde leerschool als het je duizenden of tonnen kost voor weinig resultaat, maar het is ook je eigen verantwoordelijkheid als klant om je huiswerk goed te doen, je niet door gladde praatjes in de luren te laten leggen, en een onafhankelijk adviseur te vragen om selectie te doen (hoi!).
    Helemaal eens met jou Wieger, als iets ruikt, loopt, klinkt en eruitziet als, dan is het dat vaak ook…


    7 september 2022 om 13:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!