Is het nieuwe VW logo van 3D naar 2D een slimme zet?

Na 19 jaar is het iconische 3D Volkswagen logo aangepast met flinke consequenties voor alle auto's en merkuitingen. In 200 woorden geef ik je graag mijn visie hierop.

6 juni 2023, 12:30 2779 x gelezen

In 2019 kreeg de elektrische ID.3 als eerste VW-model het nieuwe tweedimensionale logo. Volgens Volkswagen staat het nieuwe logo symbool voor ‘electric, connected & CO2 neutral’ (bron Autoweek 09/09/2019). Voor mij staat het vooral voor ‘strak en modern’.

De logo-restyling heeft flinke consequenties voor de 14 modellen voor interieur (zoals infotainment, stuur en sleutel) en het exterieur (zoals grille, achterklep en velgen). Daarnaast zullen de meer dan 10.000 dealers in 171 landen hun lichtbakken moeten vervangen en interieurs moeten laten aanpassen. En denk ook aan alle andere fysieke en digitale brand touchpoints zoals folders, kleding en promotiematerialen.

Tijdens mijn lessen Brand Design aan de Beeckestijn Business School vraag ik de studenten of ze de logo aanpassing een slimme zet vinden. Vaak is het antwoord “nee”, maar na foto’s van de oude VW Golf en de nieuwe ID.4 zijn ze toch enthousiast. Waaruit maar weer eens blijkt dat een logo een belangrijk onderdeel van je branding is, maar niet als losstaand beoordeeld kan worden. De context met andere stijlelementen zoals de vormgeving van de producten of het umfeld, zoals social media, bepalen pas echt hoe je het logo ervaart. Wat mij betreft dus een goede move van VW.

Ruud Boer RM is auteur van het boek Brand Design (verschenen in 2002, inmiddels 7e editie , 21e druk), directeur/eigenaar van het Rotterdamse Brand Design bureau Bataafsche Teeken Maatschappij en docent bij Beeckestijn Business School.

COMMUNITY
Categorie

1 Reactie

    Je logo een opfrisbeurt geven is van tijd tot tijd vanzelfsprekend. Maar als je kijkt naar de logo-ontwikkeling van Volkswagen door de jaren heen, zie ik eerder dat men teruggrijpt op het ontwerp van 1967. En in een tijd waarbij auto’s een steeds futuristischer look and feel krijgen vind ik het logo juist een stap terug in de ontwikkeling.


    7 juni 2023 om 08:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!