Interview: Spraakberichten versturen met Yabmail

20 september 2007, 11:42

Sinds vandaag is Yabmail uit de beta-omgeving. Met Yabmail kun je op internet een bericht inspreken en dat direct per email versturen. Een kind kan de was doen: het werkt allemaal bijzonder eenvoudig, registreren hoeft niet, binnen no-time heb je een spraakbericht verstuurd.

Om je bericht te ‘pimpen’ hebben ze bij Yabmail enkele geluidseffecten klaargezet. Die kan je als intro of uitro gebruiken, maar ook als achtergrondgeluid. In het persbericht dat is rondgestuurd zegt Pieter Plass, de bedenker van Yabmail: ‘Communicatiemiddelen werken het best als je ze persoonlijk maakt. Bij het standaard emailen is dat persoonlijke tintje vaak ver te zoeken.’

Allemaal mooi. Maar wie gaat het doen, waarom, hoe en wat? Er is toch allang Skype? Totaal overbodig, natuurlijk dat Yabmail. Zou je zeggen. Een interview met oprichter Pieter Plass. ‘Zie het een beetje als de Google way.’

Wie gaat dit gebruiken?

Plass: ‘Hier kunnen we alleen maar over speculeren. Als je de voordelen er van inziet dan is het aannemelijk dat het een breed toepassinggebied heeft. Dit zijn niet alleen de kleintjes, tieners, of oma die regeert op het berichtje van de kleinzoon. Het gaat verder dat een berichtje op Valentijnsdag of de grap met een collega.

Het gaat sneller dan typen, je hoeft minder na te denken of je dingen wel goed schrijft. Het belangrijkste: het is persoonlijk! En voor Skypen heb je al zo’n 200 miljoen gebruikers die gewend zijn dingen via een computer met een headset te doen. Dit neemt alleen maar toe. Dus ook de zakenman die zijn secretaresse meerdere dingen moet doorgeven, anders dan via de telefoon uiteraard, kan Yabmail als memo of mailrecorder gebruiken. De vraag is meer hoe ‘natuurlijk’ mensen dit gaan oppakken. Binnen onze groep testers ging het best leuk.’

Wat is jullie revenue model?

‘Dat is nog niet interessant. Je moet eerst een goed verhaal hebben over de aantallen gebruikers, over hoe vaak ze terugkomen, wie het zijn. Pas als we voor mogelijke adverteerders een verhaal hebben gaan we hiermee aan de slag. Het vertrekpunt is dat het geen kermis gaat worden. We denken met doorontwikkelde applicaties op enig moment wat centjes te kunnen verdienen. Zie het een beetje als de Google way.’

Waarom staat er geen tijdbalk als ik begin met opnemen?

‘We proberen het voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk te houden. Dit betekent zo min mogelijk toeters en bellen daar waar het gaat om de hoofdfunctionaliteiten die je automatisch zou moeten snappen. We hebben nu het Recording bordje om aan te geven dat je iets opneemt. We hebben intern wel de nodige discussies gevoerd over een timer of iets dergelijks. Als dit door gebruikers als wenselijk wordt aangegeven dan moet die er natuurlijk komen maar eigenlijk willen we de site zo clean mogelijk houden.’

Waarom kan ik niet meerdere berichten achter elkaar opnemen. En vervolgens kiezen naar wie ik die email. Kan ik die berichten ook opslaan op mijn computer?

’Wij hebben ons in eerste instantie gebaseerd op de manier waarop de meeste mensen mail schrijven en afhandelen. Dit is toch nog vaak bericht voor bericht. De mogelijkheid om het naar meerdere mensen te sturen (gebaseerd op het adressenboek van je eigen mailprogramma) hadden we al redelijk snel als wens dus hier is keurig in voorzien. Onze ervaring is dat mensen een bericht inspreken, dit even beluisteren en als het ok is versturen, al dan niet gepimpt met de geluiden. Wij hebben wel nagedacht over meer geavanceerde functionaliteiten zoals een in en uit box en het opslaan van concepten. Dit doen we nog even niet omdat we van mening zijn dat de hoofdfunctionaliteit gewoon moet staan en je niet gelijk met een kerstboom aan mogelijkheden moet komen. Het gaat in eerste instantie om het opnemen en versturen. Je bericht zelf bewaren kan als je verstuurt met je eigen mailprogramma. Het bericht blijft staan op de Yabmail-server en dat bespaart heel wat ruimte in mailboxen van fanatieke gebruikers.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Joost

    Werkt nog niet helemaal soepel hier. Twee keer over een boodschap naar mezelf verzonden en beide keren werd bij het terugluisteren de stem enkele malen onderbroken daar de achtergrondmuziek gewoon bleef doorlopen. Geluidskwaliteit is overigens perfect.


    20 september 2007 om 18:54
    ds

    Nog een log in. Net wat we nodig hebben.

    En men kan dit toch zonder het internet, dus vanuit outlook.

    Met windows 95 kon men al audio files opnemen!


    20 september 2007 om 19:05
    Christophe

    Hier was het resultaat ook zeer goed. Effecten zijn wel leuk. Benieuwd wat er tijdens de beta-fase nog gaat bij komen.


    20 september 2007 om 19:20
    Janneke

    Helemaal leuk! Ik ga absoluut volgen hoe het in de komende periode zijn weg gaat vinden op het web en door zowel gebruikers als makers ingezet gaat worden.


    21 september 2007 om 11:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!