Internetadresboek: naief, dom of geniaal?

29 juni 2005, 06:43

InternetadresboekDe afgelopen dagen zie en hoor ik in verschillende media een verhaal over Internetadresboek.nl. Kort samengevat: internetondernemer (sinds bijna een jaar) Maarten van Tol, voormalig verkoper van opblaasbare producten en tuinstoelen, heeft 760 domeinnamen geregistreerd en naar eigen zeggen een team van 8 programmeurs 11 maanden lang zijn ‘geniale concept’ laten realiseren. Hij heeft ook direct octrooi aangevraagd op zijn vinding.

Het internetadresboek is een soort telefoongids voor internet. Door het invoeren van een naam van een organisatie vind je het internetadres (url). Ook e-mailadressen kunnen opgespoord worden, aldus van Tol. Uniek aan het concept is in zijn ogen dat je binnen 2 kliks het gewenste resultaat hebt gevonden. In Radio Online licht Fransico van Jole het concept toe: ?als je bijvoorbeeld zoekt op tros.nl vind je tros.nl? (…)

Gisteravond was dhr. Van Tol in Radio Online, vorige week al op o.a. NU.nl en MolBlog. Met name bij het interview in Radio Online had ik echt het gevoel naar een parodie te zitten luisteren, zoals Hans Teeuwen dat deed met de man die alle pincodes uit z?n hoofd kent.

Als je het mij vraagt is Van Tol naief en het concept waardeloos. Of is dit een geniaal concept voor beginnende internetgebruikers?

  • Van Tol in Radio Online

  • podcast van Radio online

  • Ralph Bom
    Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

    Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

    Categorie
    Tags

    17 Reacties

      Karlijn

      het slaat nu nog nergens op. Ik zoek op mijn naam: Karlijn en ik woon in Leiden. Wat geeft het internetadresboek? De pagina’s die je ook in Google vindt als je op mijn naam zoekt, en bij alle vondsten staat dat Contactinformatie niet vermeld staat. Heb je dus volgens mij niet zoveel aan… Goede speurtocht op Google levert misschien meer op, want de pagina’s op de pagina’s van de PvdA Leiden kun je wel degelijk mijn e-mailadres vinden, maar dat kan het internetadresboek kennelijk niet zo goed doorgronden


      29 juni 2005 om 06:01
      Bas van Eijk

      Hmm, geniaal is het momenteel nog niet. Tenzij 15 miljoen nederlanders en alle bedrijven zich gaan aanmelden, maar goed: dat doet niemand….

      Het haalt zijn resultaten uit zoekmachines ofzo?


      29 juni 2005 om 06:12
      Lammert Postma

      Ik denk dat het best potentie heeft. Ik zoek mij soms helemaal rot naar een email adres op bepaalde websites. Met een dergelijke applicatie zijn deze sneller te vinden.

      Momenteel moeten ze nog wel werken aan de snelheid. Het duurt naar mijn idee soms echt te lang voordat de resultaten worden getoond.


      29 juni 2005 om 06:23
      Yuri

      De vraag die “Maarten van Tol” zichzelf dient te stellen is of Internetadresboek.nl een groot genoeg onderscheidend vermogen heeft, en dit voor de bezoekers duidelijk naar voren komt. Ik kan me zo voorstellen… “waarom geen Google, nic.nl of detelefoongids.com?”.


      29 juni 2005 om 06:37
      Joost

      Ik denk dat gezien de spamproblematiek een hoop mensen geen vermelding willen op zo’n site. Dat roept de vraag op of ik net zoals dat bij het telefoonboek kan “geen vermelding” kan afdwingen? Ook al zou Google, mijn domeinregistratie of aanverwant dat verraden….


      29 juni 2005 om 06:55
      Daniel Markus

      Het concept is dat van een zoekmachine. Het werkt ook als een zoekmachine, maar dan minder.

      Als je zoekt is het niet duidelijk wat de relatie is tussen de zoekcriteria en de resultaten. Je weet dus niet of je hebt gevonden wat je zocht.

      Doodgeboren vogeltje, maar hij krijgt wel veel aandacht.


      29 juni 2005 om 06:56
      Eric

      Dat interview vind ik tegen het hilarische aan. Van Tol kan wel een goede mediatraining gebruiken. Het is wel duidelijk dat Fransisco van Jole heel weinig in het idee ziet, de ironie druipt er van af. Ik vraag me ook af of de maker wel precies doorheeft waar hij mee bezig is. 760 domeinnamen betekent niet dat je bedrijf ook een succes is!

      Het nut van dit adresboek is tweeledig volgens de maker:

      – je kunt er websites mee vinden

      – je kunt er e-mail adressen mee vinden

      Website vinden kon ook al met een zoekmachine.

      E-mail adressen kon ook al met e-mailgids.com, en met Internetadresboek.nl werkt het ook niet goed. Ik kan mijn eigen naam bijvoorbeeld niet vinden. En op bijvoorbeeld ‘Ralph Bom’ vind ik alleen Omstuimig.nl, maar daar was ik via Google ook wel achter gekomen…


      29 juni 2005 om 07:52
      Jasper Jan

      Gebakken lucht is het volgens mij. Hij had het over miljoenen hits, maar ik denk eerder enkele honderden. De zoekresultaten zijn ook slecht en het is volgens mij een fantast a la Martijn Bevelander indertijd.


      29 juni 2005 om 08:32
      Wouter

      Ik denk dat de bijdrage van Van Tol zit in het creeeren van werkgelegenheid bij webontwikkelaars i.q. het opkrikken van de economie. 11 mnd * 20 dgn* 11 fte * pakweg 600 euri = 1.450.000

      Staat wel stoer..


      29 juni 2005 om 09:08
      Rens

      Hij zal het wel zo snel mogelijk willen verkopen. Dat zou ik doen na het even geprobeerd te hebben in ieder geval.


      29 juni 2005 om 09:29
      Edo

      het is gewoon drie keer niks.


      29 juni 2005 om 11:41
      Jeff Dadema

      Het wordt gebracht als een fantastisch oplossing maar het programma doet niets anders als een zoekmachine, het geeft alle pagina’s waar de gevraagde naam wordt gevonden.

      Weinig nieuws dus onder de zon. Overigens e-mailgids.com is niet veel beter, alleen als je aangemeld bent wordt je gevonden en het lijkt mij utopie dat heel Nederland zich gaat aanmelden.

      Het toont wel aan dat met een beetje creativiteit en lef veel publiciteit te halen is voor je product of dienst!


      30 juni 2005 om 10:12
      Doron

      80.000 reeds geinvesteerd. Doe maar luxe.


      1 juli 2005 om 12:18
      Paul

      800.000 euro zul je bedoelen.

      Ik denk dat de programmeurs de enige zijn die er beter van worden.


      11 augustus 2005 om 04:22
      G Ruitenbeek

      http://www.mijnadresboek.com is leuk om meer traffic naar je weblog te krijgen 😉


      27 september 2006 om 13:09

    Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

    Welke nieuwsbrief