Instagram-post inplannen: dit zijn de drie beste tools

23 november 2020, 07:01

Social-mediamanagers, deze is voor jullie! Dit zijn de drie beste Instagram-tools voor het inplannen van posts, die jullie werk én leven heel wat makkelijker, overzichtelijker en efficiënter zullen maken. Tried and tested voor merken als Rituals en vtwonen. Met de grootste voordelen en nadelen op een rijtje en een prijsindicatie erbij. Zo kun je zelf afwegen of je de overstap naar een Instagram tool wil maken en zo ja, welke dan het beste bij jou(w wensen) past. Oh, en maak je al gebruik van een Instagram-tool? Scroll dan toch even door onderstaande opties heen. Misschien zie je wel een nóg betere optie. You never know!

Is een Instagram-tool een must? Een must is het niet, maar handig? Dat zeker wel! Vooropgesteld, om misverstanden te voorkomen: natuurlijk kun je jouw Instagram-content handmatig live zetten. Dat ziet Instagram ook het liefst. Niet voor niets heet de app ‘Insta(nt) gram’. Maar Instagram-posts inplannen in de Instagram-app? Dat kan helaas niet. Sinds kort kan het wél in Facebook Creator Studio, mits jouw bedrijfsprofiel gekoppeld is aan een zakelijk Facebook-account.

Maar eerlijk? In mijn werk als Head of Social bij qontent matters, waar het social team zorgdraagt voor tal van social kanalen van verschillende merken, geven we toch de voorkeur aan andere, externe tools. Waarom? Omdat ze overzichtelijker zijn dan Facebook Creator Studio. En: omdat je vaak meerdere platformen in één externe tool kunt beheren. Scheelt weer een paar openstaande tabbladen. 😉

Vanuit mijn werk heb ik de afgelopen vijf jaar dan ook de nodige (betaalde) Instagram-tools getest. Vooral voor merken die véél content publiceren en dus niet zonder een tool kunnen. Denk aan een vtwonen, bijvoorbeeld. En uit die test? Komt deze top drie voort.

Instagram-post inplannen? Dat doe je met deze tools

1. Instagram-post inplannen: Hootsuite

Wil jij een tool waarin je niet alleen Instagram, maar ál je social-mediaberichten kunt inplannen? Dan is Hootsuite the one for you. In deze tool kun je namelijk berichten voor Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube én Pinterest beheren. Dit maakt Hootsuite een hele fijne ‘one-stop-shop’, vooral voor grote merken die op alle kanalen vertegenwoordigd zijn. Een bijkomend voordeel aan Hootsuite is dat je het dashboard kunt customizen. Zo wordt het haast een op maat gemaakte tool voor al je kanalen.

Nadeel aan Hootsuite? Het is niet goedkoop

Nadeel aan Hootsuite? Het is (na de proefperiode van 30 dagen) niet goedkoop. Of correctie: de basisversie is betaalbaar, maar niet compleet. Voor 25 euro per maand kun je tien social-mediakanalen beheren (aardig wat!) en berichten automatisch inplannen. Maar wil je het serieus aanpakken? Dan wil je toegang tot de op maat gemaakte analyses en rapporten én de mogelijkheid om met een team aan social te werken. Je tikt dan al snel een maandelijks bedrag van 109 euro per maand aan. Al krijg je daar natuurlijk een allesomvattende tool voor in ruil.

Bron: Hootsuite

Grootste voordelen:

– Alles in één tool: inplannen op Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Pinterest

– Customizable dashboard, waarin je bijvoorbeeld ook hashtags kunt tracken

Grootste nadeel:

– Relatief dure tool als je toegang wil tot in depth analyses/rapportages

2. Iconosquare

Wil jij een tool waarin je je social media berichten kunt inplannen, je feed kunt puzzelen, maar ook kunt monitoren? En: wil je niet de hoofdprijs betalen? Dan kom je uit bij mijn persoonlijke favoriet: Iconosquare. Oorspronkelijk was dit puur een Instagram-inplantool, maar inmiddels kun je er ook Facebook en Twitter mee inplannen. Ideaal! Zeker als dat de kanalen zijn waar jouw main focus als bedrijf op ligt.

Het grote voordeel aan Iconosquare is de koppeling tussen het inplangedeelte en het analytics-gedeelte. Zo vertelt de kalender je bijvoorbeeld precies op welke dag en tijd jouw volgers in grote getalen online zijn óf het meest engagen. Stuk voor stuk insights die jou helpen om nog succesvoller te zijn op Instagram. Ook is de ‘feed-puzzelfunctie’, die speciaal voor Instagram ingebouwd is, heel handig. Zo wordt het instaproof maken van je feed ineens a piece of cake.

Iconosquare gebruik(te) ik in mijn werk als Head of Social bij qontent matters voor merken als Rituals, vtwonen en FEST Amsterdam, maar ook voor startups, zzp’ers en ondernemers raad ik deze tool aan. Waarom? Omdat hij intuïtief werkt, al vanaf 29 euro per maand beschikbaar is en vrij compleet is. Voor 29 euro kun je al drie social-mediakanalen beheren en dat met twee teamleden. Natuurlijk kun je dit altijd upgraden naar meer social-media-accounts en meer teamleden.

Bron: Iconosquare ​

Grootste voordelen:

– Inplan- én rapportagetool voor Instagram, Facebook en Twitter

– Duidelijk een tool die gemaakt is voor Instagram: met een feed preview-optie, hashtags lists en de mogelijkheid om Instagram Stories in te plannen (let wel: Stories en carroussel posts gaan nog niet automatisch live)

Grootste nadeel:

– Niet geschikt voor inplannen Pinterest, LinkedIn en YouTube

3. Later

Bevalt het visuele karakter van Iconosquare je, maar zou je naast Instagram, Facebook en Twitter óók nog Pinterest willen beheren vanuit één tool? Neem dan eens een kijkje bij Later. In essentie lijken Later en Iconosquare enorm op elkaar. Beide tools waren van origine puur ontwikkeld voor Instagram en zijn inmiddels uitgebreid. Met succes: zo zijn er vandaag de dag vier miljoen gebruikers van Later.

Later biedt, net als Iconosquare, de mogelijkheid om je social posts voor Instagram, Facebook en Twitter ‘visueel’ te plannen en automatisch te publiceren. En ook geeft Later je tailored insights om te groeien. Het grote verschil tussen de twee Instagram-tools is dat Later een gratis variant (op basis van maximaal dertig posts per maand) heeft en Iconosquare niet. En: dat je dus met Later ook Pinterest in kunt plannen.

Nu zal je je misschien afvragen: waarom geef ik dan toch de voorkeur aan Iconosquare? Terechte vraag, en het antwoord daarop is: voor mij werkt Iconosquare intuïtiever. Maar eerlijk is eerlijk: met Later zouden mijn team en ik net zo goed uit de voeten kunnen. Mijn tip zou dan ook zijn om allebei deze tools een kans te geven en te kijken welke het makkelijkst voor jou werkt.

Bron: Later

Grootste voordeel:

– Inplan- én rapportagetool voor Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest

– Gratis te gebruiken, als je maximaal dertig posts per maand wil publiceren. (Let wel: de analytics en de mogelijkheid om video’s of Stories in te plannen, ontbreken dan)

– Voordelig starter-abonnement ($12,50 per maand, maximaal zestig maandelijkse posts per social medium met basis analytics)

Grootste nadeel:

– Niet geschikt voor het inplannen van LinkedIn

Welke Instagram-tool moet je kiezen?

Het antwoord op de vraag ‘Welke Instagram-tool moet ik kiezen’ is simpel. Namelijk: de inplantool die de opties bevat die jij nodig hebt (en binnen je budget past).

Even een korte samenvatting om je te helpen bij het maken van je keuze:

– Heb jij tal van social accounts en wil je één tool om alle kanalen te beheren? Of ben je van plan je social kanalen steeds verder uit te breiden in de nabije toekomst? Dan is Hootsuite een goede keuze.

– Is jouw social strategie beperkt tot the classics (lees: Instagram en Facebook, eventueel Twitter en/of Pinterest) en vind je een visuele planner belangrijk? Dan zijn Iconosquare of Later fijne en relatief betaalbare opties.

En verder is het vooral een kwestie van uitproberen. Gelukkig bieden alle Instagram-tools die mogelijkheid. Zo kun je Hootsuite dertig dagen gratis uitproberen, Iconosquare veertien dagen en kun je bij Later zelfs starten met een ‘free plan’. Zo kom je er vanzelf achter welke tool voor jou het meest compleet aanvoelt en intuïtief werkt. En dan? Is het alleen nog een kwestie van inplannen (en genieten van de tijd die je dankzij de tool overhoudt).

Gebruik jij al een Instagram-tool? En zo ja, welke en waarom bevalt deze jou zo goed?

joycenafzger
Head of Social bij qontent matters

Joyce Nafzger (27 jaar) is social media expert, auteur en trainer. Als Head of Social bij creatief bureau Qontent Matters tilt ze de social media kanalen van A-merken als vtwonen en Rituals naar een (nóg) hoger niveau. Zo wist ze onlangs nog de volgersgroei van vtwonen op Instagram een organische boost te geven: van 1.000 naar 13.000 nieuwe volgers per maand. Op Marketingfacts deelt Joyce al haar tips en tricks voor social met je, waarbij haar focus ligt op Instagram, Facebook en Pinterest. Wat werkt? Welke merken doen het goed en moet je in de gaten houden? En: hoe word jij zelf een like of (beter nog) een love brand?

Categorie
Tags

16 Reacties

    Gerwin

    ‘En: omdat je vaak meerdere platformen in één externe tool kunt beheren. Scheelt weer een paar openstaande tabbladen.’

    In de Facebook Creator Studio kan je ook prima meerdere platformen beheren.

    Een prijsvergelijking zou een mooie toevoeging zijn. (ook met Facebook Creator Studio in de vergelijking)


    23 november 2020 om 07:39
    Joyce Nafzger

    @Gerwin: zeker waar Gerwin! Het moge duidelijk zijn dat de Facebook Creator Studio een hele goede, gratis optie is ls Facebook en Instagram jouw ‘main’/enige kanalen zijn. 😉

    Als echter andere kanalen zoals Pinterest of Twitter ook van belang zijn voor jouw bedrijf, dan is het wel zo handig om één tool te hebben voor al je kanalen. En dan valt de Creator Studio af. Zoals gezegd, kies vooral een tool die afgestemd is op jouw wensen (en eventueel budget). Als jij in Creator Studio alles zit wat jij nodig hebt, is dat alleen maar mooi toch?


    23 november 2020 om 11:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!