Inclusiviteit steeds vaker onderdeel van marketing door bedrijven
Bij de werving van nieuw personeel wordt steeds vaker ingezet op het benoemen van het thema inclusiviteit, zo blijkt uit een snelle scan van recent gepubliceerde vacatureteksten en bijbehorende marketingcampagnes.
Gek is die ontwikkeling niet, daar inclusiviteit de afgelopen jaren een steeds bepalender thema geworden is voor werkgevers. Zij doen er alles aan een inclusieve werkomgeving te creëren, waar medewerkers zich gelukkig en veilig voelen. Door het werkgeluk van medewerkers te verbeteren nemen de prestaties toe, wat vervolgens een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten. Ook in de samenleving is inclusiviteit belangrijker geworden; het (onbewust) uitsluiten van groepen kan vergaande gevolgen hebben.
Inclusiviteit niet alleen benoemen in marketingcampagnes
Organisaties die bedrijven adviseren over de wijze waarop zij in kunnen zetten op een inclusieve werkomgeving wijzen op het feit dat het benoemen van dit thema in vacature- en marketing content onvoldoende is. Inclusiviteit is een typisch voorbeeld van een thema dat van binnenuit de organisatie moet komen. Wanneer het thema onvoldoende gesteund wordt door het bestaande personeel, zal het gebruik hiervan in marketingteksten geen effect hebben op het daadwerkelijk creëren van een inclusieve werkomgeving. Om het bestaande personeel achter dit thema te krijgen kan worden ingezet op het organiseren van trainingen, een webinar voor de hele organisatie, enzovoorts.
In marketinguitingen inzetten op inclusiviteit en diversiteit
Wanneer organisaties het eigen personeel achter deze thema’s gekregen hebben, kunnen inclusiviteit en diversiteit verwerkt worden in marketingcampagnes. Marketeers hebben hierbij tal van mogelijkheden. Probeer gelijkheid en inclusie bijvoorbeeld als merkwaarden op te nemen in campagnes. Er zijn verschillende partijen die dit in het verleden al deden, waarvan onder meer Tony Chocolonely een goed voorbeeld is. Dit merk richt zich in haar campagnes niet uitsluitend op de functionele eigenschappen van haar product, maar juist ook bewust op de thema’s daaromheen.
Voor de consument voelt het vaak goed om een product of dienst af te nemen bij een organisatie die zich bewust richt op inclusiviteit, diversiteit en bijvoorbeeld duurzaamheid. In welke mate houd je hier zelf al rekening mee bij het aanschaffen van een product?
Toon inclusiviteit en diversiteit in beeldmateriaal
Niet alleen is het interessant om de bijdrage aan inclusiviteit en diversiteit op te nemen in tekstuele content. Neem het ook op in je beeldmateriaal. Onder meer verschillende lingeriemerken deden dit de afgelopen jaren, door te breken met het klassieke schoonheidsideaal. Het toont niet alleen vormen van inclusiviteit, maar maakt daarbij dat men zichzelf sneller zal herkennen in een product.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Afbeelding: 123RF