In 5 stappen naar betere notificaties

4 december 2017, 08:24

Als je mobiele gebruikers aanspreekt, ze target via de browser of op wearables, zijn er een paar belangrijke punten die je moet volgen om een succesvolle messaging-campagne op te zetten. Wat is het geheim van een goede notificatie? Wat zorgt ervoor dat een bericht opvalt in het drukke notification center? De volgende 5 stappen zullen je leiden naar meer customer engagement en en een hogere conversie.

Ontmoet elkaar halverwege

Er is een balans tussen wat jouw merk nodig heeft en wat jouw klanten willen. Het vinden van die ‘sweet spot’ is waarschijnlijk een van de belangrijkste taken die je zult hebben als mobile marketeer – en je in dit gebied begeven, wordt je dagelijkse doel. Om dit te bereiken, is het van belang te achterhalen wat de toegevoegde waarde van je merk is en wat je bedrijfsdoelstellingen zijn.

Vanuit de organisatie kan de app bijvoorbeeld de volgende behoeften vervullen:

  • gebruikers betrokken houden en terug laten komen;
  • meer omzet;
  • meer klanten bereiken over meer kanalen;
  • een beter klantbeeld bouwen;
  • kostenverlaging door marketingefficiëntie te verhogen.

Gebruikers hebben echter andere doelen. De belangrijkste redenen voor jouw klanten om de app te installeren en te gebruiken, kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • betere deals en korting krijgen;
  • betere service door een betere en meer persoonlijke ervaring;
  • eenvoudig op de hoogte zijn en tijd besparen.

Zoals je ziet, zijn er verschillende punten waar je merk en de behoeften van de klanten elkaar kruisen. Door deze te identificeren en begrijpen hoe het voor beide kan werken, is eigenlijk al de eerste stap naar succesvolle campagnes.

1. Maak het mooi

Eén ding dat elke succesvolle messaging-campagne nodig heeft, is goed gecreëerde, hoogwaardige content. Besteed dus veel tijd en moeite aan het maken van beelden die voor zich spreken en je zult een betere respons van je publiek zien.

2. Maak het gemakkelijk

Geef precies aan welke actie je verwacht, zodat de gebruiker deze op zijn beurt ook makkelijk kán nemen. Vermijd dan ook de meest voorkomende fout: simpelweg de app laten openen als een gebruiker op een notificatie klikt. Deadend.

Stuur in plaats daarvan je klanten naar de juiste plaats binnen de app en maak het gemakkelijk en efficiënt om de juiste informatie te krijgen of zelfs direct een bepaalde handeling uit te laten voeren.

​3. Maak het persoonlijk

Er valt veel veel te winnen met persoonlijke communicatie. Als je relevant en nuttig bent voor een klant, kun je je campagnes naar een geheel nieuw niveau tillen. Stel jezelf de vraag wat het relevant maakt en hoe je je gebruikers een speciaal gevoel kunt geven. Verwacht meer, herhaal en verhoog de effectiviteit van uw meldingen.

4. Maak het slimmer

Leer van je campagnes door gebruikers die de berichten openen automatisch in te delen of door hierop gelijk actie te ondernemen. Creëer een flow van verdere berichten die toekomstige waarde toevoegen. En dat terwijl je direct een geweldige ervaring en memorabele ‘mobile moments‘ biedt.

5. Maak het uniform en consistent

Combineer mobile messaging met andere kanalen, zoals e-mail- of web-pushmeldingen. Crosspromoot de app via e-mail of desktopmeldingen en gebruik mobiele notificaties om je communicatie te versterken en de campagneconversie te vergroten. Ga verder dan de standaard welkomst-e-mail, stuur vouchers naar nieuwe klanten die app-downloads verhogen en acceptatie stimuleren.

De meest krachtige marketingstrategie is er een die de kanalen subliem laat samen werken!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!