ICT doelstelling van de overheid te hoog ?
DigiD geeft toegang tot elektronische diensten van overheidsinstellingen. De DigiD moet er o.a. aan bijdragen dat de doelstellingen die het kabinet in haar ICT-beleidsagenda heeft aangegeven worden gehaald. Een van deze doelstellingen : “In 2007 kan 65% van de publieke dienstverlening van rijk,provincies en gemeenten via het internet plaatsvinden” blijkt behoorlijk ambitieus.
Als burger/raadslid heb ik namelijk niet het idee dat er grote stappen gemaakt worden in het realiseren van deze doelstelling. Zelfs het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister dient bij de meeste gemeente nog steeds aan de balie te gebeuren. Vaak is het alleen nog mogelijk om een aantal gegevens via een formulier op te geven en vervolgens het formulier te printen.
Het aankomende jaar moet er op gemeentelijk, provinciaal maar ook op rijksniveau een behoorlijke inhaalslag plaatsvinden om deze doelstelling voor 2007 te behalen. Voor mij is het nog steeds niet duidelijk waarom er voor alle gemeentelijke producten en diensten niet een standaard (schaalbaar) applicatie is gebouwd die alle gemeenten kunnen inzetten voor minimaal 65% van de diensten.
Ik vind deze doelstellingen van de overheid volstrekt irrelevant. Een doorsnee burger heeft eens in de vijf jaar ofzo een kleine dienst van de overheid nodig. Wat zal het bommen dat je dan een formuliertje moet invullen?
Nee, laat de overheid maar prioriteit geven aan de dingen die de burgers écht belangrijk vinden.