Hoe waardevol is OpenBC?

15 februari 2005, 04:33

Sinds enkele maanden maak ik nu gebruik van OpenBC, met zo’n 6,000 gebruikers één van de meest populaire online business networks in Nederland (wereldwijd inmiddels 300,000 gebruikers). Op donderdag 24 februari vindt de

eerste

tweede fysieke OpenBC meeting in ons land plaats. Een goed moment om eens te kijken hoe waardevol OpenBC voor mij is geweest.

Nieuwe contacten

Als ik kijk naar het aantal contacten (131 vanaf oktober 2004) dan moet ik eerlijk bekennen dat ik de meeste contacten al kende voordat ik met OpenBC begon (> 90%). Sterker nog, veel van deze contacten heb ik in de afgelopen maanden zelf overgehaald om OpenBC eens te proberen (25-50%). Het aantal nieuwe contacten dat ik via OpenBC heb leren kennen is derhalve beperkt (< 10%) ondanks het feit dat ik redelijk actief ben (dagelijks inloggen op OpenBC, regelmatig zoeken naar mensen met vergelijkbare interesses, deelnemen aan forumdiscussies, deelname aan eerste OpenBC-meeting in A'dam, etc).

Aantal nieuwe Nederlandse gebruikers die zich bezighouden met of interesse hebben in marketing

Vraag is hoeveel voor mij interessante contacten uberhaupt gebruik maken van OpenBC. Sinds begin november 2004 heb ik een zoekagent geactiveerd dat mij wekelijks een overzicht geeft van het aantal nieuwe Nederlandse gebruikers die zich bezighouden met of interesse hebben in marketing (zie figuur). Gemiddeld melden zich 30 ‘marketeers’ per week aan als nieuwe gebruiker en dit aantal lijkt redelijk constant. Opmerkelijk, omdat je van een netwerkorganisatie als OpenBC zou verwachten dat dit juist bij lancering (in Nederland medio oktober 2004) exponentieel zou toenemen (totdat een evenwicht/verzadiging is bereikt).

Ik was ook enigsinds verbaasd over het hoge aantal actuele OpenBC-gebruikers dat Planet wist te melden. Volgens de laatste cijfers zouden er 6,000 gebruikers zijn (in december waren dit er nog 3,000). Een verdubbeling van het aantal gebruikers dat blijkbaar niet heeft geleid tot een wekelijkse toename van het aantal marketeers, het aantal gebuikers van het internet marketing forum (waar ik moderator van ben) of het aantal actueel ingelogde gebruikers (dat sinds november vergelijkbare cijfers laat zien).

Mijn conclusie is dan ook dat de meeste OpenBC-gebruikers gedurende korte tijd enthousiast zijn, nieuwe gebuikers werven, hier en daar binnen OpenBC actief zijn (o.a. discussiefora) en het daarna laten voor wat het is (helaas).

Terug naar mijn netwerk dat zoals gezegd slechts een beperkt aantal nieuwe contacten bevat. Van de nieuwe contacten heb ik nu een aantal mensen ook fysiek ontmoet en gesproken (tijdens eerste OpenBC-meeting of via een persoonlijke afspraak). Absoluut interessante contacten maar ik denk dat er slechts één daarvan uiteindelijk zal leiden tot een zakelijke samenwerking. Mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat OpenBC vooralsnog matig presteert in het bieden van nieuwe zakelijk interessante contacten.

Nieuwe kennis

OpenBC heeft in tegenstelling tot veel andere social business netwerken ook de mogelijkheid om deel te nemen aan online discussiefora. Ik ben zelf lid van diverse fora en moderator van het internet marketing forum (samen met Carl Mangold) (115 leden) en e-health forum (samen met Jan Martens) (10 leden). Ook hier eigenlijk de conclusie dat nieuwe gebruikers in het begin erg actief zijn in een forum maar na verloop van tijd afhaken. Op een enkele discussie na heb ik er vooralsnog weinig nieuwe inzichten opgedaan.

In het buitenland, en dan met name Duitsland, zijn een aantal fora wel actief. Met veel plezier volg ik bijvoorbeeld het Duitse Business Weblogs forum (273 leden). Zou mooi zijn als de Nederlandse fora over een tijdje zich kunnen meten aan deze fora. Ik realiseer me overigens dat ik daar zelf ook een belangrijke rol in speel.

Functionaliteiten

Tot slot de functionaliteiten die OpenBC mij biedt waardoor ik wellicht beter, sneller of handiger mijn dagelijkse werkzaamheden zou kunnen uitvoeren. Zo biedt OpenBC mij tal van functionaliteiten op het gebied van agenda- en contactbeheer (met koppeling naar Outlook). Toch maak ik hier niet of nauwelijks gebruik van omdat voor een belangrijk deel mijn contacten niet in OpenBC zitten en ik daardoor toch moet blijven werken met Outlook. Ook afspraken zal ik voorlopig nog moeten invoeren in Outlook om een compleet beeld te houden. Een functionaliteit dat ik nog wel eens gebruik is de zoekoptie. Snel wat achtergrondinformatie, up-to-date contactgegevens of iemands netwerk opvragen.

Samenvattend

Voorlopig moet ik bekennen nog niet het ‘zwitserse zakmes’ te hebben gevonden in OpenBC. Enerzijds omdat ik wellicht zelf (nog) actiever moet worden in het gebruik en het uitnutten van de mogelijkheden. Anderzijds zal ook OpenBC moeten werken aan extra- en verbeterde functionaliteiten om gebruikers te stimuleren OpenBC ook daadwerkelijk te gebruiken (en te blijven gebruiken). De discussiefora zijn daar een mooi instrument voor maar zeker voor de Nederlandse markt vooralsnog onvoldoende bindend. Helaas kan ik niet aanwezig zijn bij de OpenBC-meeting in R’dam maar ik hoop er zeker een volgende keer bij te zijn zodat ik met anderen van gedachten kan wisselen over het gebruik van OpenBC en wellicht met Lars Hinrichs een vervolgdiscussie kan hebben over nieuwe functionaliteiten in OpenBC.

Ik ben uiteraard ook benieuwd wat andere gebruikers vinden van OpenBC. Wie gebruikt het optimaal en kan tips geven? Of wie gebruikt het niet meer en kan aangeven waarom hij (of zij) het niet meer gebruikt?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    evroekel

    Wel ik heb mijn betaalde OpenBC abonnement stopgezet vanwege tegenvallende resultaten. Aangezien ik met name aan de afnemerskant zit voel ik mij soms aangeschoten wild binnen OpenBC en andere vergelijkbare partijen. Je meldt je aan en binnen de korste keren heb je de halve salesforce van Nederland over je heen die allemaal toch echt een afspraak met je willen want ze hebben zogenaamd het ei van columbus dat je niet mag missen. ’t begon aardig op spam te lijken.

    Kortom ik heb het wel even gehad met OpenBC, voorlopig.


    15 februari 2005 om 04:52
    Paul

    He Marco,

    Goed artikel!! compliment!

    Zelf maak ik gebruik van Linkdin maar moet zeggen dat ik de toegevoegde waarde nog niet echt enorm vind.

    Ben erg benieuwd hoeveel tijd je ondertussen in OpenBC hebt gestoken. Dit is dan aardig af te zetten tegen de ouderwetse manier van netwerken om te zien welke nu effectiever is.

    Hopelijk gaat het niet de conclusie worden dat het gebruik van beiden het meeste zinvol is, want dat laat mijn agenda niet toe 😉


    15 februari 2005 om 09:07
    Hans

    He Marco,

    via OpenBC heb ik marketing facts leren kennen 🙂

    Als je er actief mee bezig bent, groeit je aantal contacten mee, heb ik gemerkt. Ik heb er een aantal interessante afspraken aan overgehouden, maar voorlopig nog geen business. Dat verwachtte ik ook niet, want net als in het traditionele netwerken, kost dat tijd. Hoe zeggen ze het ook weer in sales? Pas na het vijfde contactmoment onstaat er een relatie en is er voldoende vertrouwen…

    Ik merk wel rond me dat het begrip online networking nog te weinig als een waardevol extra wordt beschouwd. Bij de meeste opmerkingen die ik krijg, hoor ik “Pff, als je daar tijd voor hebt, dan heb je wellicht te weinig te doen”. Ik krijg ook de indruk dat de tendens voor het Nederlandse gedeelte van OpenBC hetzelfde is. Pas als alle andere werkzaamheden (inclusief traditioneel netwerken) de revue gepasseerd zijn, wordt er nog eens wat naar OpenBC gekeken. Kijk maar eens naar je onbevestigde contacts en hoe lang die er soms over doen om te reageren…

    Conclusie: OpenBC is een goede tool, daar is Duitsland het perfecte voorbeeld van. In Nederland moet het nog groeien, maar ik zie zeker mogelijkheden.


    15 februari 2005 om 09:20
    christcoolen

    Emerce hoofdredacteur Anton van Elburg in het voorwoord van de laatste Emerce ook over het na verloop van tijd doodbloeden van de verschillende online business netwerken:

    “De grote makke van algemene netwerken is het ontbreken van een gemeenschappelijk belang of agenda. Het zijn losse verzamelingen individuen die eigenlijk niet zoveel met elkaar te bespreken hebben.

    Het onbreken van een gemeenschappelijk doel behalve het netweken an sich leidt er inderdaad toe de activiteit na de beginperiode snel afneemt. Zodra je een paar keer hebt rondgesurfd en bekenden aan je contactpagina hebt toegevoegd gaat de lol en het nut van een netwerk als OpenBC er snel af.

    Van Elburg betoogd verder: “Netwerken die georganiseerd zijn rondom het delen van informatie lijken veel duurzamer en zouden de komende tijd dus wel eens fors kunnen groeien. In feite is dat dus niets anders dan het aloude concept van virtual communinties.

    Maar ja, virtual communities bestaan al heel lang, en zijn tot nu toe niet echt een “killer business app” gebleken.

    Het is dus nog maar de vraag of online netwerken zoals OpenBC en Linkdin ook echt effectiever gaan worden wanneer ze zich gaan omvormen tot een soort virtual communintie.


    15 februari 2005 om 09:34
    KJ

    Hoi Marco, je bent niet de enige afhaker: ik was in december op de Mediaplaza bijeenkomst (Know how seminar 2); daar stonden ook een twee profeten van ‘social networking software’. Zij vroegen aan de zaal wie zich voor OpenBC oid had aangemeld. Bijna iedereen (>100 mensen, midden uit de doelgroep zou je zeggen) stak zijn hand op. Op de vraag wie er iets mee deed/aan had staken maar 2 mensen hun hand op. De twee presentatoren waren erg enthousiast maar konden eigenlijk niet duidelijk maken wat je nou hebt aan een virtueel netwerk van 300 mensen. De presentatie riekte allemaal nogal sterk naar internetbubblegum van 2-3 jaar oud, zeg maar. Ja, één van hen had dan wel eens via openBC een mailtje laten aankomen bij de topman van eBay. Die mogelijkheid prikkelt iemand misschien wel om zich aan te melden (kijken hoe groot je netwerk is + de belofte van ‘misschien maar 5 ‘handshakes’ van Georgedobbeljoe af’) maar 99% van de mensen heeft er in de dagelijkse praktijk natuurlijk niets aan. En dat is precies wat het gemiddelde aanmeld/afhaakgedrag verklaart, denk ik. Dát plus de hierboven al beschreven angst om ten prooi te vallen aan een verkoopleger.


    15 februari 2005 om 09:50
    Ric

    openBC is wel ok. Ik ben een van de gelukkigen die een gratis jaar heeft gewonnen. Dus dat geeft mij tijd om het goed uit te proberen. Ik zie het absoluut niet als het ei van columbus, maar het is weer een middel om met mensen in contact te treden die je niet kent. Als je jezelf aanmeldt in openBC, dan is er het risico dat je door veel mensen kan worden benaderd. Ach, als het gericht is op de categorie ‘ik zoek’, dan wil ik wel reageren. Zo niet, dan hoor je niets van mij. @Erik, misschien iets om je ‘ik zoek’ omschrijving meer precies te maken? En anders misbruik melden….


    15 februari 2005 om 11:09
    media

    Kijk, dat is input waar we (en volgens mij ook OpenBC) wat mee kunnen; dank zover!

    @Paul: Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel tijd ik nu in OpenBC heb zitten maar erg veel zal dat niet zijn. Zoals gezegd log ik ieder dag even in, check mijn mailbox, kijk wie mijn persoonlijke pagina heeft bekeken, lees de berichten in de fora en in voorkomende gevallen plaats ik zelf berichten. Als ik het moet inschatten max. 15 minuten per dag.

    @KJ: Even voor de duidelijkheid; ik ben niet afgehaakt maar ben alleen kritisch. Als na verloop van tijd blijkt dat iets niet of onvoldoende voor je werkt, dan moet je daar mee stoppen is mijn mening.


    15 februari 2005 om 13:07
    punkey

    Ik had tijdens Marketing3 een gesprek met iemand die me ook op OpenBC had “gezien”. We kregen het ook over het model van Business netwerken en wat er toch aan schort. Mijn grootste gemis, is het feit dat het niet “in my face” is. Outlook heb ik de hele dag open staan, RSS reader ook. Maar de koppeling tussen Open BC “bewegingen” (iemand checkt je pagina, laat een berichtje achter etc) komt niet bij mij terecht. True, via mail krijg je wel statistieken en meldingen als er iets in je Inbox zit, maar laat die mail dan direct in mijn Inbox vallen en laat me niet naar de site gaan. Een stap te veel voor me.

    Daarbij is het ook een “onzichtbaar netwerk” voor me, in die zin dat ik tijdens brainstorms, planningen, ideeen fase, niet direct denk “goh, misschien is er iemand op OpenBC die me kan helpen”. Dat is iets wat je kunt aanleren, maar toch…

    Het is een leuk aanhangsel, maar het is niet aanwezig genoeg in mijn dagelijkse praktijk. Bottomline: De site is niet belangrijk, de contacten en de bewegingen “in” de site wel. De kracht zit ‘em in de “wolk” die we internet noemen, niet zozeer in die website.

    Misschien dat Bob en consorten daar eens over kunnen nadenken.


    15 februari 2005 om 19:08
    Janny Schutte

    Alweer ben ik internet en Calimero-Marketing dankbaar maar vooral OpenBC, voor de legio mogelijkheden.

    Geduld is nog steeds dat je van wonderen dient te genieten!


    20 oktober 2005 om 17:28
    Patrick Janssen

    Ik ben initiator van Speedmeet. Een concept wat ik ontwikkeld heb n.a.v. gebruik van o.a. Openbc. Naar mijn mening heb ik hetgene wat iedereen het meest belangrijk acht gefilteerd en functioneel opgesteld.

    Probeer het maar eens! Stuur een mailtje met onderwerp “proefweek” naar info@speedmeet.com en ik stuur een code per omgaande retour.


    13 december 2006 om 12:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!