Hoe werken de Gmail tabs?

19 maart 2017, 10:06

De verschillende categorieën en e-maildeliverability

Gmail is populair, waar Hotmail 10 jaar geleden de dienst uitmaakte is het momenteel Gmail die voorop loopt. Ze zijn innovatief in hoe ze de beleving van de gebruiker verbeteren en daarnaast zijn ze continu bezig om de veiligheid van haar gebruikers te waarborgen. Onlangs heeft Return Path een webinar gegeven over het gebruik en de werking van Gmail. Invest Online en Copernica delen graag deze ins en outs met je zodat je voorbereid aan de slag kunt gaan. Ook nieuwsgierig naar hoe Gmail te werk gaat en hoe je je e-maildeliverability kunt verbeteren?

Hoe kom je in de inbox?

Naast haar gebruikers te beschermen tegen phishing en spam wil Gmail ook dat ze een prettige inbox ervaring hebben. Om dit te bereiken beschikken de strenge filters van Gmail over slimme zelflerende algoritmes. Deze bepalen of je e-mail wel of niet door de spamfilter komt en zo ja, tot welke categorie in de inbox. Belangrijke variabelen voor deze algoritmes zijn; de betrokkenheid van je verzendlijst en de mate waarin je kunt bewijzen wie je bent.

Tegenwoordig bepaalt de betrokkenheid van je ontvangers voor een groot deel de plaatsing van je e-mail. Wanneer de meerderheid van je ontvangers vrijwel nooit opent, zal dit een nadelig effect hebben bij het afleveren van jouw e-mailcampagnes. Tevens is het goed om te weten dat spamklachten zwaar wegen bij het afleveren van je toekomstige campagnes, dit tast namelijk je verzendreputatie aan.

Daarnaast moet je Gmail kunnen aantonen wie je bent, zie het als het kunnen tonen van een legitimatiebewijs. De volgende variabelen worden gecheckt en zijn dus belangrijk om in orde te hebben: consistentie in “from” adres en IP adres, alle authenticatie methoden (SPF, DKIM en DMARC) en uiteraard de content van de e-mail.

Gmail hanteert tabs

Enkele jaren geleden rolde Gmail de verschillende tabs uit, ofwel 5 categorieën waar je gebruik van kunt maken om e-mails mee te sorteren. Destijds was er paniek onder marketeers omdat dit zou betekenen dat de nieuwsbrief als ‘reclame’ bestempeld zou worden. In tegenstelling tot wat velen denken behoren de tabs reclame en update ook tot de inbox, je e-mailcampagne belandt dan dus niet in de spam. De tabs worden samengesteld door zelflerende algoritmes die rekening houden met de patronen en feedback van de gebruiker. Dat houdt dus in dat persoonlijke mail in de primaire inbox terecht komt, e-mailmarketing campagnes in de reclame tab en notificaties/updates in de tab sociaal. Zo kan Gmail tenslotte een prettige inbox ervaring garanderen voor haar gebruikers.

Het is goed om te weten dat ongeveer eenderde gebruik maakt van de tabs, waarbij de tabs sociaal en reclame de meest gebruikte zijn. Gemiddeld checkt ongeveer 50% van deze groep de reclame tab dagelijks of vaker! Ook bleek uit het onderzoek van Return Path dat de e-mails in de verschillende tabs wel degelijk gelezen worden, hierbij de inbox placements en open rates:

E-maildeliverability verbeteren

Er zijn al talloze blogs en tips geschreven hoe je dit het beste kunt doen, maar hierbij de belangrijkste op een rijtje:

  1. Zorg voor een schone en betrouwbare verzendlijst. De mate van betrokkenheid onder ontvangers is cruciaal voor een goede deliverability. Verlaag de frequentie van mailings naar minder betrokken ontvangers en/of inactieven.

  2. Zorg ervoor dat je de volgende authenticatie methoden goed hebt ingesteld; SPF, DKIM en DMARC. Deze stel je in bij de DNS instellingen van je sender domain.

  3. Ga netjes om met uitschrijvingen, klachten en (hard)bounces. E-mail is een persoonlijk communicatiemiddel. Het kopen van e-mailadressen wordt dan ook ten zeerste afgeraden. In datzelfde rijtje hoort ook het respecteren van de wens om uitgeschreven te worden. Optimaliseer je uitschrijfproces en stel een list-unsubscribe header in. En wees ervan bewust dat uitschrijvers geen schade aanrichten, spam klachten wél.

Ter bescherming van de inbox ervaring van haar gebruikers heeft Gmail strenge algoritmes ingezet, hier moeten we mee leren leven. Door jouw e-mail campagnes beter aan te laten sluiten op de behoeften van de ontvanger, vergroot je de kans om op lange termijn te profiteren van deze slimme algoritmes.

Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!