Hoe schrijf je goede prompts?

'Je hoort het links en rechts. De baan van de toekomst is een prompt-engineer'

2 mei 2023, 14:45 2871 x gelezen

AI en de interface-revolutie. Het idee van de film Her nu ook als app voor iedereen. Een ziekenhuis en Byron Sharp? Dertig inspirerende gesprekken en opnieuw een onderscheidende stap van Oatly. Een verse Week van Koot met tien inspirerende ontwikkelingen uit de wilde wereld van Branded Entertainment.

#1 De mogelijke impact van AI voor marketing

Er is een NU als het gaat om AI en een STRAKS. En die NU voert vooralsnog de boventoon omdat we worden overvallen met de ene introductie na de andere. Een ongekende stortvloed aan toepassingen, tools en apps via api’s, autonomous agents (AutoGPT) en ga zo nog maar even door. Nog los van alle maatschappelijke en ethische discussies over de rol, de functie en de mogelijkheden van AI. Maar eenieder die zich bezighoudt met de toekomst van producten en diensten weet dat er ook zoiets is als een morgen.

Welke kansen en bedreigingen komen op mij af waar ik nu al rekening mee moet gaan houden? Om een voorbeeld te geven: uit een onderzoek van ResumeBuilder blijkt dat 91% van de bedrijven kandidaten zoeken en aannemen die ervaring hebben met ChatGPT! Lijkt mij een beetje overdreven maar geeft wel aan dat er iets speelt dat mogelijk van invloed kan zijn op de continuïteit van jouw organisatie. Kijkend in de toekomst zie je nu aantal mogelijk belangrijke ontwikkelingen. In dit verhaal legt Rex Woodbury uit dat we mogelijk te maken gaan krijgen met een gedragsverandering door het toenemende vertrouwen in AI-mogelijkheden. Hij noemt dat de “interface-revolutie”. Op het moment dat steeds meer (jonge) mensen een AI-bot als een van hun vrienden beschouwen ontstaat er een andere relatie met de interface. Hij noemt voorbeeld de Chai app waar je met “iemand” over alles kunt praten. Een ander fenomeen is dat jongeren zich tot chatbots wenden als therapeuten. Chatbot-startups zoals Woebot en Wysa richten zich nu specifiek op geestelijke gezondheid.

Maar er zijn ook toepassingen die veel minder gevaarlijk zijn zoals het gebruik van AI om te helpen bij het brainstormen over grappige openingszinnetjes en flirterige teksten. Ok, maar wat betekent dit dan allemaal? We schakelen even over naar een TED talk van Greg Brockman. Greg is de “president” van OpenAI, de club achter ChatGPT en Dall-E. Deze TED talk heeft de mooie titel “The Inside Story of ChatGPT’s Astonishing Potential”. In deze talk geeft Greg een demonstratie over de huidige mogelijkheden van ChatGPT. En dat is met behulp van wat “plug-ins” best indrukwekkend.

En weer terug naar Rex die daar de bal oppakt en de huidige status van ChatGPT vertaalt naar een mogelijk toekomstscenario dat gebaseerd is op de hierboven omschreven ontwikkelingen. De combinatie van het vertrouwen in een AI “assistent” en het geven van een opdracht aan een AI-systeem waarbij je erop vertrouwt dat het model voor jou de juiste keuze maakt. Dan wordt er één vraag wel heel belangrijk. Wat is dan de rol van het merk? Wat is het effect op de huidige distributiekanalen? De antwoorden zijn er (nog) niet. Maar het is wel iets om niet te negeren. Gelukkig weten we ook dat we vanuit de SWOT van bedreigingen kansen kunnen maken. Consumer behaviors are evolving in front of our eyes; we haven’t seen this much change in technology’s application layer in a decade. Massive change creates massive opportunity.

#2 Her

Geheel in lijn met het bovenstaande en met de herinnering van Koningsdag in ons achterhoofd is dit ook de app waarvan je wist dat die ging komen. De film van Spike Jonze over Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) die een relatie ontwikkelt met Samantha (Scarlett Johansson) door middel van een kunstmatig intelligente virtuele assistent. Inmiddels is de film 10 jaar oud maar actueler dan ooit. En om dat te benadrukken is er nieuwe app. Een app met een versie voor mannen en een versie voor vrouwen. En natuurlijk is de naam van die app Her. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen wat je met deze app kunt doen!

#3 Prompts

Je hoort het links en rechts. De baan van de toekomst is een “prompt-engineer”. Want, is de gedachte, je moet wel precies weten wat je als opdracht (prompt) geeft aan een Generatief PreTrained model. Gelukkig blijkt dat dan in de praktijk ook weer mee te vallen. Ethan Mollick, een professor van de Wharton School (University of Pennsylvania) zet alles in begrijpelijk taal op een rijtje. De meest interessant zin is de opening: “So I want to share my prompt secret with you, for free. Ready?” Maar natuurlijk, dat willen we wel. En dan volgt het onverwachte antwoord: “There are no secret prompts”. Vervolgens laat Ethan zien hoe je dan wel tot een goede interactie met bijvoorbeeld ChatGPT kan komen. Belangrijkste les. Ga een dialoog aan met het systeem. Geef het context en ga vooral oefenen en spelen. En gelukkig bespreekt hij ook nog een paar kleine magische tips.

#4 Marketing Prompts voor ChatGPT

Natuurlijk heeft niet iedereen de tijd om te leren. En daarom is dit wel leuk speelgoed voor de beginner. In deze blogpost van Hubspot hebben ze een lijst gemaakt van 190 prompts. 25 ChatGPT Prompts voor Marketing, 25 ChatGPT Prompts voor Business, 27 ChatGPT Prompts voor Content Creation en Social Media, 9 ChatGPT Prompts voor Analytics en nog een stapeltje meer.

#5 Tweede kamer en Kunstmatige Intelligentie

Je vergeet eigenlijk dat vergaderingen van de Tweede Kamer openbaar zijn. En als je ze mist er een prachtige optie is om ze ook later terug te kijken. Zo was er op 19 april een “masterclass” over Kunstmatige Intelligentie. Drie inleiders hadden allemaal 10 minuten de tijd om vervolgens per aanwezig kamerlid max één vraag te kunnen stellen. Er waren 10 kamerleden aanwezig. Terwijl de Masterclass open was voor alle kamerleden. Tijdens de sessie werden de Kamerleden bijgepraat over de razendsnelle opkomst van ChatGPT. De inleiders waren: Eric Postma van de Universiteit Tilburg Postma, mediahoogleraar José van Dijck en Arjan Goudsblom van startuporganisatie Techleap.
De toegevoegde waarde van de laatste spreker is niet geheel duidelijk maar zowel José van Dijck en Eric Postma zijn zeker de moeite waard om nog even te beluisteren. Volgens het NRC was het voor sommige Kamerleden alsof het leek dat ze in deze masterclass voor het eerst met deze technologie in aanraking kwamen. Voor de 57-jarige Olaf Efraim (Groep Van Haga) was het „als oudste nogal moeilijk”, vertelde hij aan de aanwezige experts. En voor FvD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen was de technologie „net magie”.

#6 Hoe kan een ziekenhuis succesvol zijn volgens de wetten van Marketing

Wat krijg je als een grote keten van ziekenhuizen laat aansturen door een voormalig FMCG-marketeer op basis van een kennisblend van Byron Sharp, Les Binet en Peter Field en het  Ehrenberg-Bass instituut? Dan maak je een hele succesvolle case blijkt uit dit verslag van het Australische Mi3. De combinatie van de markt en de theorie is op zichzelf al heel interessant. De manier waarop het is uitgevoerd eigenlijk ook wel. Een training van alle mensen en disciplines (in- en extern) die bij het project betrokken waren. En het breken en/of loslaten van huidige regeltjes. Lees alles over deze case in dit verhaal of beluister de podcast. (Dank Bert Hoogendoorn voor de tip)

#7 Creative Live

Alles begint bij inspiratie. Wat is er dan mooier om een project te ontdekken waar grote inspirators hun kennis delen met de kijkers. Gewoon voor iedereen. Geen betaalmuur of andere barrières.  Chase Jarvis is een kunstenaar, ondernemer, bestsellerauteur en een van de meest invloedrijke fotografen van de afgelopen 20 jaar. Zijn werk varieert van het maken van reclamecampagnes tot het werken met atleten als Serena Williams of iconen zoals Lady Gaga en Richard Branson. Chase heeft een mooie serie gesprekken gemaakt onder de naam: 30 Days of Genius Een ontdekkingstocht naar creativiteit. Gesprekken met bijvoorbeeld Richard Branson, Jared Leto en Arianna Huffington. Of Brené Brown, Tim Ferriss en Mark Cuban. Gelukkig ook mijn inspirator Seth Godin. Het thema? Creativiteit als brandstof en als kompas. Dus sit back en laat je inspireren.

#8 Gaat Google AI advertentieteksten schrijven?

Google gaat generatieve kunstmatige intelligentie in zijn advertentieactiviteiten verwerken. Volgens een interne presentatie aan adverteerders, gezien door de Financial Times, is het bedrijf van plan om de AI te gaan gebruiken om advertenties te maken op basis van materiaal dat is geproduceerd door human (menselijke) marketeers. Alleen dat klinkt echt wel heel vreemd toch? Menselijke marketeers. Volgens Google kunnen adverteerders ‘creatieve’ inhoud aanleveren, zoals beeldmateriaal, video en tekst voor een bepaalde campagne. De AI zal dit materiaal vervolgens “remixen” om advertenties te genereren op basis van het publiek dat het wil bereiken, evenals andere doelen zoals verkoopdoelen.

#9 Oatly

Het is een bijzonder fenomeen. Websites die louter bestaan uit positieve informatie. Om nog maar te zwijgen van de websites die voldoen aan het “Bokito-principe”. Die inderdaad gemaakt zijn voor het bedrijf of merk zelf en niet voor de bezoeker. Maar bedrijven zijn een groep mensen die samenwerkt om iets te bereiken. Inherent aan dit principe weten we dat mensen wel eens fouten maken. Dat is niet te voorkomen. Maar als dat dan gebeurt vinden we het wel fijn om dat niet aan de grote klok te hangen. En dat is best gek. Want we weten allemaal dat dat niet de werkelijkheid is. En dan is er Oatly. Die heeft een behoorlijk onderscheidende website. Maar ook deze website vertelt alleen het verhaal van Oatly. Niet wat er verkeerd gaat of welke broodjes aap er over Oatly verspreid worden. Dus tijd voor actie.

Want alleen reageren op negatieve social media berichten was niet voldoende voor Oatly. Dus hebben ze een site in de lucht gebracht met de heerlijke titel “fckoatly”. Het doel van deze website: “F*ck Oatly is een site die is gewijd aan het helpen van onze fans – en de duizenden mensen die ons haten – om alles wat er “mis” is met ons bedrijf beter te begrijpen. ….. Maar wat nog belangrijker, we zijn niet het type bedrijf dat zich voor dit soort momenten verbergt. We zien alle negatieve krantenkoppen, berichten en petities als een onvermijdelijk gevolg van het proberen om positieve maatschappelijke verandering teweeg te brengen.”

#10 Psychologie van Communicatie

Het boek met deze mooie titel, geschreven door Gonda Duivenvoorden en Gerald Morssinkhof verscheen in 2018. De fysieke exemplaren hebben hun weg gevonden naar de lezers. Na het overlijden van Gerald in 2019 heeft Gonda besloten om geen derde druk uit brengen maar een pdf van het boek tegen een donatie voor iedereen beschikbaar te stellen. In ‘De psychologie van communicatie’ gaat over het principe dat het effect van communicatie wordt bepaald door de ontvanger. Het boek geeft de zienswijze van Gerald en Gonda weer gebaseerd op hun jarenlange ervaring én inzichten uit verschillende disciplines zoals communicatie, gedragswetenschap, sociologie, filosofie en psychologie. Je kunt de pdf downloaden en een bedrag van € 10,- overmaken aan de Antoni van Leeuwenhoek Foundation. Zo leeft het gedachtegoed van Gerald nog vrolijk verder en draag je een beetje bij aan belangrijk onderzoek.

Tot over twee weken!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!