Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

Hoe personaliseer je je marketingstrategie?

Ken je klant, dat is een belangrijk aspect bij de start van een marketingcampagne.

14 maart 2023, 05:50 504 x gelezen

Wat is je doelgroep en hoe wil je die bereiken? Er zijn verschillende mogelijkheden en diverse tools. Daarbij denk je niet direct aan artificial intelligence (AI) en toch maakt dat je marketingstrategie persoonlijk.

Actuele gegevens voor gerichte acties

Voor het opzetten van de marketingcampagne, maak je gebruik van verschillende soorten strategieën. De keuze die je daarbij maakt, is onder andere afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Je kiest bijvoorbeeld voor data driven marketing. Waarbij je data gebruikt die je op dit moment al tot je beschikking hebt. Deze data bevat veel belangrijke informatie, zoals de leeftijd van je klanten, het koopgedrag, of de regio waar men vandaan komt. Met data driven marketing maak je deze gegevens overzichtelijk en deze gebruik je voor het opstellen van een marketingplan. Combineer je dat met real time marketing, dan werk je altijd met actuele gegevens voor een doelgerichte marketingcampagne.

Bespaar tijd met geautomatiseerde marketing

Het analyseren en inzetten van alle beschikbare data is een tijdrovend karwei als je dat handmatig doet. Een manier om tijd te besparen, is door gebruik te maken van marketing automation. Hierbij stuur je bijvoorbeeld automatisch nieuwsbrieven of bepaalde aanbiedingen via e-mail naar alle bekende adressen in je systeem. Daarop pas je eerst targeting marketing toe. Zo weet je zeker dat de betreffende aanbieding ook aansluit bij de belangstelling van de ontvanger. Automation marketing is niet alleen tijdbesparend. Het leidt tevens tot een aanzienlijke toename van kwalitatieve leads*.

Maak gebruik van de beschikbare informatie

Het koppelen en vergelijken van data uit verschillende systemen binnen je bedrijf kost veel tijd. Door alle data in een cloud op te slaan en de systemen gelijk aan elkaar te maken, bespaar je al veel tijd. Het verkleint tevens de foutkans. Je maakt feitelijk gebruik van je eigen customer data platform Marketing. De informatie die je verzamelt, komt onder andere van de data van je eigen website. Het is kan ook afkomstig zijn van socialmedia en van advertentiekanalen.

Hoe pak je de gepersonaliseerde marketing efficiënt aan?

Behalve dat je wilt weten wie je klanten zijn, is het tevens belangrijk dat je klanten weten wie jij als bedrijf bent. Daarom is relationship marketing ook een belangrijk onderdeel van je marketingcampagne. Je verdiept je in de interesses en de leefwereld van je klanten. Zo krijg je binding met je klant. Je klant heeft vertrouwen in je merk en voelt zich betrokken. Hiervoor zet je content marketing in. Op deze manier zorg je ervoor dat je doelgroep waardevolle informatie krijgt over je product of bedrijf. Dit kan in de vorm van een blog op een nieuwssite zijn, of bijvoorbeeld als gerichte videoboodschap tijdens een evenement. Het doel daarbij is je bestaande klanten te informeren en nieuwe klanten te verwerven. Waarbij je uiteindelijk je marktaandeel en je winst vergroot.

Toename van de winstgevendheid met gepersonaliseerde marketing

De verschillende marketingstrategieën zijn apart inzetbaar. Maar de kracht bestaat uiteraard uit een combinatie ervan. Dit realiseer je eenvoudig als je gebruik maakt van AI voor je gepersonaliseerde marketingstrategie. Het is niet alleen kostenbesparend, je spreekt daarmee tevens gericht je doelgroep aan. De potentiële en bestaande klanten voelen zich daardoor betrokken. En dat leidt, zoals uit onderzoek van Google (**) uit 2017 blijkt, tot een toename van 90% van de winstgevendheid van je bedrijf.

Bronnen

(*) Volgens onderzoek door The Annuitas Group een toename van 451%.
(**) Econsultancy & Google, Marketing and Measurement Survey, n=514, marketing and measurement executives at North American companies with over $250M in revenues, Maart 2017.

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!