Hoe creëer ik User Generated Content?
Gebruikers, consumenten en fans die positieve berichten plaatsen over jouw merk, dat is User Generated Content. Wie wil dat niet?
Een dure term in marketingland met grote waarde. Als merk heb je veel uitdagingen en trends om te volgen. Het is het belangrijk dat je social media berichten geschikt zijn voor mobiel, weinig tekst bevatten en visueel aantrekkelijk zijn. Bedrijven doen veel moeite om het juiste bericht op meerdere social media netwerken te plaatsen. Toch voelen consumenten, commercieel opgemaakte content, haarfijn aan. We vertrouwen het sneller als onze buurman enthousiast over een product en dat plaatst op Facebook. Nog liever zien we tientallen Nederlanders een recensie geven over een product. Recensie’s mogen in dit geval beoordelingen zijn of foto’s op social media waarbij men het product in actie gebruikt met een grote glimlach. Dat noemen we User Generated Content.
Waarom zou ik kiezen voor een User Generated Content strategie?
UGC kan je als bedrijf helpen bij het verkrijgen van content. Laten we één social media medewerker 50 taken uitvoeren? Of gaan we onze klanten en fans aan het werk zetten? Er zijn altijd fans die het beste voor hebben met je merk of product, deze zullen sporadisch hun positieve reactie achterlaten. Maar we kunnen onze klanten hier ook bewust op sturen. Edgeranking maakt het erg lastig om als bedrijf de juiste content organisch te spreiden. Als een gebruiker reclame maakt op zijn eigen profiel, kan dat een veel grotere waarde geven qua bereik.
Hoe overtuig ik de klant voor User Generated Content?
Mijn ervaring leert dat UGC makkelijk te verkrijgen is, mits we aan de volgende voorwaarden voldoen. Het combineren van onderstaande punten is uiteraard nog krachtiger
1. Beloon fans.
De nummer één reden voor fans om met bedrijven in contact te komen is dat er een aanbieding, prijs of voordeel te halen valt. Winacties scoren goed en daar wil men best moeite voor doen. Een flyer in de tas van je klant of bij een webshop order, met het verzoek om hun aankoop op een creatieve manier te plaatsen kan uitlokken tot UGC. In dit voorbeeld zie je een flyervoorbeeld van damesmodewinkel “Trendies by Me” te Harderwijk.
2. Creëer een moment dat men wil delen.
Zogenaamde pop-up events met bekende Nederlanders, een grappige photobooth of een perfect ingepakt cadeautje. Realtime foto’s die voorbij komen op een TV scherm in een winkel als je iets met een bepaalde hashtag plaatst. Chase Fashion in Kijkduin geeft één keer per maand iemand zijn aankoopbedrag volledig terug als ze hun nieuwe outfit plaatsen op Instagram, Twitter of Facebook met #chasefashion. Met een doelgroep van 15 t/m 25 jaar is dit natuurlijk uiterst relevant. Uiteraard zijn schermen op evenement locaties natuurlijk een leuke extra voor vrienden die een topavond hebben. De selfie’s vol geluk en goede reacties vliegen met gemak door het beeld.
3. Overpresteer in service en verwachting
Terugkomend op dat ingepakte cadeautje. Veel bedrijven doen moeite om verkoop te realiseren via social media, webshop optimalisatie en online adverteren. Zodra de order geplaatst is worden de spullen in een doos “gemieterd” en over de schutting gegooid. Het voorbeeld van “The Cloakroom” laat zien dat bovenstaande verwachting overtroffen wordt. Hoe? De kleding is netjes in elkaar opgevouwen, de producten zijn visueel in de doos geplaatst en er zit een handgeschreven briefje bij. 99% van de webshops doet dit niet, daarmee scoor je beter in verwachting dan 99% van de webshops waar men eerder bestelde. Hiermee bereik je het “Wow” effect en creëer je enthousiasmse bij de klant.
In een volgend blog ga ik in op wat je nou eigenlijk kan doen met de binnenkomende User Generated Content. Hoe kan je het hergebruiken, zonder dat het in de grote massa van tweets & posts verdwijnt.