Het sociale netwerk Ello is een waarschuwing voor marketeers

1 oktober 2014, 05:00

“Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders. Elk bericht dat je plaatst, elke vriend die je maakt en elke link waarop je klikt wordt gevolgd, opgenomen en omgezet in data. Adverteerders kopen jouw gegevens zodat ze je meer advertenties kunnen tonen. Jij bent het product dat gekocht en verkocht wordt. We geloven dat er een betere weg is. (…) Wij geloven dat een sociaal netwerk geen instrument is om te misleiden, te dwingen en te manipuleren, maar een plek om banden te smeden, te creëren en het leven te vieren. Jij bent niet het product.

Ello

Bovenstaande tekst is afkomstig uit het manifesto van Ello, een minimalistisch sociaal netwerk dat plechtig belooft niet de data van haar gebruikers om te zetten in klinkende munt. Ello positioneert zich hiermee bewust lijnrecht tegenover Facebook. Niet voor niets omschrijft oprichter Paul Budnitz Ello als de ‘anti-Facebook’. Naast het weren van advertenties, is het ook mogelijk om onder een alias berichten te publiceren, zelfs berichten waarvan de inhoud NSFW (not safe for work) is.

Het netwerk, dat een visuele mix vormt van Facebook, Tumblr en Twitter, maakt sinds vorige week een stormachtige ontwikkeling door. Het idee van een reclamevrij netwerk lijkt hiermee aan te slaan. Van slechts 90 leden in augustus naar meer dan 31.000 mensen die zich nu ieder uur aanmelden voor het netwerk. Lid worden lukt overigens alleen wanneer je in het bezit bent van een exclusieve ‘invite’. Op eBay worden deze invites voor rond de 10 dollar aangeboden. Op Markplaats kost een invite 7,50 euro.

Inkomsten

Vraag is natuurlijk hoe Ello geld denkt te verdienen. Ello is voornemens het ‘freemium’-model te hanteren. De basisversie zal altijd gratis zijn, maar wil je telkens als eerste gebruikmaken van de nieuwste toeters en bellen, dan moet je hiervoor in de buidel tasten. Durfkapitalist Freshtracks Capital gelooft kennelijk heilig in dit idee en heeft in maart van dit jaar al 435.000 dollar in Ello geïnvesteerd. Iets wat de website op veel kritiek is komen te staan. Staat deze investering niet haaks op de ideologie die Ello predikt? Heeft de site met deze kapitaalinjectie zijn ziel niet aan de duivel verkocht?

Mede-oprichter Todd Berger doet al deze commotie af als onzin. Samen de zes andere oprichters bezitten zij nog 82 tot 84 procent van de aandelen. Ze kunnen dus doen wat ze zelf willen. Sillicon Valley bepaalt niet hun leven. Met Ello proberen ze de normen en waarden waarop sociale netwerken gebouwd zijn te veranderen:

“We care less about Silicon Valley. It doesn’t inform our lives in any way shape or form. We’re totally trying to shift values.”

Facebook & Atlas

Ello is niet het eerste netwerk dat zich op dit pad begeeft. Path en Diaspora gingen haar voor. De timing lijkt nu echter juist te zijn voor dit type netwerk. Afgelopen week kondigde Facebook aan dat ze haar beleid omtrent aliassen sterker gaat naleven.“We require everyone to provide their real names, so you always know who you’re connecting with. This helps keep our community safe.” Voortaan mag je alleen nog maar onder je echte naam publiceren op het netwerk, wat tot veel commotie leidde in de travestiegemeenschap.

En met de herlancering van haar Atlas-platform is Facebook nu in staat je over het hele internet en over allerlei kanalen en apparaten te volgen. Voor sommigen een inbreuk op hun privacy, maar volgens Erik Johnson, het hoofd van Atlas, krijg je er ‘people-based marketing’ voor terug.

Waarschuwing voor marketeers

Ello is volgens Alexandra Samuel een waarschuwing voor marketeers. Er zijn steeds meer signalen dat mensen zich ongemakkelijk voelen bij het gratis weggeven van hun data in ruil voor de functionaliteit van ‘gratis sociaal netwerken’. Bedrijven moeten volgens Samuel hun strategie omtrent sociale media herzien.

Het gaat niet om het najagen van zoveel mogelijk clicks en pageviews. Het opbouwen van een relatie met een klant die gebaseerd is op vertrouwen, moet het doel zijn van het inzetten van sociale media. Bedrijven moeten nadenken over hoe ze oprecht toegevoegde waarde aan klanten kunnen leveren. Het Ello manifesto laat eens te meer zien dat er een gapend gat zit in de wijze waarop bedrijven en klanten marketing beleven.

Het verhaal van Samuel is een enorme open deur. Dit weten we immers al lang. De plotselinge opkomst van Ello geeft echter wel aan dat de houding van consumenten ten aanzien van online advertenties steeds minder welwillend is. En deze boodschap kunnen we maar beter ter harte nemen!

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

11 Reacties

    Siem van Dongen

    Ik ben inmiddels ook lid van Ello, heb er vandaag al aardig wat tijd aan besteed zelfs. Maar als het netwerk zo blijft als het is, qua functionaliteiten zal het nooit ècht populair worden.

    Het platform is onlogisch en naar mijn mening niet gebruiksvriendelijk. Maar misschien dat ik het mis heb, en andere het als erg fijn en praktisch ervaren. Ben benieuwd…


    1 oktober 2014 om 12:55
    AleksandraAndjelic

    Ondanks het feit dat ik op Facebook aanwezig ben, vind ik het angstaanjagend hoe ze omgaan met je privacy (kan ik nog een heel boek over schrijven). Ik wil dus graag dat Ello een succes wordt, maar het lijkt er niet in te zitten. Zie hieronder de reactie van mijn collega die er eens goed in is gedoken:

    “Ik vind de vormgeving vreselijk. Hipster op het eerste oog, maar er is geen doorkomen aan. Onlogisch, gebruiksonvriendelijk, inconsistent en uiterst verwarrend: hier kan de gemiddelde mens geen wijs uit. Functioneel voegt het niets toe aan wat er al is. Sterker nog: het doet alles minder dan de huidige alternatieven.

    Op deze toer gaat het geen nieuwe Facebook worden. Eerder een nieuwe Telegram: een korte hype dankzij een slimme boodschap, maar daarna rent iedereen weer hard terug naar de bestaande spelers en blijft het akelig stil.”


    1 oktober 2014 om 15:13
    Siem

    Dan ben ik het helemaal met je collega eens Aleksandra 😉


    1 oktober 2014 om 17:40
    TomasJansma

    Een beetje het netwerk wat ik zo’n drie jaar geleden pitchte op het startup weekend in A’dam. Alleen was dat nog iets meer disruptive voor Marketeers 😛


    1 oktober 2014 om 18:09
    Martin Beek

    Ik zeg http://www.livecrew.nl – bestaat al langer, ook reclamevrij en 100% nederlands!


    2 oktober 2014 om 11:44
    Martijn

    Hoop dat concept gaat slagen. Een alternatief voor Facebook zou goed zijn voor wat tegenwind en daardoor ook wat privacy vriendelijkere voorwaarden? Maar het zal wel een moeilijk verhaal worden. De tijd is er rijp voor, maar hoe krijg je de kudde Facebookers in beweging. Na de overname van Whatsapp door Facebook ben ik overgestapt op alleen imessage en Telegram. Maar de kudde bleef staan en dachten, Whatsapp is toch prima. Telegram gaat het niet worden dus, de massa ontbreekt. Benieuwd of Ello dat wel gaat lukken.

    Verder mooie omschreven: “Het opbouwen van een relatie met een klant die gebaseerd is op vertrouwen, moet het doel zijn van het inzetten van sociale media. Bedrijven moeten nadenken over hoe ze oprecht toegevoegde waarde aan klanten kunnen leveren.” Gelukkig komen er steeds meer initiatieven hiervoor, ook uit Nederland net als livecrew.nl! Kwam in gesprek met de jongens van Ensie. Geen sociaal netwerk, maar wel een sociaal kennis concept waar bedrijven toegevoegde waarde door kennisdeling kunnen leveren.


    3 oktober 2014 om 09:09
    Rogier

    Niet Ello is de waarschuwing voor marketeers, maar het 1-zijdig transactioneel inzetten van sociale technologie met de verkeerde intenties moet je wakker schudden. Waar is het misgegaan, was het niet altijd al de bedoeling om een relatie met je klanten te bouwen op vertrouwen? Toen we nog geen sociale netwerken hadden was daar in ieder geval meer oog voor lijkt het soms wel.


    6 oktober 2014 om 20:07
    MarcoJuffermans

    De data bij Ello worden toch ook ergens opgeslagen? Het feit dat deze niet voor commerciële doeleinden wordt ingezet is natuurlijk een pré, maar dit zegt naar mijn mening niets over de manier hoe er met privacy wordt omgegaan. Bovendien, wat zou het verdienmodel van Ello zijn?


    7 oktober 2014 om 12:50
    Corrie

    Bedankt voor de tip! ik zal het direct aan mijn vrienden van het bedrijf budgetverhuisservice.nl

    vertellen.


    14 maart 2017 om 09:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!