het ROPO-effect: Research Online, Purchase Offline

De verschillende manieren waarmee retailers inspelen op 'wél kijken, niet kopen'.

20 juli 2022, 11:00 3693 x gelezen

De opkomst van internet heeft een grote invloed heeft gehad de manier waarop consumenten winkelen. Hierdoor is er een soort trend ontstaan. Het ROPO-effect is een omschrijving van een nieuw soort consumentengedrag. Het houdt in dat de customer journey steeds vaker online begint, maar offline eindigt. De verschillende manieren waarop retailers hierop kunnen inspelen worden behandeld in dit blog.

91% van alle winkelaars zoekt eerst informatie op het internet voordat ze een product of dienst kopen. De eerste twee letters van ROPO zijn in de hedendaagse markt dan ook sterk aanwezig. Deze trend heeft invloed op de keuze van de consument maar dit heeft ook invloed op retailmarketing. Door onder andere het groeiende belang van lokaliteit en de groei van online marketing zijn retailers hier met verschillende manieren op in gaan spelen. 

In de afgelopen 10 jaar zijn er 290% meer webshops gekomen in Nederland. Met meer dan 80.000 webshops in Nederland is de concurrentie voor fysieke winkels in 10 jaar tijd enorm gestegen. Omdat webshops zich richten op het online aspect is het voor fysieke winkels belangrijk om hier ook in te investeren. Door middel van het ROPO-effect is dit voor fysieke winkels ook mogelijk. Doordat de customer journey online begint betekent het niet dat die ook online hoeft te eindigen. Concrete voorbeelden waar je als Retail bedrijf op in kan spelen:

Lokale zoekmachine-optimalisatie 

Steeds meer consumenten beginnen hun customer journey online. Ze zoeken informatie over een bepaald product of dienst. Google wil voor iedere gebruiker de zoekresultaten optimaliseren, dus Google heeft de zoekresultaten aangepast op de locatie van de gebruiker. 46% van alle zoekopdrachten is namelijk een lokale zoekopdracht. Hieronder is een voorbeeld te zien. Het zoekwoord is bij beide gevallen “Supermarkt”, maar de ene keer is er gezocht in Apeldoorn en de andere keer in Utrecht. 

De zoekresultaten die op de afbeeldingen te zien zijn worden ook wel de “local 3-pack” genoemd. Op deze afbeeldingen is duidelijk te zien dat Google de zoekresultaten aanpast op locatie. Op de linkerafbeelding worden supermarkten uit Apeldoorn getoond en op de rechter afbeelding supermarkten uit Utrecht. 

Het feit dat locatie een rol speelt in de zoekresultaten is niet alleen het geval met deze zogenoemde local 3-pack. Dit is ook het geval met de ‘normale’ zoekresultaten. Daarom wordt er aangeraden om lokale zoekwoorden te verwerken op je website en de gegevens van Google Mijn Bedrijf op orde te hebben. De data van de zoekresultaten in de local 3-pack komen namelijk uit de gegevens van Google Mijn Bedrijf en de data van de normale zoekresultaten komen van de website van het bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Een logische combinatie tussen offline purchase & online marketing is Google Mijn Bedrijf. Dit is ook een belangrijk onderdeel wanneer je als bedrijf je zoekresultaten in de local 3-pack wilt laten komen. 

Wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf of een zoekwoord gebruikt dat gerelateerd is aan je bedrijf, laat Google Mijn Bedrijf een professionele en overzichtelijke samenvatting zien van de belangrijkste informatie over je bedrijf. Hierin staan o.a. de website, het adres en de mogelijkheid om de route te bekijken naar het bedrijf. Door als bedrijf de gegevens in Google Mijn Bedrijf op orde te hebben, kunnen consumenten gemakkelijk zien waar je winkel zich bevindt en speel je in op de local 3-pack en de lokale zoekwoorden.

Google Shopping & Local Inventory Ads

Google Shopping speelt al langer een belangrijke rol in de (online) marketing van bedrijven. Maar sinds de introductie van LIA is dit belang alsmaar groter geworden. LIA, wat staat voor Local Inventory Ads, zijn advertenties die zichtbaar worden als een consument zich bij een van je fysieke winkels bevindt. De (potentiële) klant kan dan zien of het product waar ze mogelijk geïnteresseerd in zijn nog op voorraad is in de winkel waar ze dichtbij zijn.

Google Lokale Campagnes

Als bedrijf wil je je potentiële klanten informatie bieden die ze nodig hebben om te beslissen wanneer en hoe ze je winkel bezoeken. Dit kan onder andere door het inzetten van lokale Google campagnes. 46% van alle zoekopdrachten is een lokale zoekopdracht. Deze lokale advertenties kunnen worden weergegeven op:

  • Google Maps;
  • Het zoeknetwerk van Google;
  • YouTube;
  • Google Display Netwerk;
  • Bedrijfsprofiel;
  • Gmail.

Conversies via winkelbezoeken

Om de statistieken van deze lokale Google-campagnes bij te houden, kan er gebruik gemaakt worden van Conversies via winkelbezoeken. Door de optie ‘Conversies van winkelbezoeken’ is er te zien welke campagnes, zoekwoorden en apparaten de meeste bezoeken aan je fysieke winkel opleveren en heb je inzicht in de volledige impact van jouw rendement op investering (ROI).

Maar hoe werkt het? Dit is uit te leggen door de volgende stappen:

  1. De klant is ingelogd op zijn of haar Google-account en meldt zich aan voor locatiegeschiedenis.
  2. De klant ziet een advertentie van jouw winkel en heeft interactie met deze advertentie.
  3. De klant bezoekt je fysieke winkel.
  4. Google koppelt het bezoek van de klant aan de winkel aan interacties met je advertentie. Voor winkelbezoeken gebruikt Google anonieme, verzamelde statistieken.
  5. Google Ads maakt statistieken in de vorm van modellen door huidige en oudere gegevens te gebruiken over het aantal klanten dat interactie heeft gehad met jouw advertentie en later jouw winkel heeft bezocht.

Facebook winkels & advertising

Op sociale media zijn er steeds meer mogelijkheden om als retailer in te spelen op het veranderende consumentengedrag. Bijvoorbeeld door het vermelden van de locaties van je winkel(s) op je sociale media accounts. 

Hiernaast kan je als bedrijf een winkel instellen op Facebook en Instagram met Facebook-winkels. Hierdoor is sociale media nog belangrijker geworden voor de combinatie tussen online research en offline purchase. Met Facebook-winkels kan je een aangepaste digitale etalage aanmaken. Met deze winkel kun je klanten inspireren en ervoor zorgen dat ze producten vinden die hen aanspreken. Hiernaast kan je per product zien hoeveel weergaven, klikken en aankopen er zijn gedaan. Hierdoor kun je de winkel, maar ook je producten, verder optimaliseren.

Daarnaast brengt het gebruik van sociale media al genoeg voordelen met zich mee. In onderstaande afbeelding is er bijvoorbeeld te zien dat 78% van de volgers van een merk op sociale media een keer de winkel bezoeken.

Winkelverkeer stimuleren met Facebook Advertising

Op sociale media kun je ook gebruiken maken van advertising campagnes. Op Facebook kun je voor deze campagnes de advertentiedoelstelling Winkelverkeer instellen. Hierdoor stimuleer je potentiële klanten om naar jouw winkel te gaan en eventueel producten te kopen. Je kunt deze doelstelling selecteren als advertentiedoelstelling als je een bedrijf hebt met meerdere winkels en als je de locaties van deze winkels hebt toegevoegd aan Facebook. 

Wanneer je de doelstelling Winkelverkeer hebt ingesteld, kun je het volgende doen:

  • Je kan de advertenties aanpassen om lokale informatie voor elk van je winkels te gebruiken. 
  • Je kan een routebeschrijving toevoegen aan de advertentie(s).
  • Je kan een radius instellen voor de advertentie, waardoor alleen mensen binnen deze radius de advertentie kunnen zien.

Deze advertentie doelstelling is alleen mogelijk om te gebruiken wanneer je bedrijf meerdere winkels heeft. Als je één winkel hebt en toch soortgelijke advertenties wil inzetten, wordt er aangeraden om de doelstelling Bereik te selecteren. Met deze doelstelling kan er namelijk geografische targeting worden ingezet om mensen te bereiken binnen een vaste radius van je winkel.

Research Online, Purchase Offline

Door middel van deze verschillende manieren  spelen retailers in op het ROPO-effect en hiermee dus het veranderende consumentengedrag. Het doel van deze voorbeelden is om online en lokaal beter gevonden te worden. Wanneer je dit als retailer zal inzetten, speel je effectief in op de customer journey. Hierdoor zal je meer bezoeken krijgen in jouw winkel en zullen je conversies en omzet stijgen.

Pieter van der Heijden
Digital Marketing Consultant bij MondoMarketing

Pieter van der Heijden is oprichter en consultant bij Performance Driven Digital Marketing Bureau MondoMarketing. Inmiddels is hij +10 jaar actief in de online marketing wereld. Hij heeft veel organisaties geholpen om hun online doelstellingen te behalen door het inzetten van scorende websites & online marketing campagnes.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!