Het NIMA Marketingfacts Jaarboek 2022-2023 is los
Uitgegroeid tot een breed Jaarboek over héél marketing, voor zover mogelijk. Met nog altijd veel aandacht voor innovatie, dus ook veel need to know-digital. Het boek 2022-2023 is NU verkrijgbaar!
Ieder jaar een lekkere uitdaging om ‘m bij benadering op tijd bij en ván de drukker te hebben, maar het is weer gelukt. Het NIMA Marketingfacts Jaarboek editie 22 – 23, geschreven door vakspecialisten, samengesteld door de redactie van Marketingfacts, is vandaag verschenen. Behoorlijk dik en behoorlijk diep, maar gelukkig hoeft niemand ‘m van cover tot cover uit z’n hoofd te leren.
Alle leden van NIMA, de beroepsvereniging, ontvangen het Jaarboek trouwens begin volgende week via post. In het begeleidend schrijven tipten we om ‘m een plaatsje te geven op of rond je werkplek: ‘Laat ‘m slingeren op je bureau, zet ‘m in de kast maar gebruik ‘m vooral. Het jaarboek beschrijft twaalf deelgebieden van het marketingvak waar vrijwel iedereen in het dagelijks werk als marketingprofessional mee te maken heeft of krijgt.’ Niet-NIMA, toch boek ontvangen kan uiteraard ook. Bijna 500 pagina’s. Drie tientjes.
NIMA Marketingfacts Jaarboek!Het Jaarboek
…is een bijzonder fenomeen. Het idee – ooit – voor ‘een boek door een marketingblog’ ontstond begin deze eeuw al, omdat redelijk wat vaste Marketingfacts-auteurs één keer per jaar een totale update over hun specialisatie wilden schrijven. In die tijd vooral over ‘digital marketing’, dus werd het kloek printje samengesteld rond vaste hoofdstukken over onderwerpen als e-mailmarketing, search, sociale media, usability, video, mobile enzovoort.
Intussen is het uitgegroeid tot een breed Jaarboek over héél marketing, althans voor zover dat mogelijk is. Met overigens nog altijd veel aandacht voor innovatie, dus ook veel need to know-digital. De schrijvers zijn stuk voor stuk specialisten in hun vak.
De vaste hoofdstukken worden ieder jaar aangevuld met kortere ‘Hot Topics’ waarin wordt ingegaan op onderwerpen die juist nú spelen. Denk aan diversiteit in marketing of de duurzaamheidsparadox, dit jaar.
De redactie van Marketingfacts heeft de samenstelling bedacht, de auteurs hebben allemaal om de eer een bijdrage geleverd. Zo kunnen we het boek zéér betaalbaar houden voor studenten en jonkies in het vak; een belangrijk uitgangspunt voor NIMA en de redactie.
Mocht je de editie van vorig jaar trouwens nog hebben en je spaart ze niet: geef die oude editie weg. Aan een collega, aan een student, een bevriende ondernemer, leg ‘m in de buurtbiebkast of geef ‘m af bij het kringloopcentrum. Alles wat dáár in staat is nog even waardevol als vorig jaar. Voor dit nieuwe exemplaar zijn wel álle hoofdstukken geactualiseerd. In sommige gevallen zeer grondig, in sommige gevallen lichtjes, maar we durven gerust te beweren dat dit het meest actuele boek over de marketingpraktijk in Nederland is. Uniek waarschijnlijk. We kennen geen voorbeelden uit een ander land van een Jaarboek als dit.
Waar gáát het eigenlijk over?
Marketing, de methode, het vak en de functie. De hoofdstukken lopen van analyse en strategie, via marketing-tactics tot customer experience en retentie.
De meeste schrijvers zijn adviseur, docent, onderzoeker, marketeer of auteur. Het voorwoord is van – je kent ‘m – de CMO van het Jaar, Dorkas Koenen.
- Marketingstrategie – Ronald Voorn (mmv Rudy Moenaart)
- Brand Management – Rob Revet
- Brand Design – Roel Stavorinus
- Data Analytics – Danny Oosterveer & Folkert van Oorschot
- Marketing Technology – Gerben Busch (mmv Coen Wiers)
- Contentmarketing – Aart Lensink & Jos Govaart
- Media – Dennis Hoogervorst
- Search & Conversie – Martijn Hoving & Evjatar Werker
- Pricing Management – Tijs Rotmans
- B2B-Marketing – Wing Cheung
- Innovatie – Rick Bakker & Peter Vonk
- Customer Experience – Beate van Dongen & Michel van der Wal
Hot Topic 1 – Het Moderne Marketingteam, Specialist of Generalist? – Leon Janssen
Hot topic 2 – Inclusie en diversiteit in marketing en dóór marketing – Jasper Kersten & Winnie Roseval
Hot topic 3 – De Duurzaamheidparadox – Erik Schoppen
Hot topic 4 – Het Moreel Marketingkompas – Antoinette Alma & Nick Nijhuis
En eh: Jaja, beangstigend bijna. Vinden we zelf ook. Het jaarboek is geen vakliteratuur, bedoeld om even van cover tot cover te lezen. We zenden ‘m ook niet in voor de PIM Marketingliteratuur Prijs ofzo. Het is een handboek: haal eruit wat je kunt gebruiken. Pak het als je het nodig hebt. Als je nú met pricing, SEO, brand design of CX van doen hebt: investeer dan in het lezen van dát ene hoofdstuk. Lijstjes, stats, modellen, methoden, het zit er allemaal in. Mocht je een ‘los eindje’ in je marketingkennis hebben: De vakauteurs hebben alles in het werk gesteld om je in 30 á 40 pagina’s door een onderwerp te loodsen en delen hun kennis van vandaag. Zeer geschikt voor de lees- of studeerlijst ook.
Veel leesplezier!
PS: Mocht je denken: ‘kan beter’, ‘completer’, ‘moet anders’, ‘Ik wil ook een hoofdstuk’, ‘Ik wil dat boek volgend jaar met een eigen cover en een extra hoofdstuk van m’n eigen bedrijf’. Je weet ons te vinden.
Bestel het Jaarboek 2022-2023 hier