Hét merkmodel om jouw merk succesvol neer te zetten

Dat bouwen aan je merk belangrijk is voor de lange termijn is bij marketingprofessionals en ondernemers bekend. Maar waar en hoe begin je?

21 november 2022, 14:45 2451 x gelezen

Om consistent aan je merk te bouwen start je bij voorkeur met het invullen van een merkmodel. Het merkmodel om jouw merk succesvol neer te zetten. Zo maak jij duidelijke keuzes. Maar merkmodellen, daar zijn er veel van. Welke kies je en waarom?

Op zoek naar het perfecte merkmodel

Als professional ben je mogelijk al een poosje bezig met je marketingactiviteiten en ben je op het moment gekomen dat je jouw merk gericht wilt gaan laden. Het is belangrijk dat je jouw merk goed in kaart weet te brengen aan de hand van de meest essentiële variabelen. Die zaken waarmee jouw merk zich duidelijk onderscheidt van andere merken. Als startpunt gebruik je het liefst een handig model. Het merkmodel als handvat om jouw merk succesvol neer te zetten.

Wij hebben jarenlang tevergeefs naar het perfecte merkmodel gezocht binnen de vele bedrijven en A-merken waar wij voor werkten:

  • Het Brandkey-model van Unilever kwamen we regelmatig tegen. Het viel ons op dat vrouwenmerken en merken waar veel vrouwen werken (zoals bijvoorbeeld magazines en beautymerken) dit model veelvuldig gebruiken. Wat zakelijkere of mannelijkere merken kozen eerder voor Het Brand House of een variantie hierop. Zo kwamen we het Merkhuis onder andere tegen bij een duurzame banken, bij verschillende contentbureaus en in diverse pitches.
  • Ook The Golden Circle van Simon Sinek wordt door marketeers gebruikt voor branding. Eerlijk gezegd vinden wij dit meer geschikt om het bestaansrecht van je organisatie in kaart te brengen. Vooral handig voor de start van je business-strategie.
  • De zogezegde funnel modellen, d.w.z. modellen die de klantreis weergeven, zagen we ook binnen merkstrategie terugkomen. Het 3H-model van Google bijvoorbeeld. In onze ogen bedoeld voor het vastleggen van contactmomenten met je klant. Je gebruikt dit model in je contentmarketingstrategie, en liever niet als merkmodel.
  • Positionering (waar jouw merk zich bevindt) en propositie (wat je je klant concreet biedt) wordt vaak met het merkmodel verward. Maar deze onderdelen komen pas aan bod als je het merkmodel volledig hebt uitgewerkt.

Als bovenstaande voor jouw merk werkt, is dat natuurlijk prima. Maar voor ons is het niet toereikend om merken te bouwen die op de lange termijn succesvol blijven. Waar het bij het bouwen aan een sterk merk om draait is natuurlijk dat je groei realiseert. Een goed merkmodel zorgt voor consistente merkgroei en daardoor meer omzet.

De strategische businessmodellen zoals Business Model Canvas en The Lean Canvas gebruiken wij zelf regelmatig om de totale organisatie van een bedrijf of start-up in kaart te brengen. Dit zijn businessmodellen op slechts één A4. Ze lijken eenvoudig, maar makkelijk zijn ze allerminst. Ja, als je klaar bent met invullen. Dat komt omdat je stap voor stap wordt gedwongen tot keuzes. Dat maakt ze zo effectief.

Daarom hebben wij onze zoektocht naar het perfecte merkmodel beëindigd en zelf het Brand Canvas ontwikkeld, gebaseerd op deze twee businessmodellen. Dit is hét merkmodel dat tot de essentie van een merk komt én op één A4 past. Het Brand Canvas is daarmee het perfecte merkmodel dat zorgt voor de gewenste merkgroei en omzet.

De kern van je merk

Er zitten een paar belangrijke componenten in die bij andere merkmodellen ontbraken. Het Brand Canvas helpt je bepalen wat de kern van je merk is. Daarnaast heeft dit model (te) weinig ruimte voor wat je misschien ook kwijt zou willen (maar hier niet thuishoort).

Inmiddels wordt dit merkmodel naar volle tevredenheid gebruikt bij de top 100 Nederlandse merken door de tientallen trainingen die wij jaarlijks geven. Marketing is een strategisch domein. En ons model dwingt je tot het maken van scherpe merkkeuzes. Dat maakt dat je er even voor moet gaan zitten. Keuzes maken is lastiger dan je denkt. Maar krachtig als je het doet. Het model is vooral praktisch, want laten we marketing vooral niet moeilijker maken dan het is.

Het Brand Canvas uitgelegd: hét merkmodel om jouw merk succesvol neer te zetten

MARKT

Trends: schrijf in dit deel van het Brand Canvas beknopt welke belangrijkste trends in de markt jouw markt én jouw merk beïnvloeden.

Doelgroep(en): plaats hier je persona’s of een beknopte omschrijving van je doelgroep en/of ideale klant(en). Aan jou hoe je het noemt binnen jouw eigen organisatie. Audience mag ook.

MERK

Missie: de missie omschrijft waar je als merk voor staat. Jouw why, of purpose (reden van bestaan). Op wat voor manier geeft jouw merk betekenis aan de wereld of aan jouw doelgroep?

Hoe: hier schrijf je op wat voor manier je de missie gaat verwezenlijken. Hoe is jouw aanpak anders dan jouw concurrentie?

Waarden: de waarden zijn woorden waar je mee geassocieerd wilt worden als merk. De merkwaarden dienen als kompas en geven richting aan alle verschijningsvormen van jouw merk. Voorbeelden van waarden kunnen zijn dat je vriendelijk of behulpzaam bent als merk.  Waarden die ook voor mensen kunnen gelden.

Beloftes: wat beloof jij je klant? Welke voordelen vinden ze bij jouw merk en propositie die ze niet bij andere merken vinden? Wat is zo geweldig dat ze het met hun kennissen willen delen?

En nu komt ongeveer het belangrijkste wat veel mensen vergeten toe te voegen aan hun merkstrategie, het bewijs. Daarom is dit model zo fijn.

Bewijs: hoe maak je die beloftes waar? Wat is je propositie/product/dienst/service/techniek of tactiek die de belofte bewijst? En elke branche heeft zo ook zijn eigen bewijsvoering, weten we uit ervaring. Dat kan zijn een bepaalde autoriteit, keurmerk, certificering reviews etc. Neem die ook mee.

Zo kan je alles gemakkelijk invullen. Dit model is geschikt voor zowel consumentenmerken als voor zakelijke merken. En of je nu een ervaren (digital-)professional bent of nog een student: iedereen kan met dit model uit de voeten!

De stap die volgt na het opzetten van jouw merkstrategie is het uitwerken van de contentmarketingstrategie. Hier hebben we eveneens een helpend model voor: het Content House. Dit strategische contentmodel werkt perfect als hulpmiddel bij het opzetten en ontwikkelen van je contentmarketingstrategie en zullen we in een volgend blog toelichten.

Merel Braakman
Leader in Business-, Merk- en Contentmarketingstrategie bij Digitalheads - Building brands together

Merel Braakman is mede-eigenaar van Digitalheads. Hiermee helpt ze grote en kleine A-merken met het ontwikkelen en optimaliseren van hun Business-, Merk en Contentmarketingstrategie. Ze deelt een voorliefde voor stappenplannen en strategische modellen die impact maken, focus bieden en tot gewenst resultaat leiden. Merel is daarnaast (gast-)docent bij de NHL Stenden Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam. Zij geeft college’s in Buisness-Strategy, (Content-)Marketing en Ondernemerschap. Daarnaast is Merel Persoonlijk Leiderschapscoach en ondernemer.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!