Het ABC van 3D printen: authentiek, buzz en CRM

19 juni 2017, 12:12

Van hype naar emotioneel huwelijk met je klant

Met prototypes en hoortoestellen heeft 3D printing zijn weg naar de klant gevonden. In combinatie met 3D scanning en 3D creatie software ontstaan nieuwe toepassingen en mogelijkheden klanten een ‘9+ ervaring’ te geven. Organisaties die vooraf nadenken over de inzet komen authenieker over, creëren buzz en versterken hun relatie met de klant.

Top 3: prototypes, hoortoestellen en scanners

Het 3D printen van prototypes en medische hulpmiddelen wordt mainstream. 3D printing in de bouw gaat nu nog veelal over schaalmodellen. 3D printing van onder andere metaal brengt het 3D printen van (delen voor) een brug, huis, etc. echter snel dichterbij. De medische wereld gebruikt 3D printing al voor protheses en bijvoorbeeld gehoorapparaten op maat. In Gartners Hype Cycle voor 3D printing staan protoypes en gehoorapparaten dan ook op het plateau van productiviteit. Klaar om winst uit de markt te halen. Daarna worden als kansrijke technieken gezien:

  • 3D scanning
  • 3D service printing bureaus
  • 3D creation software.

De laatste Hype Cycle voor 3D printing is uit 2015. Inmiddels twee jaar verder is het interessant te kijken hoe de toen kansrijke technieken nu succesvol (kunnen) zijn. Met tips en stappenplannen om ze effectief in te zetten binnen de marketingstrategie.

3D scanning en 3D creatie: een goed huwelijk

3D scannen heeft inmiddels vaste voet aan de grond. De 3D photoboots en –scanners zijn portable en daardoor op iedere locatie in te zetten. Afhankelijk van het doel zijn ze te huur of te koop voor alleen het gezicht of het hele lichaam. Een belangrijk ondersteunend element hierbij is de doorontwikkeling in 3D creation software. De licentiekosten zijn flink gedaald en realtime kunnen kleuren, logo’s, vormen etc. worden toegevoegd aan scans. Je geeft je klant een gepersonaliseerd product. Voorzien van jouw branding.

Van 3D scan tot 3D print

Het proces van scan tot print kan in vijf minuten afgerond zijn:

  1. scan een gezicht of lichaam in je shop of beursstand
  2. voeg vormen toe, bijv. een lichaam of vleugels
  3. kleed dit in overleg aan met (jouw) kleuren, logo, etc.
  4. print het ontwerp in 3D en stuur het naar ontvanger

De video hieronder laat dit zien:

Het proces weergegeven in 1 minuut. Van 3D-scan naar persoonlijk 3D aandenken

Een manier om de aandacht te trekken op bijvoorbeeld een beurs. Of om als organisatie het innovatieve imago te onderstrepen met een concreet aandenken voor de bezoeker.

3D scanning + 3D Creatie + 3D printing = 9+ ervaring

De ‘9+ ervaring’ verwijst naar een 9 of 10 in je klanttevredenheidsscore. Er zijn een aantal mogelijkheden om een 9+ te behalen. Een daarvan is een positieve emotionele ervaring bieden. Een ervaring die ook niet snel wordt vergeten. Dat kan met de combinatie tussen 3D scanning, creatie en printing. Een figuur met hun eigen gezicht, en op basis van hun persoonlijke wensen voorzien van vormen, kleuren, logo, etc. Dat blijft klanten bij en, misschien nog wel belangrijker, dat willen ze delen. Omdat het ook nog erg nieuw is, is ook de pers gevoelig voor berichten hierover. Het verdienmodel kan daardoor bestaan uit:

  • verkopen
  • mond-tot-mond reclame
  • buzz door PR en social shares

Dat het geen toekomstmuziek meer is, bewijst de ‘Mini-me’, die ik tegenkwam. Een ‘figuur’ in vele verschillende mogelijke vormen met het gezicht van een echt, gescand, persoon. Interessant voor branding. Geef er een mee aan bezoekers in de kleuren en met logo van de organisatie. Of denk aan een mascotte van een pretpark of speler van een voetbalclub in 3D. Door de grotere aantallen dalen de productiekosten, en is er ruimte voor meer marge. En opnieuw is het ook goed voor de branding van het pretpark of de club. De voordelen gaan echter verder.

Het ABC maakt het écht interessant

De 3D-techniek maakt het mogelijk producten voor klanten te personaliseren. Belangrijker is nog dat de techniek de mogelijkheid biedt relaties aan de gaan met nieuwe en bestaande klanten. Dit kan door het ABC van Authentiek, Buzz en CRM.

Authentiek innovatief overkomen met 3D printing

Authenticiteit vormt een belangrijk issue voor klanten. Voor een organisatie die innovatief en/of persoonlijk over wil komen biedt 3D printing verschillende mogelijkheden om dat met concrete producten en acties te onderstrepen. Zoals personaliseren van producten, nieuwe technieken omzetten in bruikbare producten en hier ruchtbaarheid aan geven via buzz. Bouwbedrijf van Wijnen doet dit bijvoorbeeld door aandacht te geven aan 3D printen en Virtual Reality tijdens beurzen.

Bouwbedrijf Van Wijnen presenteert 3D en VR tijdens beurs

Buzz genereren dankzij 3D printing

3D printing is een onderwerp dat in de belangstelling staat. Een product lanceren op basis van 3D-techniek zonder een (social) media plan daarbij, is een gemiste kans. Beschrijf via welke kanalen je berichten gaat uitzetten, wat de inhoud van de berichten is, en hoe je buzz gaat creëren. Dat wil zeggen: zorgen dat anderen erover gaan praten en het nieuws verder brengen.

CRM invullen dankzij 3D printing

Een belangrijke eigenschap van 3D-printing is dat het veelal om op producten op maat gaat. Daarvoor is vooraf, en vaak ook achteraf, contact met de klant. Zoals in bovenstaand voorbeeld waarbij de klant in het proces een aantal voorkeuren kan aangeven. Om het product op te kunnen sturen zijn ook adres- en contactgegevens nodig. Met een goede CRM-strategie kun je deze gegevens gebruiken om de klantrelatie te versterken en de klantwaarde te verhogen.

Van hype naar huwelijk met de klant

3D printing staat nog altijd volop in de belangstelling. En sommige onderdelen zitten nog midden in de hype. Een gegeven dat orgnisaties kunnen gebruiken om buzz te genereren. Door 3D scanning en 3D creation software kunnen ze klanten emotioneel betrekken. En het eigen innovatieve imago versterken. Tot slot liggen er kansen om de relatie met klanten te versterken.

Nick Nijhuis
Digital Marketing expert en trainer in leiderschap bij NickLink en Sky Dust

Digitaal volwassen worden ☆ ESG & CSRD ☆ Meer impact vanuit thought leadership ☆ Ondersteuning van een ervaren digital marketeer, trainer, spreker en auteur. Naast eigenaar van NickLink en MoreelLeider.nl ben ik partner bij Sky Dust, dat organisaties klaar maakt voor ESG met behulp van AI. Als examinator bij de Nederlandse Marketing Associatie (NIMA) beoordeel ik digitale businessplannen en verbeter ik de marketingervaring in de markt. Voor Hogeschool Windesheim train ik studenten in digital marketing, business innovation en leadership Ik ben een gecertificeerd docent, auteur, spreker en trainer. Mijn specialismen zijn: strategie, data, AI, optimalisatie, ethiek en leiderschap. Wil je ook duurzaam digitaal volwassen worden? Neem contact met me op.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!