HelloTV profileert zich door wat ze niet doen
In deze verse ZIGT op Groei podcast: Erik-Jan Koense, Director Marketing & E-commerce van HelloTV.
Tv is veel meer dan een scherm om naar te kijken. Films, sportwedstrijden of natuurdocumentaires wil je zo echt mogelijk beleven. Dat hebben ze goed begrepen bij HelloTV. Het gesprek met de klant over wat hij wil en wat er kan, moet volgens Erik-Jan Koense centraal staan.
HelloTV is een omnichannel speler – zowel winkels als online – die zich gespecialiseerd heeft in alles rondom televisie. Het bedrijf heette tot voor kort Platte TV, maar veranderde onlangs de naam in HelloTV. “De naam Platte TV werd geïntroduceerd in een periode dat de grote beeldbuizen massaal werden ingewisseld voor platte toestellen”, aldus Koense. “Tegenwoordig zijn alle televisies plat en daarom is die naam niet meer relevant. Er is nu gekozen voor HelloTV. Waarom? Toen ik anderhalf jaar geleden bij HelloTV kwam, ontdekte ik al snel dat het bedrijf niet alleen goed is in inkoop en verkoop van toestellen. Ons sterkste punt is de dialoog met de klant. De naam HelloTV benadrukt dat.”
Erik-Jan Koense, Director Marketing & E-commerce van HelloTV was deze maand te gast in de studio van mediabureau ZIGT, voor de podcastserie “Zigt op Groei“. Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op Spotify, Apple Podcast of kijk op YouTube.
Tv ervaren in de winkel
Klanten kunnen in de winkels in gesprek met HelloTV of online. Daar geen chatbots, maar mensen van vlees en bloed die de klantbehoefte goed boven tafel krijgen met gerichte vragen. Wat kijk je graag, met wie kijk je en wanneer kijk je? Koense: “Het maakt uit of je veel films en series van streamingsdiensten kijkt, of vooral nieuwsprogramma’s. Of je in je eentje kijkt of met je gezin op de hoekbank, waar iedereen anders zit ten opzichte van het toestel. Of je bij daglicht kijkt of alleen in de avonduren. De chatservice werkt goed in combinatie met onze winkels. Want als je weet wat je wilt, wil je dat ook ervaren voordat je de knoop doorhakt. Dat kan in onze winkels. Daar hebben we geen rijen tv’s staan, maar woonkamersettings. Zo kun je zelf ervaren wat beeldkwaliteit, afmeting, audio en afstand tot het toestel doen voor jouw tv-ervaring. Het effect van die persoonlijke aanpak is groot: negentig procent van de klanten gaat met een ander toestel naar huis dan ze oorspronkelijk in gedachte hadden.”
Opkomst streamingsdiensten
Dat de tv-ervaring zo belangrijk is geworden bij de aanschaf van een nieuw toestel, komt volgens Koense door de steeds betere kwaliteit en ook door de opkomst van de streamingsdiensten die die goede content bieden waarbij ook audio heel belangrijk is.
“Als je die nieuwe Maverickfilm kijkt op een mooi scherp beeldscherm, is dat prachtig. Als je daar dan ook nog een soundbar op aansluit, is de beleving nog sterker. Je hoort die straaljager dan over je hoofd gaan. Omdat het ons om die totale televisiebeleving gaat, zijn we niet alleen gespecialiseerd in tv-schermen, maar ook in audio rondom tv. En die beleving wordt door voortschrijdende technieken steeds echter. Er zijn al innovaties richting een 3D-achtig effect: alsof je dat wat je ziet aan kunt raken.”
Groei door focus
HelloTV wil over drie jaar dé autoriteit in Nederland zijn op het gebied van tv. Een bedrijf waar mensen spontaan aan denken als ze een nieuwe tv willen kopen. Die groeiambitie kan nu gerealiseerd worden omdat het bedrijf al een bepaalde grootte en een vrijwel landelijke dekking heeft. De laatste twee jaar zijn er veel winkels bij gekomen. Die snelle groei is volgens Koense te danken aan hun focus. “Strategy is choosing what not to do! Laat je niet afleiden door allerlei opportunities die zich voordoen, maar blijf bij je keuzes, anders verwatert je merk.
“Wij focussen ons op tv en audio rond tv, dus geen koelkasten en wasmachines. Ook geen telefoons en iPads. Daar kun je wel tv op kijken, maar die devices zijn ook bedoeld voor andere zaken. Verder een focus op de grote tv-merken met kwaliteitstoestellen en niet op goedkope tv’s van een onbekend merk. En een focus op ruime locaties aan de rand van de stad met goede parkeerplekken en niet op kleine panden in het centrum. Zo’n focus maakt je profiel scherp en dat werkt. We geloven dat we zullen groeien door ons specialisme en onze omnichannel strategie.”