Harbour Club gaat meer geld vragen op drukke momenten
Dynamic Pricing in restaurantketen, dus lagere prijzen op rustige momenten; 'geen restaurantactie, wel cultuuromslag'
Fascinerende ontwikkeling in de wilde wereld van prijsmanagement. Restaurantketen The Harbour Club kiest voor minder geld op rustige momenten (of juist meer op drukke momenten, het is maar hoe je het uitlegt). In een tijd waarin horeca-marges onder druk staan door stijgende inkoopprijzen, personeelskosten en veranderende consumentenbestedingen, zegt het ‘de branche te willen vernieuwen en te breken met bestaande normen’. Per direct is een flexibel prijsbeleid ingevoerd op het gehele assortiment en krijg je op minder druk bezochte dagen dus een lagere prijs.
De van Prijs heet wel ‘de best vergeten marketing-P’ te zijn, maar in sommige sectoren wordt daar toch behoorlijk mee geëxperimenteerd. Dynamic Pricing is vrij ongebruikelijk in restaurants (café’s kennen happy hours en hotels kennen nog nauwelijks écht vaste prijzen), maar met deze introductie wil The Harbour Club ‘een revolutionaire cultuuromslag in de Nederlandse horeca teweeg brengen’.
Het systeem met prijsvoordelen geldt vooralsnog alleen voor de vestigingen Amsterdam Oost, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven (Harbour Club zit ook in Amsterdam Zuid en Vinkeveen). Op de site kun je vooraf zien of je 80, danwel 90 procent van de reguliere prijs betaalt of de volle mep. Vanzelfsprekend impliceert korting op rustige momenten dat gasten meer betalen bij drukte. In Rotterdam betaal je momenteel bijvoorbeeld alleen extra op vrijdag en zaterdag.
Harbour Club legt uit dat ‘op de meest drukbezochte momenten er geen ruimte is voor prijsvoordeel’. Eigenaar Richard van Leeuwen: ‘Een steak of een glas wijn hoeft niet altijd hetzelfde te kosten. Op een rustige maandagavond waar we toch het personeel hebben staan en de koeling gevuld is kan het voor minder weg dan op een drukbezochte zaterdagavond’. Op rustigere dagen zoals maandag tot en met woensdag en sommige zondagen is die ruimte er wel en kan het voordeel oplopen tot 20% ten opzichte van reguliere prijsstelling. Director of Food & Beverage Nick ten Hove: ‘Ondanks lagere marges kunnen we dankzij slimme omgang met waste management toch de gewenste resultaten behalen.’