Harbour Club gaat meer geld vragen op drukke momenten

Dynamic Pricing in restaurantketen, dus lagere prijzen op rustige momenten; 'geen restaurantactie, wel cultuuromslag'

25 oktober 2023, 10:38 1721 x gelezen

Fascinerende ontwikkeling in de wilde wereld van prijsmanagement. Restaurantketen The Harbour Club kiest voor minder geld op rustige momenten (of juist meer op drukke momenten, het is maar hoe je het uitlegt). In een tijd waarin horeca-marges onder druk staan door stijgende inkoopprijzen, personeelskosten en veranderende consumentenbestedingen, zegt het ‘de branche te willen vernieuwen en te breken met bestaande normen’. Per direct is een flexibel prijsbeleid ingevoerd op het gehele assortiment en krijg je op minder druk bezochte dagen dus een lagere prijs.

De van Prijs heet wel ‘de best vergeten marketing-P’ te zijn, maar in sommige sectoren wordt daar toch behoorlijk mee geëxperimenteerd. Dynamic Pricing is vrij ongebruikelijk in restaurants (café’s kennen happy hours en hotels kennen nog nauwelijks écht vaste prijzen), maar met deze introductie wil The Harbour Club ‘een revolutionaire cultuuromslag in de Nederlandse horeca teweeg brengen’.

Het systeem met prijsvoordelen geldt vooralsnog alleen voor de vestigingen Amsterdam Oost, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven (Harbour Club zit ook in Amsterdam Zuid en Vinkeveen). Op de site kun je vooraf zien of je 80, danwel 90 procent van de reguliere prijs betaalt of de volle mep. Vanzelfsprekend impliceert korting op rustige momenten dat gasten meer betalen bij drukte. In Rotterdam betaal je momenteel bijvoorbeeld alleen extra op vrijdag en zaterdag.

 

Harbour Club legt uit dat ‘op de meest drukbezochte momenten er geen ruimte is voor prijsvoordeel’. Eigenaar Richard van Leeuwen: ‘Een steak of een glas wijn hoeft niet altijd hetzelfde te kosten. Op een rustige maandagavond waar we toch het personeel hebben staan en de koeling gevuld is kan het voor minder weg dan op een drukbezochte zaterdagavond’. Op rustigere dagen zoals maandag tot en met woensdag en sommige zondagen is die ruimte er wel en kan het voordeel oplopen tot 20% ten opzichte van reguliere prijsstelling. Director of Food & Beverage Nick ten Hove: ‘Ondanks lagere marges kunnen we dankzij slimme omgang met waste management toch de gewenste resultaten behalen.’

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!