Je bekijkt een artikel van ZIGT
partner

Groeien door een goed gevoel bij KRNWTR+

Plastic flesjes met water die gemiddeld 577 kilometer afleggen voordat de Nederlandse consument ze in handen heeft. Onnodig en een last voor het milieu, vindt Daf Dubbelman, managing partner bij KRNWTR+. Luister de podcast!

31 mei 2022, 12:02 727 x gelezen

Leidingwater is een prima alternatief dat zorgt voor een enorme besparing in transport, verpakkingen en afval. Een dispenser waaruit ultra gefilterd en gekoeld plat water of bruiswater getapt kan worden in een herbruikbare fles of beker. Gewoon water uit de muur dat in de buurt gewonnen is. Dat is het duurzame alternatief dat KRWTR+ biedt voor wegwerpflesjes in de drankindustrie.

Beluister de podcast

Wil je meer weten over de groeistrategie van KRNWTR+? Luister dan naar deze podcast waarin Tom Jessen in gesprek gaat met Daf Dubbelman, Managing Partner bij KRNWTR+.

Daf Dubbelman was deze maand te gast in de studio van mediabureau ZIGT, voor de podcastserie “Zigt op Groei“. Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op SpotifyApple Podcast of kijk op YouTube.

Lekkerder, goedkoper én gemakkelijker

Bij duurzame producten zit soms een addertje onder het gras. Het is duurder, de kwaliteit is slechter of het gaat gepaard met veel gedoe. “Niet bij KRNWTR+”, aldus Dubbelman. “Bij blinde tastings wordt leidingwater doorgaans lekkerder gevonden dan water uit flesjes, ook door watersommeliers.” En de prijs? Ook die is gunstig volgens Dubbelman.

“Onze afnemers zijn grote bedrijven, tank- en treinstations, parken, horeca, scholen. Zij huren een dispenser voor 100 tot 150 euro per maand. Op gezette tijden moeten ze de CO2-patronen voor bruis vervangen, maar die kosten zijn laag. En het drinkwater zelf is zo goed als gratis. Voor een smaakje betaal je wel iets, maar onder de streep is de kostprijs van KRNWTR+ veel lager dan van flessenwater. Onze afnemers bepalen zelf de prijs voor de eindconsument.

Soms is het een gratis serviceproduct, maar als je er wel voor betaalt, is dat misschien de helft van flesjeswater.” Misschien is het dan veel gedoe? “Welnee. Het scheelt behoorlijk als je niet meer met flessen hoeft te sjouwen die je allemaal in koelkasten moet zetten. En de eindconsument heeft het ook gemakkelijk, want we leveren herbruikbare flessen en doppen bij de tappunten.”

Imagoprobleem

Je zou denken dat iedereen direct overstapt op het goedkopere en smakelijkere KRNWTR+. Toch neemt de verkoop van single use flesjes ieder jaar nog toe. Hoe kan dat? Dubbelman is daar stellig over: “Dat komt enerzijds door de perverse incentivestructuur waar gewerkt wordt met kickbacks en waar partijen geld ontvangen per flesje. Anderzijds is het imago van gebotteld water versus leidingwater een probleem.

Mensen denken vaak dat water uit een flesje afkomstig is van een mooie gletsjer of een onbedorven regenwoud. Dat het natuurlijker en gezonder is dan leidingwater. Zo ontstaat het idee dat leidingwater inferieur is, goed om het toilet mee door te spoelen en de auto te wassen, maar niet om te drinken. Voor gebotteld water zijn consumenten zomaar bereid om €2,50 neer te tellen. Maar gekoeld en gefilterd leidingwater voor €1,25 vinden ze dan duur.”

Consumenteneducatie

Maar hoe kantel je dat beeld? Hoe zorg je ervoor dat mensen bij waterflesjes gaan denken aan ronkende dieselvrachtwagens die een lange weg afleggen en aan een enorme berg plastic afval, dat er honderden jaren over doet om af te breken? En hoe geef je ze een goed gevoel bij leidingwater? “Dat is een kwestie van consumenteneducatie waar je steeds mee bezig bent”, weet Dubbeldam. “We zijn actief op sociale media met filmpjes, blogs en ambassadeurs die achter ons product staan. We organiseren acties zoals de Flestik Challenge bij Almere City en we bezoeken amateurvoetbalclubs om te pleiten voor een dispenser en tegen de flesjesverkoop.  Verder proberen we KRWTR+ op de menu’s van restaurants te krijgen. En ook duurzaamheidsverplichtingen en – eisen voor bedrijven spelen ons in de kaart.”

Stormachtige groei

Wat is de komende tijd de grootste uitdaging voor KRWTR+?  Dubbelman: “We willen uiteindelijk een dicht netwerk van tappunten, zodat de consument weet dat hij altijd ergens in de buurt lekker en goedkoop water kan tappen. De aandacht voor duurzaamheid geeft ons vleugels, we hebben de tijd mee. Dat betekent dat we nu vooral een stormachtige groei moeten zien te managen. Focussen op wat het belangrijkst is, ervoor zorgen dat de dispensers geleverd worden en niet als jonge honden op elk nieuw initiatief ingaan.”

ZIGT is al meer dan twintig jaar hét onafhankelijke bureau van Nederland, waar vrijheid en groei centraal staan; Freedom to grow. Dat geldt zowel voor onze mensen, als de merken waar we voor werken. We hebben vier pijlers: Strategy, Media, Performance en Create en bieden daaronder een zeer compleet palet aan diensten aan, die we ook juist sterk met elkaar verbinden. Maar altijd on demand, vrijheid staat niet voor niets hoog in het vaandel. We werken vanuit Hoofddorp, Utrecht, Arnhem en Zaventem voor schitterende merken: marktleiders, challengers en start-ups met een sterke lokale marktbenadering in de Benelux.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!