Greg Tee (Peerz): “Een match via Peerz die je gelukkig maakt, dat is ons hoogste doel”
Greg Tee is oprichter en directeur van Peerz. Hij vertelt natuurlijk over Peerz, maar ook over dating én zijn aparte twitternaam in deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets.
Peerz
Het bedrijf Peerz is ontstaan uit onvrede over matching en selectie die er plaastvindt op het gebied van personeelszaken. Tee geeft een voorbeeld: “Ik nodigde iemand uit voor een sollicitatiegesprek op basis van zijn cv voor de functie van datacentrummanager. Hij kwam binnen en het bleek nog een jongetje te zijn.” Hij vervolgt: “Hij had een eigen server en daar stak hij de kabeltjes in en noemde zichzelf datacentrummanager, maar ik had dus een totaal ander beeld van die functie.” Een duidelijk voorbeeld van een opgeblazen cv, aldus Tee.
Hij legt uit wat Peerz doet: ”Peerz is een manier om objectief inzage te krijgen in je kwaliteiten. We werken met een vragenlijst die ingevuld wordt door je omgeving. Je moet dan kiezen tussen twee positieve eigenschappen en je kunt dus zo geen negatieve beoordelingen krijgen.” De oprichter vertelt verder. “Als je die vragenlijst door meerdere mensen in laat vullen ontstaat er een beeld. De overeenkomsten tussen die beoordelingen komen dan naar voren. Zo weet je dan hoe je door je omgeving, je ‘peers’, wordt gezien. Vandaar de naam van het bedrijf.”
Wat doe je er dan mee?
“Je krijgt dan een rapport met daarin de samenvatting van bepaalde eigenschappen. Zo krijg je een beeld van hoe mensen je beoordeeld hebben.” Het bedrijf richt zich op de zakelijke markt en wil er zo voor gaan zorgen dat bedrijven bijvoorbeeld een beter beeld krijgen van een functie. “Of welke eigenschap bezit een sales medewerker, of hoe zit de bedrijfscultuur als geheel eruit?”. Op die vragen kunnen wij met Peerz antwoord geven zo vertelt Tee. Volgens hem word je als medewerker blij als je bedrijfscultuur past bij wie je bent als persoon. Hij legt uit: “Het hoogste doel dat we willen bereiken is dat als je matched op een functie op Peerz, dat je dan ook gelukkiger bent. Dat je niet alleen past bij het bedrijf vanwege je capaciteiten, maar ook vanwege de cultuur.”
Businessmodel
Tee: “We willen dashboards gaan verkopen aan bedrijven die daarin de profielen van hun medewerkers kunnen zien. Je kunt dan als groot bedrijf zien wat er bijvoorbeeld voor cultuur heerst op een afdeling. Doordat je die profielen van medwerkers hebt kun je ook beter zien welke capaciteiten je in huis hebt en welke je bijvoorbeeld nog mist.” Geld wordt er nog niet verdiend vertelt de directeur. “We hebben 2 jaar heel hard geprogrammeerd en ons daarop gericht. We hebben ondertussen wel de helft verkocht aan een investeerder.”
Dating
Misschien niet het eerste waar aan je denkt, maar het bedrijf heeft ook plannen om deze technologie toe te passen op dating. Tee legt uit. ”Je kunt beter andere mensen iets over jezelf laten vertellen, dan dat je dat zelf doet. Je profiel zou dan bijvoorbeeld samengesteld worden door vrienden en vriendinnen. En we zouden dan zelfs nog een stapje verder willen gaan doordat zij ook mogen zeggen wie je perfecte partner is.” Hij legt uit dat voordat internet er was daten iets wat dat opgezet werd door je vrienden. Zo kon een vriend een blinddate voor je regelen. “Je vrienden weten veel beter dan jezelf wie je perfecte partner is”, zo redeneert Tee.
En de aparte twitternaam ‘@sj3fk3‘, waar komt die vandaan? Tee, lachend: “Dat was mijn IRC-nickname uit de jaren 90. Het is een unieke naam, dus ik heb maar een usernaam, overal hetzelfde.”