Gratis Coca-Cola (voor doorzetters)

14 juli 2005, 07:34

Via een banner op de site van de Telegraaf kwam ik op deze aktie-site van Coca-Cola terecht. Op de site wordt een gratis fles Coca-Cola Lime van 1,5 liter aangeboden. Maar daar moet je wel wat voor doen! Herstel… Daar moet je veel voor doen.

Om de gratis fles cola te bemachtigen moet je eerst twee flessen Coca-Cola van 1,5 liter kopen (waarvan ??n in de smaak Lime). De kassabon bewaar je goed want zonder kassabon geen gratis fles Coca-Cola Lime. Daarna ga je naar de aktie-site en klik je door naar de digitale coupon. Deze print je uit en je vult je gegevens in. Vervolgens stuur je de ingevulde coupon samen met de kassabon in een envelop naar Coca-Cola. Binnen 6 weken (!!) krijg je het aankoopbedrag (+ 0,39 euro portokosten) op je bankrekening teruggestort.

Nu is mijn vraag: Zijn er nog echt mensen die dit allemaal doen voor die ene euro die het ze oplevert? Hier word je als klant toch niet blij van?! Mij lijkt het een veel beter idee om mensen van Coca-Cola bij de in/uitgang van supermarkten neer te zetten en klanten direct te belonen met een gratis fles Coca-Cola Lime als ze een fles Coca-Cola aanschaffen.

Dus geen 6 weken wachten maar direct resultaat, niet allerlei inspanningen van de klant vragen maar gewoon geven, het ‘kadootje’ geen logisch gevolg van eerdere zaken laten zijn maar een echte verrassing. Dat is volgens mij wat klanten willen en is dat niet wat een bedrijf als Coca-Cola voor ogen zou moeten hebben?

Martijn van Osch
Onbekend bij Onbekend

martijnvanosch helpt mensen en organisaties bij het zoeken, maken en delen van hun inspirerende verhaal. martijnvanosch gelooft dat alles en iedereen een inspirerend verhaal in zich heeft. De ene keer is het verhaal direct zichtbaar, de andere keer is het een zoektocht. martijnvanosch gelooft dat ieder verhaal aandacht verdient. En dat ieder verhaal een vorm verdient die bij het verhaal past. www.martijnvanosch.nl www.videoverhaal.nl www.itshappening.tv

Categorie
Tags

21 Reacties

    Floris

    Ook maar geldig voor de eerste 100.000 inzenders in Nederland 😉


    14 juli 2005 om 08:29
    Sjoerd

    Ben ook erg benieuwd wie (welk bureau?) ze hebben ingeschakeld om dit vernuftige actiemechanisme te bedenken. Dit slaat echt helemaal nergens op, degene die dit heeft geadviseerd aan/gemaakt heeft voor Coca Cola moet zich schamen, diep schamen.


    14 juli 2005 om 09:33
    ralphbom

    De geld-teruggaaf-constructie vind ik ook al niet te vernuftig in elkaar gezet:

    Bezoekers wíllen hun gegevens achterlaten, dit direct in een database zetten om zo die ene euro te verdienen. Echter móéten zij een inktverslindende print maken en deze handmatig invullen!

    Coca Cola moet nu dus een bataljon typistes inhuren om de 100.000 aanvragen in te voeren en te controleren. Terwijl de consument dit voor een groot deel al online had kunnen (en willen) doen!


    14 juli 2005 om 10:21
    Strebertje

    Bureau Vrienden is dus niet zo vriendelijk.

    Maar ja, Floris heeft wel hersenen, en zou dus eigenlijk meteen een baan moeten krijgen als Product Manager bij Coca-Cola.

    Welke product manager stemt nu in met een actie die zo omslachtig is?! Wel goedkoop natuurlijk, want misschien 1000 mensen reageren hierop… Die 100.000 halen ze never nooit niet.


    14 juli 2005 om 10:37
    hifive

    Ik kan geen website ontdekken van ‘Bureau Vrienden’… Iemand anders wel?


    14 juli 2005 om 11:39
    Simon Koelewijn

    Hoppa, en voor die ene euro zit je waarschijnlijk ook nog eens in het fijne klantenbestand van Coca Cola, laat maar binnenstromen die folders en reclame-mailtjes!


    14 juli 2005 om 12:48
    Patrick

    Deze manier van refundacties zijn wel lekker goedkoop…. veilig en vertrouwd. En voor mails met reclame hoef je volgens mij niet zo bang te zijn… kost te veel en tv commercials vertrouwd.


    14 juli 2005 om 15:35
    hifive

    @ Patrick: “Deze manier van refundacties zijn wel lekker goedkoop”?

    Site bouwen, verwerken van binnengekomen post, overkloppen van door de klant ingevulde gegevens in computer, overmaken van geld…. Als je deze kosten afzet tegen wat het OPLEVERT dan is het volgens mij een erg dure actie. Ben erg benieuwd wat de doelstellingen van Coca-Cola waren bij het bedenken hiervan.


    14 juli 2005 om 18:19
    Patrick

    @ Martijn

    De zaken die jij hier noemt kosten geld, echter de meeste van de kosten die jij hier noemt zijn variabel (zo als gegevens in voeren en geld overmaken,) Als er weinig mensen reageren zijn deze kosten dus laag en is de actie goedkoop. Vergelijk dit is met een tv reclame.

    Echter dat er veel drempels zijn ingebouwd bekent volgens mij weinig reactie en dus idd weinig opbrengsten.


    14 juli 2005 om 18:31
    schief

    @ Patrick – Maar men kan wel hard roepen dat ze gratis Cola weggeven. En hoe snel kom je er achter dat je genept wordt, direct of pas na aankoop?

    En ja, de drempels zijn er om heel hard iets weg te kunnen geven, waarvan je weet dat hooguit een percentage (20%) de moeite gaat nemen, is ingecalculeerd, …als het goed is, want ik las iets over een grens van 100.000 flessen. Waarom eigenlijk? volledige NAW gegevens zijn toch wel iets meer waard dan 1 euro?


    15 juli 2005 om 04:19
    Sid de Koning

    @ all

    Beste allemaal,

    Mijn naam is Sid de Koning en ik ben van Vrienden. Wat wij hebben gedaan is het beeld en advertentie’s verzorgd. Het media-bureau heeft deze coupon-actie bedacht. Ik wil dan ook graag hier duidelijk maken dat Vrienden voor dit stukje niet verantwoordelijk is……

    Sid de Koning, Vrienden


    15 juli 2005 om 10:09
    Rudi

    Misschien zijn er inderdaad innovatievere akties te verzinnen om een nieuw product aan te bieden. Toch blijkt uit onderzoek dat de consumenten nog steeds eerder een product zullen kopen met een kortingsbon. 57% Prosumers (voorlopers) geven aan tegenover 51% van de consumenten dat ze eerder een product zullen kopen met kortingsbon. De kortingsbon zal dus nog wel effectief blijven. Aan de marketeers is het wel de taak om nieuwe creatieve manieren te verzinnen om nieuwe producten aan de man te brengen met of zonder “ouderwetse” kortingsbon


    15 juli 2005 om 10:32
    hifive

    @Rudi

    Ik weet niet uit welk onderzoek je citeert (ik krijg altijd een beetje kriebels bij percentages en onderzoeken… voor ieder onderzoek is vaak een onderzoek te vinden dat het tegengestelde beweert…. 1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen zullen we maar zeggen). Ik weet ook niet wat er in dat onderzoek precies onder kortingsbon wordt verstaan of hoe het is uitgevoerd. Maar gezond verstand doet mij toch tot de conclusie komen dat de klant van deze specifieke actie niet blij gaat worden.


    15 juli 2005 om 11:14
    jan

    En wie heeft de erg spetterende (NOT) banners dan gemaakt?


    15 juli 2005 om 11:47
    Rudi

    @ Martijn

    Jij en ik krijgen de kriebels van dit soort acties, maar het blijkt dat de “gemiddelde consument” nog steeds ingaat op dit soort akties. Als ze echt zouden zien in de verkoopaantallen dat deze akties niet meer werken dan zouden ze allang gestopt zijn. Het onderzoek waaruit ik de gegevens heb, is ons eigen Prosumeronderzoek. Het is een internationaal onderzoek van Euro RSCG, wat dit jaar ook in Nederland gehouden is. Mocht je geintereseerd zijn dan kan ik binnenkort een samenvatting sturen van het onderzoek 😉


    15 juli 2005 om 11:56
    hifive

    @Rudi

    Ik heb je net teruggemaild maar krijg telkens het volgende bericht terug:

    Hi. This is the qmail-send program at mx2.human-i.nl.

    I’m afraid I wasn’t able to deliver your message to the following addresses. This is a permanent error; I’ve given up. Sorry it didn’t work out.


    15 juli 2005 om 12:24
    Rudi

    Vreemd, ik heb net een mail naar mezelf gestuurd en die kwam wel aan. Probeer het anders via hotmail, gmail of een andere account.


    15 juli 2005 om 12:43
    Sjoerd

    @ Rudi & Martijn

    Wat Rudi aangeeft uit dat onderzoek kan prima kloppen. Het gaat mijns inziens ook niet over de actie zelf (de kortingsbon), maar hoe dit online is uitgevoerd.

    Coca Cola had met de beschikbare mogelijkheden de actie veel succesvoller (en dus effectiever!) kunnen maken door het enerzijds voor de consument gemakkelijker en minder omslachtig te maken en anderzijds zichzelf door via de actiesite direct de gegevens van de consumenten te verzamelen en te beheren.

    Kortom, het gaat om de hele actieflow dus, deze had veel gebruiksvriendelijker gekunt, zowel voor de consument als voor Coca Cola.


    15 juli 2005 om 12:50
    hifive

    @Sjoerd

    Dat is ook wat ik in mijn artikel aangeef: maak klanten blij, maak het ze niet moeilijk (en in dit geval maken ze het zichzelf ook moeilijk).

    @Rudi

    Via hotmail krijg ik dezelfde error-melding.


    15 juli 2005 om 13:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!